Vuonna 2023 esitelty nyky-Hornet-mallisarjan aloittanut CB750 Hornet oli myydyin nakumalli Euroopassa 2023. Mallinimen maine juontaa 1990-luvulta, ensin CB600F Hornetin myötä, sittemmin 2000-luvvun alussa julkistetiin CB900F Hornet.
Viime vuonna Honda esitteli CB500 Hornetin, nyt vuorossa ovat CB1000 Hornet ja sen SP-sisarmalli.
Tässä jutussa käsitellään perusmalli CB1000 Hornetia. Premium-varustellummasta SP-versiosta löydät jutun tästä: Honda CB1000 Hornet SP: se kaikkein tehokkain Herhiläinen – lisähevosia yllättävällä tavalla
CB1000 Hornetin moottori
Tonnisen Herhiläisen moottori on peräisin vuosimallin 2017 CBR1100RR Firebladesta. Nelisylinterisen kahdella kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustetun koneen teho on 111,6 kW / 149,7 hv / 11 000 rpm, ja huippuvääntö 104 Nm / 9000 rpm. Moottori on tuunattu siten, että se antaa jykevää vääntöä ala- ja keskikierroksilla, ja sitten – Hornetin tapaan – tymäkän tehopotkun korkeilla kierroksilla.
Moottorin pieniin yksityiskohtiin on kiinnitetty huomiota, että on saatu haluttu lopputulos sen luonteeseen ja voimantuottoon. Sekä imu- että pakoventtiilien nostoa ja ajoitusta on muutettu nokka-akseleidn ohella tuottamaan lisää tehoa koko kierrosalueella. Imuventtiilit on valmistettu teräksestä ja kevyiden painevalettujen mäntien muoto on optimoitu vahvuus ja kestävyys mielessä.
Vaihteiston vaihteet 2-5 on optimoitu tavoitteena paras mahdollinen kiihtyvyys, kun taas 6-vaihde mahdollistaa rauhallisen maantiecruisailun. Avustava/luistokytkin auttaa välttämään takapyörän lukkiutumisen pienemmälle vaihdettaessa ja jarrutettaessa.
Pakoputkiston design on 4-2-1 ja pyörän polttoaineenkulutukseksi ilmoitetaan 5,9 l/1000 km. Polttoainetankin tilavuus on 17 litraa.
Ajotapavalinnat ja -säädöt
Moderni elektroniikka – throttle-by-wire – mahdollistaa kolme ennalta-asetettua ajotapavalintaa, joiden teho, moottorijarrutus, wheelien hallinta ja moottorin väännönhallinnalla toimiva vetoluistonesto on asetettu etukäteen. Lisäksi on tarjolla kaksi kuljettajan itsensä säädettävää ajotapavalintaa.
Viiden tuuman tft-näytöllä tehtäviä valintoja ohjataan vasemman käden kahvan hallintapainikkeiden avulla.
Moottorin tehovalintoja on kolme, samoin moottorijarrutuksen valintoja. Honda Selectable Torque Control (HSTC), eli väännönhallinnan valinnan vaihtoehtoja on neljä, ja se voidaan myös kytkeä pois päältä.
Rain-moodissa on käytössä alin tehovaihtoehto, keskitehoisesti vääntöä ja tehokkain vetoluistonesto. Tehon ja väännön alimmat tasot ovat käytössä fokusoidusti vaihteilla 1-3.
Standard-moodissa on valittuna tehon ja väännön sekä vetoluistonasetuksen keskivaihtoehdot. Se pehmentää voimantuottoa kahdeilla alimmalla vaihteella, ja tehontuotto on hieman Sport-vaihtoehtoa heikompaa.
Soprt-moodissa käytetään suurinta tehoa ja pienintä vetoluiston ja moottorijarrutuksen asetusta. Tehoa on tarjolla kaikkien kuuden vaihteen ajan kuten arvata saattaa.
Ajomoodit 1 ja 2 kuljettaja voi säätää mieleisekseen.
Runkoa, geometriaa ja alusta
Pyörän teräksinen kaksoiskehtorunko on uusi, se on suunniteltu siten, että pyörän painopiste on edempänä ja sen vääntöjäykkyys parantaa käsiteltävyyttä. Vääntöjäykkyyttä on kasvatettu 70 % verrattuna vuosimallin 2024 CB1000R:n. Ohjauskulma on 25° ja jättö 98 mm, akselivälin ollessa 1455 mm.
Paremman kiihtyvyyden hallinnan nimissä ja tavoitteena parempi ketteryys ja kevyt käsiteltävyys pyörän massakeskipistettä on siirretty eteenpäin kohti etupyörää. Painonjakauma on etupääpainotteinen 51,2%/48,8%. Kerb Weight, eli paino tankattuna on maltilliset 211 kg.
Ajoasento on puhtaasti streetfightermainen. Istuinkorkeus on 809 mm ja ohjaustankoa on nostettu ylös ja tuotu taaksepäin. Jalkatappien sijoitus on sporttinen ja kuljettajan ajoasento kohtuullisen pysty.
Edessä on putkihalkaisijalstaan 41mm Showa SFF-BP (Separate Function Fork Big Piston) USD-etuhaarukka ja takana on Showan monovaimennin. Etuteleskoopin jousen esijännitys ja paluu- sekä puristusvaimennus ovat säädettävissä. Takavaimentimen jousen esijännitys ja paluuvaimennus ovat säädettäviä.
Nissinin nelimäntäiset radiaalisti asennetut etujarrusatulat ja 310 mm:n kelluvat levyt hoitavat pysähtymisen. Takana on 240 mm:n levy ja Nissinin yksimäntäinen satula.
CBR1000RR-R-mallin inspiroimien viisipuolaisten alumiinivanteiden rengaskoko on edessä 120/70-ZR17 ja takana 180/55-ZR17.
Ulkonäköä ja mittaristoa
CB1000 Hornetin aggressiivista ja puristista naku-ulkonäköä määrittävät vahvasti kaksi LED projektoriajovaloa sekä Hornetille tunnusomainen polttoainetankki. Pyörä on harteikas edestä, mutta kapenee takapäätä kohti. Sitä korostaa minimalistinen istuinosa, joka alleviivaa perinteisen kapevyötäröistä Herhiläis-lookia.
Mittaristona toimii ensiluokkainen 5 tuuman täysvärinen tft-näyttö. Optisesti toteutettu liimaus päällyslasin ja näytön välillä pienentää heijastuksia ja parantaa näytön näkyvyyttä.
Näytön ulkoasu on valittavissa Bar-, Circle- ja Simple-vaihtoehtojen välillä ja siinä on iOS-/Android-liitettävyys Honda RoadSync-sovelluksen avulla.
Se mahdollistaa – yhdessä vasemman kahvan helppokäyttöisen nelisuuntaisen valintanäppäimistön avulla – navigoinnin mittaristonäytön kautta yhtä lailla kuin musiikin soittamisen ja puhelujen ottamisen.
Vilkuissa on myös äkkijarrutuksen yhteydessä toimiva hätäjarrutustoiminto, joka kytkee hätävilkut päälle äkkinäisen jarrutuksen aikana.
Tonnisessa naku-Hornetissa on runsaasti suorituskykypotentiaalia, kompaktit mitat ja aika tymäkkä tyyli, jotka tekevät siitä varsin mielenkiintoisen vaihtoehdon varsinkin sellaisille motoristeille, jotka ovat vaihtamassa keskikokoisesta nakupyörästä isompaan.
Vuosimallin CB1000 Hornet tulee saataville seuraavina värivaihtoehtoina: Grand Prix Red, Mat Iridium Gray Metallic ja Pearl Glare White. Pyörän maahantuonnin alkamisajankohdasta ja hinnasta ei ole tätä kirjoitettaessa tietoa.
Pyörään tulee saataville myös runsaasti lisävarusteita, mm. erilaisia varustepaketteja.