Royal Enfield (RE) Himalayanin Rally-version uskotaan perustuvan sen nykyiseen Sherpa 450 -moottoriin, mutta vahvasti modifioituna. Tuotantoversion 40 hevosvoiman teho ja 40 Nm vääntö tuskin riittävät vakaviin erämaaralliolosuhteisiin, joissa tarvitaan vahvaa alavääntöä ja parempaa huipputehoa.
Ensimmäiset Rally-version kuvat on Rush Lanen mukaan nähty espanjalaisen Cuenca TT Rallyn yhteydessä, ja ne todistavat, että RE on kehittämässä pyörästä erämaakisamallia.
CS Santosh mukana kehitystyössä
Pyörän pilottina on toiminut intialainen CS Santosh, joka on tunnettu erämaarallien taitaja. Hän loukkaantui erittäin vakavasti Dakar Rallyssä vuonna 2021, siitä lisää tässä: Vakava loukkaantuminen Dakarissa, kuljettaja vaivutettu koomaan
Mies ajoi silloin intialaisen Heron tehdaskuljettajana. Nyttemmin Santosh on toipunut ja ilmeisesti täysin rinnoin mukana Himalayanin Rally -version kehitystyössä. Hänen kokemuksellaan kehitystyö sujunee asiantuntevasti.
Tulevasta Himalayan Rallystä tiedetään tässä vaiheessa varsin vähän. Se on tuotantopyörän riisuttu versio, joten lienee selkeästi kevyempi kuin alkuperäinen. Kuvien perusteella Rallyssä on rally-tyyppiset sisärenkaalliset nappularenkaat ja pitkän joustomatkan mahdollistava alusta. Myös jousitus ja jarrut ovat erilaiset kuin vakiomallissa.
Kuvien mukaan pyörään on lisätty ralleissa käytettävä "suunnistustorni" eteen. Sen sisälle mahtuu esimerkiksi perinteinen ja / tai digitaalinen tiekirja tai GPS-suunnistusyksikkö. Pakoputkisto oli kokonaan Akrapovicin käsialaa ja pyörässä oli myös rally-istuin, NDTV kertoo.
Muita muutoksia voivat olla esimerkiksi isompi "pitkänmatkan" polttoainetankki, vahvistetut runko ja jousitus sekä isompi maavara. Myös valovarustus kokenee muutoksia paremman ilta/yönäkyvyyden varmistamiseksi.
Lisätehoa ja laaja-alaisempi vaihteisto?
Oikeaan rally-käyttöön tarvitaan myös lisää tehoa. On todennäköistä, että Rally-versio tarvitsee tehoa nykyisen 40 hevosvoiman sijasta mieluummin 50 tai yli. Myös alavääntöä tarvitaan hitaissa, vaikeissa olosuhteissa aivan eri tavalla. Erämaarallit asettavat myös vaihteistolle haasteita. Ryömimiseen vaikeissa olosuhteissa tarvitaan tiheämmin välitettyjä alempia vaihteita, mutta pyörällä pitää pystyä ajamaan myös kovaa. Normi-Himalayanissa on 6-vaihteinen vaihteisto, luistokytkin ja ridebywire, sähköisesti ohjattu kaasu.
Cuencan Rallyessä CS Santosh sijoittui 38 moottoripyöräkisaajan joukossa Himalayan Rallyllään 30:ksi. Reitti oli yli 400 kilometriä pitkä ja kisa kesti kaksi päivää. Tämä oli ensimmäinen kerta, kun mies kilpaili vuoden 2021 onnettomuuden jälkeen.
Aikataulu Royal Enfieldin Himalayanin Rally-version valmistumiseen ja mahdolliseen Dakar-osallistumiseen ei ole tiedossa, mutta mahdollinen ensimmäinen vuosi voisi olla 2026. RE:llä taitaa olla asiassa paineita, sillä maailman toiseksi suurimman moottoripyörävalmistajan, intialaisen Hero Motorcyclen Ross Branch ajoi Dakarin kakkoseksi vuonna 2024. Asiasta lisää tässä jutussa: Dakar-voittajakolmikon mietteitä: "Se oli tiukka kisa meille kaikille"
Koska yritykset kilpailevat samoilla markkinoilla, Dakar-näkyvyyden puute saattaa tuntua kiusalliselta "maailman suurimmaksi keskikokoisten moottoripyörien valmistajaksi" itseään tituleeraavasta Royalista.
Emme ihmettelisi, vaikka EICMA:ssa olisi RE:n osastolla jokin versio tulevasta Himalayan Rallystä nähtävillä. Kolmen viikon kuluttua olemme viisaampia.