R9-mallissa yhdistyvät kisateknologia, virtaviivainen muotoilu ja vääntävä CP3-moottori supersportin, joka on tarkoitettu sekä maantielle että radalle. R9:ssä on MotoGP-henkisiä muotoiluelementtejä ja uuden sukupolven sekä aerodynaamisempaa muotoilua.
R9:n voimanlähteenä on Yamahan 890-kuutioinen kolmisylinterinen moottori, jonka välityssuhde, sytytyksen ajoitus ja polttoaineensyötön säätö on optimoitu supersport-suorituskykyä ajatellen.
R9-mallille erityisesti suunniteltu valettu alumiininen Deltabox-tyylinen runko on optimoitu maksimoimaan sporttinen suorituskyky. Vain 9,7 kg painava runko on Yamahan kevyin koskaan supersport-malleissa käyttämä, minkä ansiosta R9:n märkäpaino jää vain 195 kiloon. Tämä varmistaa erinomaisen teho-painosuhteen ja ketterän ajettavuuden.
Yamaha ei ilmoittanut moottorin tehoarvoja R9-versiossa, poikkeavatko ne esimerkiksi nakurinnakkaismalli MT09 Y-AMT:stä. Sille ilmoitetaan tehoksi 87,5 kW (119,0 hv) /10 000 rpm ja maksimiväännöksi 93,0 Nm / 7 000 r/min.
R9 on muotoiltu tuulitunnelissa aerodynaamiseksi. Aerodynaaminen tehokkuus saavutetaan etuosan muotoilun ja uusien siivekkeiden avulla, jotka pitävät etupyörän paremmin tiessä. Siivekkeet vähentävät etupyörän nostetta 6–7 prosenttia suoralla ja lisäävät pitoa kaarreajossa jopa 10 %.
Uusi KYB-jousitus on kehitetty yhdessä 2025 R1 GYTR ja R1 RACE:n kanssa. Uudistetussa 43 mm KYB USD -etuhaarukassa on erilliset säätimet paluu- ja puristusvaimennukselle, ja takaiskunvaimennin on täysin säädettävissä esijännityksen ja vaimennuksen osalta.
Pysähtymisestä huolehtivat kisamaailmasta tutut Brembo Stylema -monoblock-jarrusatulat.
Ajoavustimet
R9:ssä on kuusiakselinen liiketunnistin (IMU), joka on kehitetty R1-mallia hyödyntäen. ECU-yksikkö ohjaa tunnistimen lähettämien tietojen mukaan elektronisia ajoavustimia ja mukauttaa pyörän käyttäytymistä kuljettajan valitseman tason mukaan. Yamahan kolmannen sukupolven QSS-vaihdeavustin mahdollistaa nopeat ylös- ja alasvaihdot ilman kytkintä.
R9:n viisituumaisen värinäytön kolmessa integroidussa ajotilassa Sport, Street ja Rain on käytössä tehdasasetukset ja eri olosuhteisiin sopivat avustustasot. Näitä voi täydentää manuaalisesti kahdella esiasetettavalla Custom-tilalla sekä neljällä Track-tilalla. Älypuhelimen voi yhdistää näyttöön Yamahan MyRide-sovelluksen kautta.
R9-moottoripyörään on myös integroitu vakionopeudensäädin, mikä tekee matka-ajosta mukavampaa. Ratakäyttöä varten ABS-järjestelmän voi kytkeä pois takapyörästä.
Tärkeimmät tekniset ominaisuudet
- – 890-kuutioinen nelitahtinen kolmisylinterinen CP3-moottori
- – Kevyt alumiininen Deltabox-runko
- – Brembon Stylema-jarrusatulat sekä 320 mm:n jarrulevyt
- - Virtaviivainen muotoilu, jossa downforce-siivekkeet
- - Uuden sukupolven täysin säädettävä 43 mm KYB-etuhaarukka
- - R1:stä kehitetty kuusiakselinen IMU-liiketunnistin
- - Kallistuksen tunnistavat ajoavustimet, mukaan lukien pidonhallintajärjestelmä (TCS), luistonhallintajärjestelmä (SCS) ja jarrujenhallintajärjestelmä (BC)
- - Tehotilat (PWR), lähtöavustin (LC) ja keulimisenesto (LIF)
- - QSS-vaihdeavustin
- - Moottorijarrutuksen hallintajärjestelmä (EBM) ja takapyörän hallintajärjestelmä (BSR)
- - ABS:n voi kytkeä pois takapyörästä rata-ajossa
- - CCU-järjestelmä mahdollistaa pyörän asetusten lähettämisen ja lataamisen puhelimella
- - Viisituumainen TFT-värinäyttö, jossa älypuhelinliitettävyys
- - Y-TRAC-sovelluksen avulla voi tallentaa ja analysoida ajotietoja
- - Vakionopeudensäädin ja nopeudenrajoitin
- - Bridgestone Battlax Hypersport RS11 -renkaat
Värit ja saatavuus
2025 R9 on saatavana Icon Blue ja Tech Black ‑väreissä ja se saapuu Yamaha-jälleenmyyjille huhtikuusta 2025 alkaen. Hinta ilmoitetaan myöhemmin.
R9 on helppo personoida Yamahan alkuperäisillä lisävarusteilla, joita on saatavilla niin valtuutetuilta jälleenmyyjiltä kuin Yamahan virallisesta verkkokaupasta.