KTM:n uusi automatisoitu manuaalivaihteisto (Automated Manual Transmission, AMT) parantaa pyörän käytettävyyttä eri ajotilanteissa. Esimerkin siitä voit katsoa, kun Johnny Aubert ajoi mallin prototyypillä Red Bull Erzbergrodeo -kilpailuissa Iron Road -prologissa. Voit katsoa koko videon tästä.

AMT-vaihteistossa kuljettaja voi valita joko manuaalisen vaihteenvaihdon (M-tila) ilman kytkintä tai kokonaan automatisoidun vaihteenvaihdon (A-tila). Kun ensimmäinen vaihde kytketään, eteenpäin ajo käynnistyy moottorin kierrosten noustessa, jolloin keskipakokytkin kytkeytyy ja saa moottoripyörän liikkeelle.

Tämä helpottaa varsinkin suurikokoisen moottoripyörän käynnistämistä rinteessä, liikkeellelähtöä, pysähtymistä ja käsiteltävyyttä hitaalla ajonopeudella. Lisäksi moottori ei voi sammua tahattomasti, mikä on suuri etu.

Poikkeava vaihtojärjestys

Tavallisista moottoripyörävaihteistoista poiketen AMT-vaihteiston vaihdejärjestys on P – N – 1 – 2 – 3 – 4 – 5 – 6. P-vaihteella (Park) moottoripyörän tahaton liikkuminen estetään vaihteistossa olevalla pysäköintisalvalla.

Sekä Park- että Neutral-asennot voidaan valita pelkästään ohjaustangon kytkimessä olevalla valitsimella siitä riippumatta, onko moottori käynnissä vai ei, ja ensimmäiselle vaihteelle vaihtaminen edellyttää etu- tai takajarrun kytkemistä.

Mitä tulee vaihtonopeuteen, vaihteistoa ohjataan elektronisesti ECU:lla ja vaihteiston ohjausyksiköllä. Vaihteenvaihdon käynnistää sähkömekaaninen kytkentälaite, joka pyörittää vaihderumpua. Näin vaihteenvaihto vie 50 millisekuntia, mikä vastaa vaihtoa perinteisellä vaihteistolla Quickshifter+ -toiminnon kanssa.

KTM:n automatisoitu manuaalivaihteisto AMT on tulossa merkin moniin malleihin.

KTM:n automatisoitu manuaalivaihteisto AMT on tulossa merkin moniin malleihin.

Vaikka automaattivaihteiston edut ovatkin hyvin tunnetut, AMT-vaihteiston erityinen valttikortti on sen manuaalinen tila.

M-vaihteenvaihtotilassa kuljettaja voi vaihtaa vaihdetta moottorin perinteisellä vaihdepolkimella tai ohjaustangon vasemmanpuoleisen kytkimen valitsimella. Ajotuntuma pysyy ennallaan, eikä nopeus tai ketteryys kärsi. Tämä on saatu aikaan pitämällä AMT-vaihteiston mittasuhteet samoina kuin tavallisessa vaihteistossa, ja myös uuden vaihteiston paino on samaa luokkaa.

AMT-järjestelmä mahdollistaa laajasti erilaisten määritysten yhdistelmiä. Shifting-vaihtotilat toimivat yhdessä Ride-ajotilojen kanssa, joten ajoa voi yksilöidä omien mieltymysten mukaan käyttötilanteesta riippumatta.

Automoodi

Tämä valinta tuottaa täysin automaattiset vaihdot, tehden ajamisesta äärimmäisen helppoa. Automaattiset vaihdot perustuvat ajoneuvon eri parametreihin, kuten sen hetkiseen vaihteeseen, moottorin kierrosnopeuteen, vääntöön, kallistuskulmaan, kiihtyvyyteen, ajoneuvon nopeuteen, nousukulmaan sekä tietysti kuljettajan toimintaan. 

Automaattisen vaihtamisen valinnan aikana kuljettaja voi valita kolmesta eri vaihtotapamoodista, nimittäin Comfort, Street ja Sport.

Nämä vaihtotapavalinnat toimivat yhdessä moottoripyörän yksilöllisten ajotapavalintojen, moodien kanssa tarjotakseen parhaat mahdolliset vaihteiston asetukset.

Automaattisen vaihtamisen moodin aikana myös manuaalinen vaihtaminen on mahdollista joko vasemman kahvan padeilla tai vaihdepolkimella.

Kuten normaalissa automaattivaihteistossa, jos on tarve kiihdyttää kunnolla, kuljettaja voi avata kaasun nopeasti, jolloin vaihteisto aktivoi kick-down-toiminnon ja vaihtaa pykälää pienemmälle.

Kuljettaja voi myös aktivoida järjestelmän vaihtamaan pienemmälle vaihteelle sulkemalla kaasun nopeasti.

KTM:n automatisoitu manuaalivaihteisto AMT on tulossa merkin moniin malleihin.

KTM:n automatisoitu manuaalivaihteisto AMT on tulossa merkin moniin malleihin.

AMT:n edut

  • - Automatisoitu vaihtaminen vain minimaalisella painonlisäyksellä.
  • – Ajaminen on kuljettajalle mukavampaa, eikä moottori sammu, ei tarvetta operoida kytkimellä.
  • - Ajaminen on nautittavampaa kiitos nopeiden ja dynaamisten vaihtojen.
  • - Järjestelmää voi mukauttaa kuljettajan mieltymysten mukaan.

 

Täysin uusi AMT tulee ensin saataville valikoituihin tuleviin KTM-malleihin, ja vaihtoehtojen valikoimaa laajennetaan tulevien vuosien kuluessa, kerrotaan KTM:n tiedotteessa.