Ricky ja nimikkomallinsa Triumph TF 450-RC Edition.

Ricky ja nimikkomallinsa Triumph TF 450-RC Edition.

Ricky Carmichael on ollut mukana uuden Triumph TF 450-RC Edition kehitystyössä koko valmistajan motocross-ohjelman ajan, ja siksi pyörässä on Carmichaelin spesifikaatiot ja nimikkografiikat.

Triumphin mukaan TF 450-RC Editionissa on luokkansa paras tehopainosuhde, samalla se on massaoptimoitu ja rakennettu laatukomponenteista.

Pyörän värimaailma muodostuu Triumphin Performance Yellow'sta korostettuna mustin ja valkoisin aksentein. Lisäksi siinä on RC:n eli Ricky Carmichaelin ikoninen numero 4 ja GOAT-logo sekä avainsposoreihin liittyviä detaljeja. RC on tunnettu GOAT:ina (Greatest of alla times) motocross-menestyksensä vuoksi.

Ricky ja Triumph TF 450-RC Edition.

Ricky ja Triumph TF 450-RC Edition.

TF 450-RC:ssä on yksisylinterinen kisakäyttöön rakennettu yhdellä kannen yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 450 cm3 moottori.

Moottorin ytimessä on huippuluokan komponentteja kuten Konigin taotut alumiininmännät ja DelWestin titaaniventtiilit. Viisivaihteinen vaihteisto on varustettu vaihdeavustimella. Se tukee ilman kytkintä ylöspäin tapahtuvia vaihtoja 2-5-vaihteiden välillä.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Moottorin palotila on työstetty optimaalista kaasuvirtausta ja tehokkuutta varten. Kolmiakselisesti työstetty palotila ja kanavat varmistavat täsmällisen geometrian huippusuorituskykyä varten, kun taas diamond-like carbon (DLC) -päällysteellä käsitellyt nokat vähentävät kitkaa.

Ilmansuotimen kotelo ja imujärjestelmä on rakennettu siten, että se tarjoaa riittävästi ilmaa. Suodatin on TwinAirin. Ilmansuotimen voi vaihtaa ilman työkaluja.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Ruiskurunko on Dellorton ja moottorinohjausjärjestelmä Athenan. Järjestelmä mahdollistaa sen, että kuljettaja voi hienosäätää muuttujia, kuten vetoluistonestoa ja lähdön hallintaa MX Tune Pro kännykkä-appin avulla.

TF 450-RC:ssä on valittavat moottorikartat, mukaan lukien Ricky Charmichaelin kustomoima uniikkikartta. Hän on tehnyt sen antamaan juuri sellaiset tehot ja hallinnan, mitä hän haluaa.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Pyörän profiili on kapea ja 450 cm3 moottori on parantanut ergonomiaa. Sen kotelot on valmistettu magnesiumista, mikä pienentää painoa. Vahva hydraulisesti ohjattu kytkin Brembon pää- ja orjasylintereineen kestää kovaakin kisakäyttöä.

Ohjaustanko on ODI RC4 Signature, myös kahvat ovat ODI:n.

XTrig Holeshot Device antaa kuljettajille parhaat mahdolliset lähdöt kuormittamalla etujousitusta ja madaltaen massakeskipistetta sekä vähentäen etupyörän nostoa antaen näin paremman lähtökiihtyvyyden. Pyörässä on lisäksi vakiona Triumph Racing Hinson kytkimen kotelo, etujarrulevyn suoja ja pitävämpi istuimen päällys luistamisen vähentämiseksi.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Vakiopakoputkisto on kevyt ja ruostumatonta terästä sekä varustettu integroidulla resonaattorilla sylinterin kaasunpoistojen parantamiseksi. Lisävarusteena on tarjolla Akrapovičin titaanipakoputkisto, jonka mukana tulee dedikoitu moottorikartta moottorin maksimitehontuottoa varten.

Pyörän kaksoiskehtorunko on alumiinia. Se on poikkeuksellisen vahva, ja samalla on pyritty minimoimaan painoa ja tuottamaan hyvää käsiteltävyyttä ja ketteryyttä radalle. Runko on käsin TIG-hitsattu.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Runko on kisaoptimoitu sekä pitkittäisen, lateraalisen että kiertojäykkyyden osalta. Rungon pitäisi antaa täsmällistä palautetta ja hallintaa intensiivisen ajon aikana.

Pyörä on luokkansa paras tehopainosuhteen osalta, väittää Triumph. TF 450-RC :n painoa on minimoitu niin, että se tarjoaa "poikkeuksellista kiihtyvyyttä ja tehoa".

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Pyörässä on KYBin AOS etuteleskooppi. Air-Oil Separation (AOS) eli ilman ja öljyn erillään pitävän järjestelmän avulla alusta tarjoaa pehmeämmän ja vakaammin toimivat iskunvaimennuksen, koska ilma ja vaimennusöljy eivät sekoitu keskenään. Takana on piggyback-vaimennin, jonka puristus- ja paluuvaimennus ja jousen jännitys ovat myös hienosäädettävissä.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.

Jarrut ovat Brembon ja jarrulevyt Galferin. Lisäksi TF 450-RC:ssä on D.I.D DirtStar -vanteet, joihin on istutettu Dunlop Geomax MX34 -renkaat.

Pyörään on saatavilla myös lisävarusteita ja varaosia. Luvassa on lisäksi myyjäverkosto, joka toimittaa osia kisakäyttöön 24/7, mutta tätä kirjoitettaessa ei ole tiedossa, koskeeko se Suomea.

TF 450-RC tulee Triumphin erikoistuneisiin Motocross & Enduro-liikkeisiin helmikuussa 2025.

Ricky Carmichael ja Triumph TF 450-RC Edition.

Ricky Carmichael ja Triumph TF 450-RC Edition.

Teknisiä tietoja Triumph  TF 450-RC

  • Moottori: 1-sylinterinen nelitahtinen SOHC. Tilavuus 449.5 cm3. Poraus 95 mm, isku 63.4 mm. Puristussuhde 13.1:1. Polttoaineen syöttö: Dellorto Throttle Body, Athena EMS. Pakoputkisto, yksi äänenvaimennin. Märkä teräksinen monilevykytkin. Viisi vaihdetta.
  • Alusta: Runko: alumiininen. Keinuhaarukka: alumiinista. Etuvanne 21″ x 1.6″, takavanne 19″ x 2.15″. Eturengas 80/100 – 21, takarengas 110/90 – 19. Etujousitus: KYB 48mm etuteleskooppi,  puristus- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännitys säädettävissä. Joustomatka 310mm. Takajousitus KYB iskunvaimennin, Puristusvaimennus (H ja L Speed), paluuvaimennus ja jousen esijännitys säädettävissä, 305mm joustomatka. Etujarrut: Brembo kaksi 24mm mäntää, 260mm levy. Takajarrut: Brembo yksi 26mm mäntä, 220mm levy.
  • Mittaristo: tuntimittari, monitoiminäppäimet.
  • Mitat ja painot: Leveys (ohjaustanko) 836 mm. Korkeus 1270 mm. Istuinkorkeus 960 mm. Akseliväli 1492 mm. Ohjauskulma 27.4 º. Jättö 116 mm. Märkäpaino 108.6 kg. Polttoainetankin tilavuus 7 litraa.

 

Ricky nimikkomallillaan Triumph TF 450-RC Editionilla.

Ricky nimikkomallillaan Triumph TF 450-RC Editionilla.

 

Triumph TF 450-RC Edition.

Triumph TF 450-RC Edition.