NT1100 tuli tuotantoon ensi kerran vuoden 2022 mallina, joten kai nyt sitten oli aika päivitykselle. Malli jakaa monia ominaisuuksia sisarmalli Africa Twinin kanssa: saman moottorin, kaksoiskytkinautomaattivaihteiston ja rungon sekä mittariston.
NT1100:n uusiutumisen päätavoitteena on ollut kuljettajan entisestään parantunut ajomukavuus. Kaksisylinterinen moottori saa lisää tehoa ala- ja keskialueelle ja kuusiakselinen inertianmittausyksikkö, IMU, tuo mukanaan uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä.
Uutta on se, että NT1100:n voi nyt valita sähköisesti säätyvällä Showan EERA -alustalla, toinen vaihtoehto on Showan perinteisesti toimiva – sekin laadukas – alusta. Showa-EERA mahdollistaa optimoidun iskunvaimennuksen säätymisen kaikissa olosuhteissa ja tilanteissa sekä mahdollisuuden säätää takajousen jäykkyyttä ajon aikana.
Pyörän katteet on aiempaa terävämmin ja aggressiivisemmin muotoiltu, ja uusittu tuulilasi on varustettu yhdellä kädellä operoitavalla korkeudensäädöllä. Samalla ylemmät ja alemmat tuuliohjaimet on muotoiltu uusiksi tarjoamaan parempaa korkeiden nopeuksien aerodynaamiikkaa ja sääsuojaa.
Tupla-Led-ajovalot on varustettu päivänvaloledein paremman näkyvyyden varmistamiseksi.
Etulokasuojan takaosaa on pidennetty 150 mm tuomaan parempaa sääsuojaa, lisäksi suurempi istuin tarjoaa parempaa istuinmukavuutta ja sivulaukut ovat nyt aiempaa tilavammat.
Kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä ovat mm. kolme ajotapavalintaa, Urban, Rain ja Tour, joissa on ennakolta tehdyt säädöt teholle ja moottorijarrutukselle. Lisäksi on kaksi kuljettajan säädettävissä olevaa vaihtoehtoa.
HSTC eli Hondan väännönhallinta vastaa vetoluistoneston toiminnasta kolmella eri tasolla. Siihen on lisäksi integroitu wheelien hallinta. Kaarre-ABS-jarrut ovat uutta.
Halkaisijaltaan 310 mm:n tuplalevyt edessä ja radiaalisti asennetut nelimäntäiset etujarrusatulat takaavat pysähtymisen. Rengaskoko edessä on 120/70-17 ja takana 180/55-17.
6.5 tuuman TFT-kosketusnäyttö on ensiluokkainen ja muokattavissa. Se tukee Apple CarPlay- ja Android Auto-liitettävyyttä.
Vakionopeudensäädin, sähköllä lämpiävät kahvat ja 12 voltin sekä USB-latausliitin ja itsestään päältä menevät vilkut sekä hätäjarrutusvilkut kuuluvat vakiovarustukseen – kuten myös keskiseisontatuki.
Pyörän 1084 cm3 rinnakkaistwin-moottori tuottaa 7 % enemmän vääntöä ala- ja keskikierroksilla huipputehon pysyessä entisellään. Samalla moottori täyttää Euro 5+ normit.
Semikaksoiskehtorunko on entisellään, sen akseliväli on suhteellisen lyhyt ja ohjausgeometria terävä.
Kaksoiskytkinautomaattivaihteistoa on myös päivitetty vuodelle 2025: se antaa nyt paremman tuntuman matalissa vauhdeissa ja on linkitetty IMU:un tekemään intuitiivisemmat vaihdot kaarreajossa.
NT1100-mallia on myyty olemassaolonsa aikana jo 12 000 kappaletta, ja se oli suosituin sports tourer Euroopassa 2023.
Vuosimallin 2025 Honda NT1100 tulee myyntiin seuraavissa väreissä, joista Pearl Hawkseye Blue on vanha, ja kaksi muuta, Mat Warm Ash Metallic ja Gunmetal Black Metallic, uusia.
Tätä kirjoitettaessa hinnasta ja siitä, milloin mallit keväällä tulevat Suomeen, ei ole vielä tietoja olemassa.
Aiheesta aiemmin:
KESKIVIIKKO 22.6.2022 08:01
Motouutiset koeajaa: Honda NT1100, moderni pitkänmatkantekoon suunnattu touring-pyörä
TORSTAI 21.10.2021 10:08
Ensikatsaus: Hondan uusi, tänään julkistettu NT1100 sporttimatkapyörä
MAANANTAI 8.2.2021 08:40
Hondalta tulossa NT1100-matkamalli, perustuu Africa Twinin moottoriin