Hondalla ei ole tällä hetkellä NT1100:n lisäksi mallistossaan muita selkeästi matkapyöriä kuin Gold Wing 1800 eri versioineen.
Osaksi tilanne johtuu adventurepyörien suosion kasvusta: on matka-advet kuten esimerkiksi BMW:n perus R1250GS ja Hondan CRF1100 L Africa Twin Adventure Sports tai KTM:n 1290 Super Adventure S ja sitten "oikeat" adventurepyörät kuten CRF1100 Africa Twin ja R1250GS Adventure ja KTM:n Super Adventure R. Kaikilla niillä ajaa myös matkaa aivan kevyesti, joten ne ovat vaihtoehtoina monipuolisempia, ja se onkin yksi syy seikkailupyörien tarjonnan ja kysynnän lisääntymiseen.
Yleisesti ottaen selkeästi pelkästään matka-ajoon tarkoitetun genren tarjonta on kovasti supistunut, joten NT1100 on tervetullut lisä sarjaan. Touring-pyörähän on sellainen, jolla tehdään matkaa yksin tai kaksin ja yleensä tavaraa on mukana vähintään kolmen laukullisen verran. Pyörän pitää olla myös ajettava ja toimiva kaikissa kesäisissä sääolosuhteissa.
Millainen pyörä?
Honda NT1100 jakaa saman moottorin ja rungon vuosimallista 2020 markkinoilla olleiden CRF1100 Africa Twinin eri versioiden kanssa. Moottori on alunperin Africa Twinin tarpeisiin kehitetty pienikokoinen ja nestejäähdytteinen 1084 cm3 kahdeksanventtiilinen rinnakkaistwini. Tavoitteena moottorin suunnittelussa on ollut lisäksi saada painopiste alas, ja siinä on onnistuttu.
Moottorin teho on 75 kW / 102 hevosvoimaa. Vääntö puolestaan on 104 Nm. Pyörän saa sekä kuusivaihteisella manuaalilaatikolla että yhtä monivaihteisella kaksoiskytkinautomaatilla, DCT:llä, varustettuna.
NT1100:n moottorin imukurkkuja on pidennetty ja polttoaineensyöttöä hienosäädetty pyörän paremman käytettävyyden nimissä.
DCT-vaihteisto myös toimii entistäkin paremmin ja huomaamattomammin, joten viilaamisessa on onnistuttu. Siinä on valittavana manuaalinen, D-asento sekä Sport, josta on kolme eri vaihtoehtoa riippuen siitä, miten reippaasti haluaa ajaa.
Samaa moottoria käytetään myös Hondan 1100 Rebel -customissa, joka julkistettiin viime vuonna. Siinä sen huipputehoa oli pudotettu ja kiinnitetty enemmän huomiota vääntöön.
Valittavissa on kolme esisäädettyä ajo-ohjelmaa sekä kaksi muokattavaa ajo-ohjelmaa. Luistoneston ja keulimiseneston tila voidaan valita kolmesta eri vaihtoehdosta.
Valmiit ohjelmat ovat Urban, Rain ja Tour. Ensimmäisessä moottorin tehontuotto ja moottorijarrutus ovat keskitasolla ja kakkosessa tehoa tulee pehemästi ja moottori jarruttaa vain vähän. Tourissa moottori tuottaa maksimitehon.
Käyttäjän säädettäviä asetuksia on kaksi. Niihin kuljettaja voi muokata asetuksia mahdollisuuksien mukaan ja tallentaa muutokset.
Ulkonäkö
NT1100:n ulkonäkö on selkeästi modernin matkapyörämäinen. Katteet ovat asialliset ja suojaavat kuljettajaa hyvin, eikä alle 170 cm mittainen matkustajakaan kokenut pyörteilyä. Pyörä vaikuttaa katteineen ja etuosineen kookkaalta, mutta on itse asiassa maltillisen kokoinen. Painoltaan se on samaa luokkaa isojen adve-pyörien kanssa. Pyörän paino DCT-vaihteistolla on 248 kilogrammaa.
Katelasi on manuaalisesti säädettävissä viiteen eri korkeuteen, mikä riitti ainakin 180-senttiselle kuljettajalle. Tuulilasin ja katteen alasivuilla on erilliset tuuliohjaimet, jotka hoitavat hyvin tehtävänsä ja vievät ilmavirtaa pois kuljettajasta.
Ajoasento on Africa Twiniin verrattuna tarkoituksellisesti hieman etukenompi, mutta riittävän pysty ja mukava. Ohjaustanko on leveämpi ja alempana; kädet asettuvat luontevasti paikalleen, samoin jalkojen paikka on kohdillaan. Myös seisaaltaan ajaminen sujuu tarvittaessa.
Varusteita
Pyörässä on vakionopeudensäädin ja kahvalämppärit vakiona, lisäksi se oli varustettu "kaikilla herkuilla", mikä tarkoitti mm. laukkusarjaa ja erikoisistuimia.
Erikoisistuin on todella hyvä ja mukava, ja saman totesi myös testimatkustaja omalta osaltaan. Kokemuksemme mukaan se on siihen uhrattavan summan väärti. Takalaukussa on matkustajalle selkänoja.
Pyörän istuinkorkeus on 820 mm.
Muualla maailmassa NT1100 myydään automaattisesti Hondan omalla laukkusarjalla varustettuna, meillä se ei autoveroteknisistä syistä ole järkevää.
Laukkusarjakin on siten lisävaruste. Takalaukun tilavuus on 65 litraa, eli siihen mahtuu myös kokokypärä. Sivulaukuista vasemmanpuoleinen on isompi, 33 litraa, ja oikeanpuoleinen 32 litraa. Pieni ero tilavuudessa selittyy sillä, että äänenvaimennin on viety varsin alhaalta, jolloin se ei haukkaa liikaa tilaa laukulta.
Sivulaukkujen ja takarunkoon integroitujen laukkutelineiden kokonaisuudesta on pyritty tekemään mahdollisimman kapea. Se helpottaa pujottelua ahtaissa paikoissa tai kaupunkien ruuhkissa. Laukkujen kiinnittäminen ja irrottaminen on todella helppoa.
Lisävarusteena hankittavaan laukkupakettiin kuuluu pienikokoinen, 4,5 litran, tankkilaukku. Sisälaukut tulevat paketin mukana.
Kulutusta ja mittaristoa
Pyörän polttoainetankin tilavuus on 20,4 litraa, jonka pitäisi riittää noin 400 kilometrin ajomatkaan Hondan mukaan. Se tarkoittaisi maltillista 5 litran tai vähän alle keskikulutusta sataa kilometriä kohti. Koeajomatkan 981 kilometrin keskikulutus oli 5,5 litraa sadalla, mutta pyörälle ei vielä oltu tehty sisäänajohuoltoa, ja automaattivaihteiston Sports-tila oli ahkerassa käytössä. Matka-ajossa D-asetuksella ja sisäänajetulla pyörällä kulutus todennäköisesti pienenee. Käytännössä 5,5 litran kulutuksella ajomatka tankillisella on reilut 350 km.
Kannattaa muistaa, että vajaan tuhannen kilometrin mittausmatka ei anna luotettavaa mittaustulosta: pyörän ei tarvitse kuin yhden tankkauksen yhteydessä olla väärään suuntaan kallellaan, kun heitto jo vaikuttaa keskikulutukseen.
NT1100:ssa on sama perusmittaristo kuin Africa Twinissä, eli 6,5 tuuman täysvärinen tft-kosketusnäyttö ja sen alapuolella pienempi väri-LCD-näyttö. Lisäksi pyörässä on USB-latauspistoke ja tupakansytytin.
Näyttö tukee sekä Android Autoa että Apple CarPlayta. Niiden avulla saat esimerkiksi kartat ja navigoinnin suoraan pyörän tft-näytölle. Myös musiikki ja puhelintoiminnto ovat yhdistettävissä. Vaihtaminen puhelimen ja Hondan mittarinäytön välillä onnistuu helposti. Vaikka ylempi näyttö onkin navigointikäytössä, alemmasta näytöstä ovat nähtävillä muut etenemisen kannalta tarpeelliset tiedot.
Pyörässä on lukkiutumattomat jarrut ja Hondan väännönhallinta. Lisäksi siinä on LED-valot ja lisävarustepakettiin kuuluivat myös lisäajovalot, jotka ainakin parantavat näkyvyyttä päiväsaikaan ajettaessa.
Ajettavuus
Valitettavasti säät eli kylmyys ja sateet (pahimmillaan +4 astetta, ja sateenpitävän vuorin kotiinjättäminen ajoasusta) lyhensivät pyörällä ajettua määrää aiotusta. Mutta Honda on onnistunut siinä, että pyörä tosiaankin on tehty ajamista varten.
NT1100:lla ajaa pitkiä päivämatkoja vaivattomasti, jos tarvetta siihen on. Hallintalaitteet ovat kevyet käyttää, käsiteltävyys on helppoa ja pyörä on sopivan ketterä, vaikka onkin suuntavakaa ja kulkee kuten pitääkin.
Suoja säältä on myös katteiden ja aerodynamiikan ansiosta varsin hyvä.
Vaikka joustomatkoja on lyhennetty 150 millimetriin Africa Twiniin verrattuna, Showan valmistama jousitus toimii hyvin: se tekee ajamisesta pehmeää ja etenemisestä vaivatonta. Etuteleskoopin säätöihin ei pysty vaikuttamaan, takaa voi säätää jousen esijännitystä. Kaksi päällä alusta tuntui perusasetuksilla hieman pehmeältä, joskin mukavalta. Pieni jousen esijännityksen säätö toi lisää jämäkkyyttä.
Parasta on, että alustaa ei juurikaan ajaessa ajattele, se toimii luontevasti taustalla kaikissa olosuhteissa rynkkyiseltä hiekkatieltä nopealle asvaltille.
Renkaat ovat kooltaan 120/70-17 edessä ja 180/55-17 takana, vanteet ovat alumiinivalua. Renkaina Metzeler Roadtec 01:set.
Jarrut ovat Nissinin, edessä on tuplalevyt ja nelimäntäiset puristimet. Takana levyjä on yksi ja puristin on yksimäntäinen.
Lopuksi
Pyörä on suunniteltu nimenomaan lyhyempien tai pidempien päivämatkojen taittajien käyttöön, ja siinä se toimii loistavasti. Kunnon matkapyörä siis. Tehty ajamista ja taas ajamista varten, mutta helppo ja mukava taittaa vaikka lyhyempääkin työmatkaa. Ja tässä pyörässä mukana ollut lisävarustepaketti kannattaa ehdottomasti hankkia mukaan. Siinä on kohtuulliselle rahalle paljon vastinetta.
Pyörän paino ja teho voivat puhuttaa paperilla, mutta käytännössä painoa ei ajossa - hitaassakaan sellaisessa - huomaa. Pitkä akseliväli tekee ajosta vakaata. Pienempi rengaskoko edessä yhdessä akselivälin kanssa tekee sen, että pyörä ei ole yhtä ketterä kuin sisarmalli Africa Twin, mutta riittävän "nätti" joka tapauksessa käsitellä kaupunkien kaduilla ja pujotella liikenteen seassa.
Plussat ja miinukset
+ ajettavuus, mukavuus
+ ketteryys hitaissa vauhdeissa
+ sopivuus matkan taittamiseen
+ DCT-vaihteiston ja moottorin saumaton toiminta
- kulutus on isohko
- sivulaukut voisivat olla isommat
- edelleen erilaisia nappuloita on liikaa elektroniikan ohjaamiseen, mallia voisi ottaa muilta valmistajilta.
Honda NT1100 DCT | Arvosana | Painotettu arvosana* |
Moottori 20% | 5 | 100 (100) |
Jousitus/Alusta 10% | 4 | 40 (50) |
Voimansiirto/Kytkin | 5 | 50 (50) |
Vaihteisto 5% | 5 | 25 (25) |
Jarrut 20% | 4 | 80 (100) |
Ergonomia/Käsiteltävyys 20% | 4 | 80 (100) |
Ajotietokone/käytettävyys 5% | 4 | 20 (25) |
Taloudellisuus 10 % | 3 | 30 (50) |
Yhteensä | 425 (500) | |
Jokerikerroin: vaihteiston ja moottorin saumaton yhteistoiminta | 10 | |
Yhteensä kaikkiaan pisteet | 4,35 | 435 (500) |
Koeajojen arvioinneista
Arviointitaulukkomme pohjautuu jo vuonna 2013 rakentamaamme ja siitä lähtien käytössä olleeseen pisteytyskehikkoon. Pyrimme koeajoissamme arvostelemaan pyörää siitä näkökohdasta, mihin kukin pyörä on tarkoitettu. Pyrkimys on siis ajaa pyörällä koeajon aikana siten, kuin normaali loppukäyttäjä pyörällään ajaa, ja arvostella pyörän käyttäytymistä ja ominaisuuksia sen perusteella. Emme siis arvioi esimerkiksi adventurepyöriä moottorirataominaisuuksien perusteella, vaan seikkailuajoon tarkoitettujen ominaisuuksien perusteella. Korkeat pisteet tarkoittavat sitä, että valmistaja on onnistunut tavoitteissaan. Silloin kun koeajon arviointitaulukon on koonnut vain yksi koeajaja, arviointi on väistämättä subjektiivinen, mutta pyrimme mahdollisimman suureen puolueettomuuteen.
Jokainen lukija voi helposti painottaa kunkin koeajon lopputuloksia haluamallaan tai kokemallaan tavalla. Jos esimerkiksi kokee, että DCT-vaihteisto ei ole, mitä itse haluaa, siitä voi pudottaa pisteitä tai korvata ne käymällä koeajamassa manuaalivaihteisen version. Tai mikäli kaipaa esimerkiksi sporttisempia ominaisuuksia, pyörää voi pisteyttää sen mukaan oheista kokoamaamme pistetaulukkoa hyödyntäen.
Honda NT1100 DCT, tekniset tiedot
- Moottori: Sylinteritilavuus 1084 cc, 2-sylinterinen, 4-tahtimoottori. Sylinterimitat 92,0 x 81,5 mm. Puristussuhde 10.1:1. Maksimiteho 75 Kw / 102 hv/ 7 500 rpm. Maksimivääntö 104 Nm / 6 250 rpm. Sytytysjärjestelmä CDI. Polttoainejärjestelmä PGM-FI. Käynnistys, sähkö. Vaihteisto 6-vaihdetta DCT.
- Mitat: Pituus 2240 mm. Leveys 865 mm. Korkeus 1360 mm. Akseliväli 1535 mm. Istuinkorkeus 820 mm. Tankki
- 20,4 litraa. Paino ajokunnossa 248 kg.
- Alusta: Jarrut etu 2 x 310 mm levyt, ABS. Jarrut taka 256 mm levy, ABS. Jousitus etu 43 mm teleskooppi, 150 mm jousto. Jousitus taka Honda Pro-Link, 150 mm jousto. Rengas etu 120/70R17 M/C. Rengas taka 180/55R17 M/C. CO² päästöt 110 g/km
- Saatavilla olevat värit: Matte Iridium Gray Metallic (NHC64) (harmaa), Graphite Black (NHB01) (musta) ja Pearl Glare White (NHB53) (valkoinen).
- Honda NT1100 DCT perushinta 20 590 €. Koeajopyörä oli varustettu Voyage Packilla, jonka hinta on 1857 €. Siinä on matkustajalle mukavammat jalkatapit ja selkänoja, lisävalot, molemmille istuimet, laukut ja sisälaukut. Koeajetun pyörän kokonaishinta on 22 447 €.
- Honda NT1100 on saatavilla myös perinteisellä vaihteistolla varustettuna, jolloin sen hinta on 18 995 €
Aiheesta aiemmin:
Ensikatsaus: Hondan uusi, tänään julkistettu NT1100 sporttimatkapyörä
Hondalta tulossa NT1100-matkamalli, perustuu Africa Twinin moottoriin
Huhut Honda XL750L Transalpista voimistuvat – esittely marraskuussa?