Olemme aiemmin jo kertoneet, että kyseisessä huutokaupassa on myynnissä kaksi huippuluokan "Graalin maljoiksi" kutsuttujen merkkien edustajaa, esimerkiksi vuosimallin 1928 Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport, jonka hinta-arvio on 165 000-213 000 euroa. Toinen, vielä kuumempi pyörä on vuoden 1936 Olympia Motorcycle Show'n tehdasnäyttelypyörä, vuosimallin 1936 Vincent-HRD 998cc Rapide Series-A, jonka hinnaksi arvioidaan 284 000-331 000 euroa.

Näistä pyöristä lisää tässä jutussa: Prätkähuutokaupassa brittiläisen moottoripyörävalmistuksen historian kalleinta kermaa sekä vuoden 1913 Mummo Ankka -matkamoottoripyörä

Lisäksi Daniel Graig lahjoitti meripelastusseuran toimintaa tukeakseen kaksi hänen omistamaansa Bond-leffassa No Time to Die -käytettyä Trumpaa. Vaikka ne eivät hinnan eivätkä harvinaisuutensa puolesta kisaa huutokaupan kalleimpien pyörien kategoriassa, ajatus on hyvä.

Aiheesta lisää tässä jutussa: Bond-ikoni Daniel Craig lahjoitti huutokaupattavaksi kaksi Trumppaansa – mutta miksi?

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix -kisamoottoripyörä

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing, ohjaamo.

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing, ohjaamo.

Lokakuun 12 ja 13. päivä Staffordissa Classic Motorcycle Mechanics Show'n yhteydessä järjestettävän huutokaupan suurimmaksi tähdeksi uhkaa nousta äärimmäisen mielenkiintoinen BMW. 

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing -moottoripyörän hinta-arvio liikkuu etukäteen välillä 298 000 - 417 000 euroa, jolla se kilpailee tapahtuman kalleimman pyörän tittelistä, eikä aiheetta. Pyörä on superharvinainen ja muutenkin, kuten Bonhamsin tiedotteessa todetaan, kyseessä on "Kerran elämässä tarjoutuva mahdollisuus omistaa yksi kaikkien aikojen halutuimmista moottoripyöristä".

Pyörässä on kyse poikkeuksellisen harvinaisesta palasta kilpa-ajojen historiaa. Tehdaskisapyöränä se on yksi seitsemästä säilyneestä mallista, jota rakennettiin ainoastaan 10 kappaletta kautta aikojen.

RS 255 Kompressorilla on valtava merkitys BMW-moottoripyörien historiassa, sillä kyseisellä pyörällä Georg Meieristä tuli ensimmäinen ulkomainen Mansaaren Senior TT -ajojen voittaja vuonna 1939. Se oli valtava menestys yritykselle, joka ei ollut valmistanut omia moottoripyöriä ennen vuotta 1923.

"Moottoriurheilutekniikan kruununjalokivi"

BMW edustaakin sotia edeltävän ajan moottoripyörätekniikan huippua. Pyörä vaatii entisöinnin, mutta on haluttu keräilijöiden keskuudessa: se tarjoaa mahdollisuuden yhdelle onnekkaalle omistaa yhden moottoriurheilutekniikan kruununjalokiven.

Alkuun BMW ei ollut valmis haastamaan brittiläisiä tehtaita - jotka hallitsisivat kansainvälistä moottoripyöräilyä - vähään aikaan, vaan päätti keskittyä nopeusennätyksiin. Nopeuden lisäämiseksi BMW siirtyi mekaanisen ahtimen käyttöön, ja asensi kompressorin Ernst Hennen 750cc R63:een vuonna 1929. Sillä saksalaistehdas sai ensimmäisen maailmanennätyksensä 133,8 kmh. Vuoteen 1937 mennessä Henne, joka hallitsi nopeusennätyksiä suurimman osan 30-lukua, oli parantanut ennätyksen 279,54 kmh:n. Se rikottiin vasta vuonna 1951.

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing. Se toinen kylki

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing. Se toinen kylki

Vuodesta 1935 lähtien Henne käytti 500 cc:n mekaanisesti ahdettua pyörää, ja sitä käytettiin samana vuonna ensimmäisen kerran maantieajoissa. Kun R63:ssa oli ollut työntötanko-yläventtiilirakenne, uusien kilpa-ajoneuvojen voimanlähteenä oli moottori, jossa kummassakin sylinterikannessa oli kaksi yläpuolista nokka-akselia. Myös ahtimen paikka muuttui, se siirrettiin vaihteiston päältä moottorin etuosaan. Moottorin kotelot ja pyörännavat valettiin kevyestä magnesiumista. Teleskooppietuhaarukka asennettiin vuonna 1935 ja kitkavaimennettu mäntätakajousitus vuonna 1937.

Menestyminen Mansaaren ajoissa oli moottoripyöräurheilun juhlituin saavutus sotaa edeltävällä aikakaudella, jota tavoitetta BMW ei voinut enää sivuuttaa. Yrityksen ensimmäinen virallinen yritys menestyä saarella, oli vuonna 1938, jolloin englantilainen Jock West sijoittui viidenneksi Senior-TT:ssä. Meier oli jäänyt sivuun mekaanisen ongelman vuoksi ja hänen oli pakko keskeyttää. Kilpailun voitti Nortonin Harold Daniell.

Ennen sitä West oli ajanut BMW RS 255:llä voittoon vuoden 1937 500cc Ulster Grand Prix -kilpailussa, joka pidettiin Clady Circuitilla. Hänen voittonsa oli ensimmäinen kerta, kun muu kuin brittiläinen moottoripyörä voitti 500 cc:n kilpailun Ulsterissa. West palasi seuraavana vuonna voittaakseen uudelleen vuoden 1938 Ulster GP:n, mutta vasta vuonna 1939 kaikki yhdistyi Meierin historialliseen Senior TT -voittoon.

Meierin menestyksen vuodet

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing kisatilanteessa. Kuva: BMW.

1938/1939 BMW RS M255 Kompressor Grand Prix Racing kisatilanteessa. Kuva: BMW.

Georg Meier oli aloittanut moottoripyöräuransa Baijerin osavaltion poliisissa ja myöhemmin hänestä tuli Baijerin poliisijoukkueen jäsen, joka kilpaili ansiokkaasti pitkän matkan kestävyysajoissa. Meierin menestys johti siihen, että Saksan armeija värväsi hänet, sille hän ajoi vuoden 1937 ISDT:ssä (International Six Days Trial). Meierin lahjakkuudesta huolimatta saksalaiset hävisivät briteille tasoitustilanteessa, mutta hänen menestyksensä johti tarjoukseen BMW:ltä. RS 255 Kompressorilla hän aloitti kauden 1938 voittamalla Hannoverin Eilenriede Race -kilpailun ja ajoi kilpailu- ja kierrosennätykset. Samana vuonna Meier voitti 500 cc:n kilpailut Belgian GP:ssä Spa-Francorchampsissa, Hollannin TT:n, Saksan GP:n Hohenstein-Ernstthalin (tai Sachsenringin) radalla ja Italian Grand Prixin Monzassa. Kauden lopussa Meier kruunattiin moottoripyörien Euroopan mestariksi 500cc-luokassa.

Vuoden 1939 Isle of Man TT:ssä RS 255:n kilpailijat näyttivät vain vähän muuttuneen edelliseen vuoteen verrattuna. 139 kg painavat BMW:t olivat luokkansa kevyimpiä. Meier ja West ajoivat kärkeen Senior-TT:n alusta lähtien, saksalainen johti alusta maaliin ja voitti ennätyskeskinopeudella 89,38 mph. Vakuuttavassa dominanssiesityksessä West sijoittui toiseksi, vaikka joukkueen kilpailun jälkeiset juhlat vaimenivatkin Ballaugh Bridgellä kaatuneen Karl Gallin kuoleman johdosta.

Bonhams on konsultoinut BMW-arkistoa Münchenissä ja sen mukaan moottoripyörän yksittäiset osat ja yksityiskohdat näyttävät alkuperäisiltä: esimerkiksi moottori, kompressori ja vaihteistokotelot, sylinterit, kardaaniakseli, runko, haarukka, kierroslukumittari, teleskooppihaarukka ja ohjaustanko. He eivät kuitenkaan osanneet sanoa, mikä kilpahistoria tällä nimenomaisella yksilöllä on. BMW ei tiedä tarkkaa rakennettujen lukumäärää, vaikka oletetaan, että se oli enintään kymmenen. Seitsemän kappaletta tiedetään edelleen olevan olemassa.

Lisätietoja Bonhamsin Staffordin huutokaupasta täältä.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 23.8.2024 08:01

Bond-ikoni Daniel Craig lahjoitti huutokaupattavaksi kaksi Trumppaansa – mutta miksi?

MAANANTAI 1.7.2024 13:29

Prätkähuutokaupassa brittiläisen moottoripyörävalmistuksen historian kalleinta kermaa sekä vuoden 1913 Mummo Ankka -matkamoottoripyörä