Tuonon moottorin kuutiotilavuus nousi litraluokasta 1077 cm3:een. 78 kuutiosentin kasvu saatiin aikaiseksi kasvattamalla sylinterin läpimittaa 3 millimetrillä. Iskun pituus pidettiin entisellään 52,3 millimetrissä.
Kiertokanget ovat nyt yhteensä noin 300 grammaa kevyemmät ja samalla kampiakselia on modifioitu vastaamaan ympärysmitaltaan pienempiä kiertokankia.
Koko moottorin yläkerta on nyt aiempaa kevyempää valua ja samalla kaasujen virtausta parannettiin. Tehoa näillä toimenpiteillä saatiin lisää viisi hevosvoimaa, mikä tarkoittaa sitä, että kampiakselilta mitattuna tehon määrä on 129 kW / 175 hevosvoimaa 11 000 kierroksella minuutissa.
Vääntö puolestaan kirjataan lukemaan 120 Nm 9000 rpm. Märkä, monilevyinen kytkin ja irrotettava kuusipykäläinen kasettivaihteisto pitävät huolen voimansiirrosta. Toisiovetona on ketju.
Elektroniikkaa kuin RSV4:ssä
Aprilia Tuonossa periaatteessa sama elektroniikkapaketti kuin RSV4:ssä: 8-asentoinen luistonesto, jota voi säätää vaikka kesken tilanteen, kolmiasentoinen lähtöavustin sekä vielä wheelieiden estin ja sähköinen quickshifteri. Boschin poiskytkettävä 9MP Race ABS, joka on säädettävissä kolmeen asentoon tulee vakiona mukana. Moottorissa on kolme tehokarttaa valittavissa, Track, Sport ja Road.
Ohjattavuutta on parannettu 0,4 astetta tiukemmalla ohjauskulmalla ja samalla jättöä on hieman pienennetty. Jotta käytöksestä ei tulisi levotonta, on samalla keinuhaarukkaa pidennetty noin 6 mm.
Jarrupuolella edessä on kaksi 320 mm kelluvaa levyä, Brembo M432 monoboc radiaakaliiberein ja 4x32 mm vastakkaisin männin varustettuna ja sintratuin jarrupaloin. Takana on 220 mm levy ja Brembon kaksimäntäinen 32 mm kaliiberi sintratuin jarrupaloin.
Factory-mallissa ohjausiskunvaimennin sekä jousitus ovat Öhlinsin, kun taas RR:ssä on Sachsin vermeet. Jutun aloituskuvassa RR.
Kuten RSV4:ssä, myös Tuonossa etukate on suunniteltu aeurodynaamisesti tehokkaammaksi sekä suojaavamaksi. Samoin etuajovalon ulkonäkö on uusittu, ja saatu sillä pois painoa kilon verran. Muita muutoksia ovat istuimen laskeminen hieman alemmas sekä ohjaustangon kaventaminen.
Valualumiinivanteiden koko edessä on 3,5 "x 17" ja takana 6" x 17". Rengaskoko edessä on 120/70 ZR 17, takana 190/55 ZR 17 (vaihtoehdot: 190/50 ZR 17; 200/55 ZR 17). Pyörän kuivapaino ilman akkua ja nesteitä on 184 kg. Polttoainetankin tilavuus on 18.5 litraa, joka sisältää 4 litran varatankin.
Pyörä on saatavilla toukokuussa 2015.