Teknologiayhtiö Bosch on julkistanut kuusi uutta tutkapohjaista kuljettajaa avustavaa järjestelmää, joista viisi ensimmäisiä maailmassa. Bosch Accident Researchin mukaan uudet ratkaisut voivat auttaa estämään jopa joka kuudennen mp-onnettomuuden Saksan teillä Parannus entiseen on merkittävä, sillä aiemmat järjestelmät kykenivät estämään joka seitsemännen onnettomuuden.

Kuudesta uudesta avustustoiminnosta neljä julkistetaan eurooppalaisen moottoripyörävalmistajan KTM:n uudessa mallissa marraskuussa 2024, ja niiden on määrä tulla tuotantoon vuonna 2025. Kaikki nämä toiminnot hyödyntävät eteen sijoitettua tutkaa.

Ei ole ensimmäinen kerta, kun Bosch ja KTM ovat työskennelleet yhdessä. Vuonna 2013 yhtiöt tekivät yhteistyötä moottoripyörien ajonvakautusjärjestelmän lanseerauksessa.

Boschin kuljettajaa avustavat järjestelmät tarjoavat enemmän apua kaksipyöräisille ajokokemusta rajoittamatta. Kuva: Bosch.

Boschin kuljettajaa avustavat järjestelmät tarjoavat enemmän apua kaksipyöräisille ajokokemusta rajoittamatta. Kuva: Bosch.

Mukautuva vakionopeudensäädin – stop and go (ACC S&G)

Mukautuva vakionopeudensäädin – stop and go (ACC S&G)

Mukautuva vakionopeudensäädin – stop and go (ACC S&G)

Kaksipyöräisille liikenneruuhkat voivat olla sekä rasittavia että vaarallisia. Kuljettajien on jatkuvasti käytettävä kytkintä, jarruja ja lähdettävä liikkeelle uudelleen. Tämän helpottamiseksi Bosch toi markkinoille mukautuvan ACC-vakionopeudensäätimen jo vuonna 2020. Kun haluttu nopeus on asetettu, järjestelmä sovittaa jatkuvasti ajoneuvon nopeuden liikenteen nopeuteen säilyttäen samalla tarvittavan turvaetäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon. Bosch vei tekniikan eri tasolle uudella ACC S&G -toiminnolla, joka voi pysäyttää moottoripyörän hallitusti moottoripyöräilijän tukemiseksi. Ratkaisu toimii parhaiten automaattivaihteistolla, kuten KTM:n julkistettavassa pyörässä. Se on ensimmäinen, joka sisältää tämän uuden toiminnon. Jos moottoripyörä pysähtyy, kuljettajan ei tarvitse käyttää kytkintä: hän saa pyöränsä liikkeelle vain painamalla nappia, tai kääntämällä hieman kaasua heti, kun edessä oleva ajoneuvo lähtee liikkeelle.

Ryhmäajoavustin (GRA)

Porrastettu ryhmäajo on moottoripyöräilijöiden suosiossa. Se voi olla haastavaa ACC:n kanssa, koska toiminto odottaa edessä ajavien moottoripyörien olevan keskellä kaistaa. GRA on hyödyllinen lisäys ACC:hen; algoritmin avulla se havaitsee, kun ryhmä ajaa porrastetussa kokoonpanossa, ja säätelee nopeutta pitääkseen automaattisesti saman etäisyyden edellä ajaviin moottoripyöriin. Tällä tavoin toiminto auttaa motoristeja luonnollisessa ryhmämuodostuksessa. Kun ei ajeta ryhmissä, GRA-järjestelmä toimii samalla tavalla kuin ACC.

Ajomatka-avustin (RDA)

Riding Distance Assist, ajomatka-avustin (RDA)

Riding Distance Assist, ajomatka-avustin (RDA)

Kun liikenne sujuu ja RDA on aktivoitu, se auttaa säilyttämään sopivan etäisyyden edessä oleviin ajoneuvoihin ja siten estämään takatörmäyksiä. ACC:tä käytettäessä haluttu nopeus on asetettava; mutta kun RDA on aktivoitu, moottoripyörää voidaan ohjata normaalisti kaasukahvan kautta. Ajon aikana järjestelmä vähentää automaattisesti ajoneuvon kiihtyvyyttä tai jarruttaa tarpeen mukaan. Kuljettajat voivat asettaa halutun etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon etukäteen. Halutessaan he voivat myös käyttää kytkintä toiminnon deaktivoimiseksi tai käyttää kaasua ohittaakseen RDA-järjestelmän tuottaman hidastuvuuden.

Hätäjarrutusavustin (EBA)

Hätäjarrutusavustin (EBA)

Hätäjarrutusavustin (EBA)

Tien vaaralliset tilanteet edellyttävät nopean toiminnan lisäksi monesti hätäjarrutusta. Jokainen sekunti on tärkeä törmäysten ehkäisemiseksi ja mahdollisten vakavien seurausten välttämiseksi. EBA laukeaa, kun järjestelmä havaitsee törmäysvaaran, eikä ajaja jarruta tarpeeksi voimakkaasti. Toiminto lisää aktiivisesti pyörän jarrupainetta pienentääkseen pyörän nopeutta mahdollisimman tehokkaasti.

Takaa tulevan etäisyyden varoitus (RDW)

Takaa tulevan etäisyyden varoitus (RDW)

Takaa tulevan etäisyyden varoitus (RDW)

Autolla ajaessakin voi olla vaikea pitää jatkuvasti silmällä takaa lähestyvää liikennettä, mutta moottoripyörällä se vaatii ylimääräistä keskittymiskykyä.

RDW tarkkailee tilannetta kuljettajan takana ja vilkkuu varoitusta näytössä, jos toinen ajoneuvo tulee liian lähelle. Tämän varoituksen perusteella ajaja voi ryhtyä lieventäviin toimiin estääkseen takatörmäyksen.

Takatörmäysvaroitin (RCW)

Takatörmäysvaroitin (RCW). Kuva: Bosch

Takatörmäysvaroitin (RCW). Kuva: Bosch.

RCW varoittaa moottoripyörän takana olevia ajoneuvoja, kun takatörmäyksen uhka on välitön, esimerkiksi aktivoimalla hätävilkut. Tällä tavalla se suojaa moottoripyöräilijöitä onnettomuuksilta, jotka johtuvat odottamattomasta jarrutuksesta tai siitä, että takana ajava ajoneuvo ei näe heitä – olipa kyseessä liikennevaloissa odottaminen, ruuhkassa istuminen tai vapaasti sujuvassa liikenteessä ajaminen.

Boschin uusi moottoripyöriin tarkoitettu tutka. Kuva Bosch.

Boschin uusi moottoripyöriin tarkoitettu tutka. Kuva Bosch.

Kuten Boschin tiedotteessa todetaan, uudet toiminnot täydentävät Boschin tutkapohjaisten avustusjärjestelmien valikoimaa ja laajentavat siten moottoripyörän "aistien maailmaa". Perusturvaominaisuuksien lisäksi yhä tärkeämmäksi tulevat myös moottoripyörään keskittyvät ja tosielämän ajotilanteet huomioivat käyttömukavuus- ja elämysominaisuudet – toiminnot, jotka takaavat turvallisuuden ja mukavuuden lisäksi myös ajonautinnon.

Lisätietoja Boschin sivuilta.

Aiheesta aiemmin:

MAANANTAI 30.10.2023 14:02

Bosch esittelee ensi viikon EICMA-messuilla uusia moottoripyöräilyyn liittyviä turvallisuusinnovaatioitaan

LAUANTAI 6.6.2020 10:44

Boschin moottoripyöriin tarkoitettu kolarinhavainnointijärjestelmä osaa hälyttää automaattisesti apua

PERJANTAI 18.5.2018 08:26

Bosch kehittää ilmapurskeella toimivaa alkaneen luiston korjausta moottoripyöriin

MAANANTAI 1.10.2018 10:23

Bosch on yhdistämässä älypuhelinta moottoripyörän digitaalisiin mittaristoihin - ohjaus stongalta

TORSTAI 23.11.2017 13:55

Bosch: kuusiakselinen mittausjärjestelmä mahdollistaa lukkiutumattoman jarruttamisen vaikka sladissa

PERJANTAI 24.2.2017 12:04

Bosch lupaa lisää mukavuutta ja turvallisuutta moottoripyöräilijöille

KESKIVIIKKO 25.3.2015 08:55

Bosch eriyttää mp-järjestelmiensä kehitystyön omaksi yksikökseen

 

Kuvassa Boschin uusi ABS-järjestelmä korkean suorituskyvyn pyörille.

Kuvassa Boschin uusi ABS-järjestelmä korkean suorituskyvyn pyörille.