Yleensä moottoripyörien digitalisaatio herättää enemmän vastustusta kuin innostusta, todetaan Boschin julkaisemassa tiedotteessa. Mutta Boschin Innofact AG:llä teettämässä tutkimuksessa selvisi, että miltei 90 % Saksassa haastatelluista motoristeista käyttää älypuhelinta jossain matkansa vaiheessa, esimerkiksi suunnitellakseen reittiä tai pysähdyksen aikana.
Kolmannes (34%) vastaajista käyttää älypuhelimiaan ajon aikana, mikä on äärimmäisen vaarallista.
Tutkimus osoittaa, että motoristit haluavat käyttää älypuhelimiaan ajon aikana, mutta Boschin tavoitteena on mahdollista tämän toteuttaminen turvallisesti - sekä motoristeja itseään että muita tielläliikkujia kohtaan.
Tavoitteeseen päästäkseen yritys on kehittänyt mySPIN älypuhelimen integrointityökalun. Se tavoitteena on estää motoristien keskittymisen harhailu sekä pitää tiet turvallisempina ilman että moottoripyörällä ajamisen luonne tai nautinto muuttuvat.
MySPINin avulla kuljettajat voivat katsoa älypuhelimensa näyttöä moottoripyörän digitaalisen kojelaudan kautta. Kun puhelin on kytketty kaksipyöräiseen, kuljettaja voi ohjata puhelimen toimintoja moottoripyörän ohjaustangon painikkeilla päästäkseen kiinni näyttöön, kontakteihin tai kalentereihin tai vaikka suosikkisovelluksiin.
Sovellusten välinen yhteistoiminta tekee helpoksi esimerkiksi antaa navigointiin reitin päämäärä kiitos suoran pääsyn kontakteihin, jotka on tallennettu puhelimen muistiin. Järjestelmä on linkitetty moottoripyörän CAN-väylään ja pilveen. Joten jos moottoripyörän tankki alkaa tyhjentyä, järjestelmä voi kertoa motoristille lähellä olevista polttoaineen tankkauspaikoista.
Toimituksen kommentti: järjestelmä ei tietenkään ole ongelmaton, sillä kaikki ylimääräinen ajon aikana tehtävä toiminta vähentää kuljettajan keskittymistä ajamiseen, ja vaikka kuljettaja ohjaakin sovellusta ja tapahtumia pyörän vasemman kahvan säätimiltä, se edellyttää katseen irrottamista tiestä mittaristoon sekä toimintojen valitsemista. Puheohjaus ja heijastusnäyttö taitaisivat olla askel parempaan suuntaan.