Al Hackel tekee prototyyppejä ja maatalouskoneiden huoltoa pienessä pajassaan. Alunperin miehellä oli tavoitteena modata Harley-Davidson Knucklehead, mutta kun tajusi, mitä nämä maksavat, mieli muuttui.

Hackel löysi eBaystä Wrightin sylinterin kansineen ja ajatteli, että se on aika siistin näköinen, joten hän päätti rakentaa moottorin sen ympärille.

Hackel-Wright. Läpinäkyvät osat ovat customia varten käsinpuhallettuja.

Hackel-Wright. Läpinäkyvät osat ovat customia varten käsinpuhallettuja.

Alunperin Wright R-975 Whirlwind oli suunniteltu ilmailukäyttöön. Yhdeksänsylinterisen moottorin tilavuus oli noin 16 litraa ja sitä valmistettiin vuosin 1929 ja 1950 välillä. Tehoa oli mallista riippuen 300-550 hv. Moottoria käytettiin helikoptereissa, hävittäjälentokoneissa, panssarivaunuissa ja matkustajalentokoneissa. Käyttökohteita olivat esimerkiksi M18 Hellcat ja M4 Sherman -tankki.

Vaikka Hackel ottikin käyttöön vain yhden sylinterin, piti hänen rakentaa koko moottori sen alapuolelle kampiakseleineen, venttiilikoneistoineen, koteloineen ja tietenkin myös voitelujärjestelmineen. Lopputuloksena on joka tapauksessa hieno, ja mielenkiintoinen yksisylinterinen 1700 cm3 moottori, jonka Hackel kasasi yhteen alkuperäisen 1947 Harrikan nelivaihteisen vaihteiston kanssa, New Atlas kertoo.

Vaihtaminen tapahtuu käsin, ja ainoa tapa saada pyörä käyntiin on potkukäynnistys. Jalan lihakset varmasti kehittyvät nopeasti.

Hackel-Wright.

Hackel-Wright. Huomaa epäsymmetrisesti muotoiltu polttoainetankki.

Pyörässä on Girder-etuhaarukka ja lasiosat, kuten etu- ja perävalo ja imukurkut ovat kanadalaisen Jesse Briggsin lasista käsinpuhaltamia. 

Sitten se Toyota-aspekti. Kyllä, pyörän takajarru on peräisin Toyota Matrixista, Kanadaa varten suunnatusta Corolla-versiosta. Polttoainetankissa on epäsymmetriset leikkaukset, jotta korkea sylinteri kansirakenteineen mahtui pyörään toiselle puolen ja käsivaihdevalitsin toiselle puolelle.

Pyörän nimi on osuva: "Thunder at 10 Hz", "Ukkosta 10 hertsin taajuudella".

Hackel-Wright custom.

Hackel-Wright custom. Takarumpujarru on peräisin Toyotasta.

Tyhjäkäyntikierroslukema ei valitettavasti ole tiedossamme, kuten ei myöskään huipputeho eikä -vääntö. Mielenkiintoinen "Thumper" joka tapauksessa. Ja toista tuskin tulee ensimmäisessä mutkassa vastaan.

Al Hackelin Instagram-sivulle pääset tästä. Ja alla näkyvän hengästyttävän potkukäynnistysvideon voit katsoa myös täällä.