Triumph Motorcycles on kutitellut viisi hevosvoimaa lisää tehoa Bonnevillen 1200 cm3 moottorista. Tehoa on nyt 105 hevosvoimaa 7750 kierroksella minuutissa. 270 asteen sytytysjärjestys ja matalainertiainen kampiakseli lupaavat välitöntä vastetta ja vahvaa vääntöä koko kierrosalueella. Maksimivääntö on 112 Nm / 4250 rpm.
Mallien pitäisi tulla myyntiin jo joulukuussa 2024.
Tehonlisäyksen edut saadaan kulminoitua paremmassa käsiteltävyydessä, johon vaikuttaa panostus ajettavuuteen. Perusmallissa Speed Twin 1200:ssa on Marzocchin teleskooppihaarukka ja kaksi Marzocchin iskunvaimenninta takana.
Optimoitu kaarre-ABS ja kallistuksissa toimiva vetoluistonesto tuovat oman lisänsä sporttisuuteen.
Pyöriä on ulkoisesti ajanmukaistettu moderniin sporttityyliin säilyttäen samalla merkin klassisen perimän.
RS-mallin ergonomia on sporttisempi, siinä on uudelleen asemoitu ohjaustanko ja taaemmas asetetut jalkatapit. Lisäksi siinä on täysin säädettävä versio Marzocchin etuteleskoopista sekä huippuluokan Öhlinsin takaiskunvaimentimet.
RS:n jarruina on edessä Brembon Stylema -satulat ja ensiasennusrenkaina Metzeler Racetec RR K3:set. Ensi kertaa Triumphin modernissa klassikossa on vakiona molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin.
Mallien ulkonäöstä puheenollen voi todeta, että uusi polttoainetankki on vanhaa virtaviivaisempi ja siinä on syvemmät kolot polvia varten kuin aiemmin. Lisäksi siinä on uusi käännettävä bensiinin täyttöaukon korkki. Yksiosaisen istuimen alla olevat sivupaneelit on paremmin integroitu uusiin harjatusta alumiinista tehtyihin kaasuläppäkoteloihin.
Istuin on aiempaa matalampi ja sporttisempi sekä kapeampi edestä, mikä helpottaa kuljettajan nousemista seisoma-asentoon. RS-mallin istuimessa on nukkapintainen istuinpäällys ja erikoistikkaukset.
Etuvalo on pyöreä ja aiempaa kompaktimpi sekä toimii LEDeillä. LED-päivänajovalon kuvio on uusi.
Myös seitsenpuolaiset alumiinivanteet on uusittu.
Speed Twin 1200 -malli on saatavilla kahtena eri väriversiona: Joko Crystal White- tai Carnival Red -yläosa erottaa Sapphire-mustasta alaosasta, Saatavilla on myös klassisempi Aluminium Silver -vaihtoehto, jossa on huomaamaton 1200-numerointi ja kaksi mustaa raitaa.
Speed Twin 1200 RS:stä on kaksi vaihtoehtoa; Baja Orange tai Sapphire Black, molemmissa kullanväriset RS-tarrat, jotka täydentävät anodisoituja jousituksen osia.
Molemmissa Speed Twin 1200 -malleissa on omanlaisensa ajoasento. Speed Twin 1200:n ohjaustanko on korkeammalla ja edempänä kuin edellisessä mallissa, mikä tekee sen ajoasennosta väljemmän. Halkaisijaltaan 43 mm:n Marzocchi-etuhaarukka ja kaksi Marzocchin takavaimenninta on päivitetty, ja takavaimentimissa on säädettävä jousen esijännityksen jatkoksi lisäsäiliöt.
Perusmallissa on uudet Triumph-merkkiset jarrusatulat, ja kaksi 320 mm:n levyä edessä. Renkaina ovat Metzeler Sportec M9RR:t.
Dynaamisempaa suorituskykyä ja ajettavuutta kaipaaville tarjolla on 1200:n RS-versio. Sen takapäätä on nostettu, jolloin istuinkorkeus kasvaa hieman. Ohjaustankoa on siirretty eteenpäin ja samalla jalkatapit on nostettu hieman korkeammalle ja viety hieman taaksepäin. Ajoasento on siis sporttisempi.
RS on varustettu huippualustalla. Siinä on täysin säädettävä Marzochhin etuteleskooppi ja takana Öhlinsin iskunvaimentimet. Edessä on kaksi Brembo Stylema -jarrusatulaa ja 320 mm:n levyt sekä renkaina Metzeler Racetec RR K3:t.
Ajotapavalintoja on kaksi, Road ja Rain ja RS:ssä vielä kolmas, Sport, joka terävöittää kaasun vastetta ja optimoi luistoneston asetukset.
RS:ssä on Triumph Shift Assist, ylös ja alas toimiva vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot.
Uudet LCD- ja TFT-näytöt on sijoitettu klassiseen pyöreään mittaristotauluun, mikä säilyttää samalla Speed Twinin ajattoman ilmeen. Näyttö tukee navigointia ja puhelinliitäntöjä. Molemmissa malleissa on USB-C-latausliitäntä.
Saatavilla on myös runsaasti lisävarusteita.
Molempien mallien huoltoväli on 12 000 km / 12 kk ja molemmat täyttävät Euro 5+ -päästövaatimukset.
Tekniikkaa pähkinänkuoressa | Triumph Speed Twin 1200 | Triumph Speed Twin 1200 RS |
Moottori | Nestejäähdytteinen rinnakkais-twin, 8 venttiiliä, SOHC | sama |
Tilavuus | 1200 cm3 | sama |
Teho | 105 hv / 77.2 kW/ 7,750 rpm | sama |
Maksimivääntö | 112 Nm / 4,250 rpm | sama |
Vaihteisto | 6 vaihdetta | sama |
Kytkin | Märkä, monilevyinen, avustava luistokytkin, | sama |
Etujousitus | Ø 43mm USD Marzocchin etuteleskooppi, 120 mm jousto | 43 mm USD Marzocchi, täysin säädettävät, joustomatka 120 mm |
Takajousitus | Kaksi lisäsäiliöllistä Marzocchin RSU-iskunvaimenninta, säädettävä jousen esijännitys, jousto 116 mm | 2 kpl Öhlins RSU, lisäsäiliöt, täysin säädettävissä, joustomatka 120 mm |
Etujarrut | Kaksi Ø 320mm kelluvaa levyä. Triumph-merkkiset nelimäntäiset radiaalisatulat | 2kpl Ø 320mm kelluvaa levyä, Brembo Stylema -satulat |
Takajarru | Ø 220mm kiinteä levy, Nissinin 2-mäntäinen kelluva satula | yksi Ø 220mm kiinteä levy, Nissinin kelluva satula |
Mittaristo | Monitoimi-LCD-mittaristo, integroitu väri-TFT-näyttö | Monitoimi-LCD-mittaristo, integroitu väri-TFT-näyttö |
Istuinkorkeus | 805 mm | 810 mm |
Märkäpaino | 216 kg | 216 kg |
Polttoainetankin tilavuus | 14,5 l |
14,5 l |