Viime vuosikymmenen aikana Euroopan moottoripyörämarkkinat ovat kokeneet merkittäviä muutoksia, kun kuljettajien tarpeet ovat kehittyneet, ja päästömääräysten tiukentuessa Supersport-luokka on ottanut uuden suunnan.
Tämän mukaisesti R1-malliston tulevaisuus ja kehitys keskittyvät täysin kilpa- ja ratakäyttöön Euroopassa, kerrotaan Yamahan tiedotteessa.
R1 RACE on entistä lähempänä YZR-M1 GP-pyörää, josta se on ammentanut vaikutteita muotoilun ja teknologian osalta. Siinä on MotoGP-tyyliset aerodynaamiset ilmanohjaimet, uudistettu jousitus ja täysin uusi Brembo-jarrujärjestelmä.
Tekniset tiedot: R1 RACE
- - Uudet MotoGP-henkiset downforce-siivet
- - Uuden sukupolven KYB-etuteleskooppi
- - Uusi Brembon etujarrun pääsylinteri ja Stylema-jarrusatulat
- - Uusi pitävä istuinsuojus
- - Täysin ratakäyttöön tarkoitettu, kaikki tieliikenteessä tarvittavat osat poistettu
- - 998-kuutioinen, 200-hevosvoimainen, väännöltään lineaarinen nelisylinterinen moottori
- - Elektroniikkapaketti: 6-akselinen IMU. Kallistuksen tunnistava luistoneesto (TCS)- ja sivunluistonesto (SCS). Tehokartat (PWR). Keulimisenesto (LIF) ja lähtöavustin (LCS). QSS-vaihdeavustin (Quick Shift System). Moottorin jarrutuksen EBM-hallintajärjestelmä ja jarrujen BC-hallintajärjestelmä
- - Deltabox-alumiinirunko
- - Kevyt alumiininen takahaarukka / magnesiumista valmistettu takarunko
- - Magnesium-vanteet ja 17 litran alumiininen polttoainesäiliö
- - 4,2 tuuman TFT-mittaristo.