Alunperin vyöhyke kattoi vain keski-Lontoon, mutta aluetta on laajennettu kahdesti, ja nyt siihen kuuluvat 29. elokuuta lähtien kaikki Lontoon kaupunginosat, ja se vaikuttaa kaikkiin alueella autolla tai moottoripyörällä liikkuviin kulkijoihin.

ULEZ-vyöhykkeellä joutuu maksamaan päästömaksua, mikäli on liikkeellä liian vanhalla moottoripyörällä tai autolla. Hankkeen pani alulle 2013 Lontoon silloinen pormestari Boris Johnson, ja hänen seuraajansa Sadig Khan toteutti sen 2019 alkaen, jonka jälkeen aluetta on laajennettu jo kerran aiemmin, mutta viimeisin laajennus kasvatti kokoa merkittävästi.

ULEZ-alueen takana on ajatus vähentää merkittävästi typen oksidien ja pienhiukkasten määrää. Mikäli ajoneuvosi tuottaa niitä liikaa, maksu on 14,9 euroa päivässä, mistä kertyy nopeasti merkittävä summa, jos kuljet vaikkapa työssä Lontoon alueella jostain kaupungin ulkopuolelta. Viisi päivää viikossa tekee jo 74,5 euroa, ja vuodessa summa on työmatkalaiselle melkoinen. Turisti oletettavasti viipyy prätkineen lyhyemmän ajan alueella, mutta asia kannattaa huomioida, sillä sakkomaksu ei-ULEZ-normeja täyttävällä ajoneuvolla maksua maksamatta, on 160 puntaa, 190 euroa.

Päästövaatimukset eivät – ainakaan toistaiseksi – ole kovin kohtuuttomia, sillä Euro 3- ja myöhemmät standardit täyttävät sekä vuoden 2007 jälkeen rekisteröidyt moottoripyörät läpäisevät sen. Silloin maksua ei myöskään tarvitse maksaa.

Lontoon ULEZ-alue kartalla.

Lontoon ULEZ-alue kartalla. Kartan sisempi rengas kuvaa alkuperäistä ULEZ-aluetta, ulompi nykyistä vuoden 2023 elokuun 29. päivän jälkeen.

Oheisessa kartassa sisempi rengas kuvaa alkuperäistä ULEZ-aluetta, ulompi nykyistä vuoden 2023 elokuun 29. päivän jälkeen.

Ne moottoripyörät, jotka ovat yli 40 vuotta vanhoja, on vapautettu historiallisina jäänteinä maksusta moottorin päästöistä riippumatta.

Mikäli olet menossa prätkällä käymään Lontoossa, voit tarkistaa tuon pääkaupungin liikenteestä vastaavan viranomaisen, Transport for Londonin, TFL:n, sivuilta, tarvitseeko sinun maksaa ULEZ-maksua. Tosin palvelu toimii rekisterinumeron perusteella, ja ainakaan pikakokeilulla, se ei tunnistanut suomalaista moottoripyörän rekisterinumeroa.

Varmempi keino lienee maksaa pyörän ULEZ-maksu TFL:n sivuilla, jos siihen on aihetta, maksun voi maksaa myös puhelimitse. Kansainvälinen palvelu on tavoitettavissa numerosta +44 343 222 2222.

Lisää asiasta Visordownin ja Transport for Londonin sivuilta.

Toivottavasti päästömaksukäytäntö ei laajene kotoisaan Suomeemme. Hätäähän ei ole heillä, jotka ajavat riittävän uusilla moottoripyörillä, mutta aika suuri osa suomalaisesta moottoripyöräkannasta lienee peräisin vuotta 2007 edeltävältä ajalta.