Sivuvaunumoottoripyörät ovat eräänlainen jäänne moottoripyöräilyn alkutaipaleelta. Ne olivat aikanaan halpa ja kätevä ratkaisu moniin kuljetus- ja matkanteko-ongelmiin silloin, kun autot olivat julmetun kalliita. 

Niillä ajaminen on kuitenkin ongelmallisempaa kuin perinteisellä kaksipyöräisellä moottoripyörällä. Se kun on kapeampi, kevyempi ja ohjautuu kallistelemalla hyvinkin näppärästi.

Sivuvaunulla ajaminen on oma lukunsa, koska pyörät ja massat sijoittuvat epäsymmetrisesti: vaunun pitää olla hyvin säädöissä, ja siltikin se vetää kiihdytettäessä ja työntää jarrutettaessa. Kääntyminen oikealle (vaunu oikealla) on tarkkaa peliä: mikäli vaunussa ei ole riittävästi painoa, vaunun pyörä nousee helposti ilmaan ja vasemmalle kääntyminen taas on raskaampaa, koska paino ajautuu vaunun pyörän päälle.

Silti sivuvaunuilulla on oma kannattajakuntansa ja omakohtaisiin kokemuksiin perustuen se on harvinaisen hauskaa puuhaa. Mukaan vaunuun saa perheen, koiran – tai vaikkapa varamoottorin, kuten huhut joidenkin merkkien kohdalla kertovat.

Sivuvaunupyörään mahtuu helposti kolme aikuista, isoihin brittivaunuihin mahtuu jopa kaksi aikuista, joten pääluku voi parhaimmillaan olla neljä. Joka tapauksessa se antaa merkittävästi lisää kuljetuskapasiteettia eri tarpeisiin.

Hondan sähköisesti avustettu sivuvaunu

Hondan uusi patenttihakemus kertoo sähköisesti avustetusta sivuvaunusta, joka lieventää ja eliminoi useita sivuvaunuilun ongelmia ilman, että sivuvaunun veturina toimivaan moottoripyörään tarvitsee tehdä mitään muutoksia.

Patentti sisältää sivuvaunuratkaisun, jossa on sähkömoottori ja myös sen akusto asennettuna sivuvaunuun. Ratkaisu on samantyyppinen kuin Hondan useissa muissakin olemassaolevissa hankkeissa kehittää sähköisiä trailereita autoihin, polkupyöriin jne. Kaikissa näissä on vetävät pyörät, jotka pystyvät ajamaan ja jarruttamaan sekä lisäksi joukko sensoreita, jota selvittävät, mitä niiden pitää tehdä. Toisin sanoen trailerit tekevät kovan työn suuremmin rasittamatta ajoneuvoa, mihin ne on kiinnitetty, ja sen tehtäväksi jää lähinnä näyttää suunta ja nopeus.

Hondan patenttipiirros sähköisestä moottoripyörän sivuvaunusta.

Hondan patenttipiirros sähköisestä moottoripyörän sivuvaunusta.

Sovittaakseen idean sivuvaunuun, Hondan insinöörit ovat asettaneet ripakopallisen sensoreita sivuvaunun veturiin kytkeviin kahteen kiinnikkeeseen (kaikkiaan kiinnikkeitä on neljä). Nämä tuottavat tarvittavan informaation vaunuun sijoitettuun ohjausyksikköön. Se ohjaa vaunun pyörän sähkömoottoria, joka saa virtansa vaunuun sijoitetuista akuista. Veturina toimivasta moottoripyörästä ei tarvita minkäänlaista suoraa liitäntää sivuvaunun ohjausyksikköön. Veturi voi toimia bensiinillä tai sähköllä, sillä ei ole vaunun kannalta väliä. 

Jos kuormitussensorit kiinnikkeissä toteavat, että pyörä kiihdyttää, sivuvaunun moottori kompensoi voiman, jolloin kiihdytyksenaikaista vaunun "jarrutusta" ei tunnu. Vastaavasti kun veturilla jarrutetaan, vaunun pyörä jarruttaa samaan tahtiin, jolloin vaunu ei työnnä.

Hondan sähkösivuvaunu parantaa myös kaarreajo-ominaisuuksia. Vaunun ollessa oikealla puolella, oikean puolen käännöksissä se rekisteröi suunnanmuutoksen ja jarruttaa hieman helpottaen siten kaarteen läpiajoa. Vasemman puolen mutkissa sensorit reagoivat suunnanmuutokseen ja määräävät vaunua kiihdyttämiseen tarvittavan buustin. 

Ainoa puute on, ettei vaunu edelleenkään kallistu kaarteissa, se vaatisi toisen tyyppiset kiinnitysratkaisut, mutta kokonaisuutena patentinmukainen vaunu on paljon stabiilimpi ja helpommin ajettavissa, kuin perinteinen sivuvaunu.

Tuleeko tällainen sähkösivuvaunu koskaan markkinoille, on taas aivan oma juttunsa. Erikoisratkaisuissa patentit eivät aina muutu todellisuudeksi toivotulla tavalla, mutta kiinnostavalta Hondan patentti joka tapauksessa kuulostaa. Vaunuun sijoitettu akusto ratkaisisi myös sivuvaunun tarvitseman ylimääräisen painon tarpeen.

Asiasta kertoi mm. Cycleworld.

Aiheesta aiemmin:

TIISTAI 23.10.2018 10:56

Latolöytö 53 vuoden takaa: Royal Enfield ja Wessex sivuvaunu Ruususen unessa

TIISTAI 3.8.2021 10:02

Watsonian valmisti tyyliin sopivan sivuvaunun BMW:n isoon R 18 Classic-cruiseriin

KESKIVIIKKO 20.4.2016 09:45

Katso, onko tuo vene, moottoripyörä vai jotain muuta?

PERJANTAI 11.4.2014 10:00

Brittifani matkalla jalkapallon MM-kisoihin Brasiliaan sivuvaunu-Vespalla