– Alun perin idea Sixille osallistumisesta syntyi koronavuonna 2020, ja Italian MM-kilpailuihin tiimi oli ilmoittautunut yhdellä joukkueella, mutta kilpailu peruttiin viime hetkellä. Sen jälkeen ajatus jäi muhimaan, kunnes taas idea pulpahti pintaan 2023. Nyt tiimissä oli jo neljä varmaa osallistujaa, mikä tarkoitti sitä, että piti vielä kaksi Beta-kuljettajaa löytää jotta päästiin kahdella joukkueella liikkeelle, tiimien vetäjä Jani Lehto kertoo.
– Näin tiimiin tuli vielä pari uutta kuljettajaa, ja kaksi joukkueellista saatiin nimettyä. MyBeta Racing -joukkueen keski-ikä on aavistuksen nuorempi verrattuna MyBeta Senior Racing -joukkueeseen. Siinä taas on kokemusvuosia reilusti enemmän. Yhtä lailla, kaikki ovat innolla mukana ja kun saatiin vielä hyvät huoltomiehet mukaan, niin paletti on kasassa ja vielä kuukausi pitää malttaa, jotta päästään starttiviivalle.
– Lähdemme nauttimaan kansainvälisestä tunnelmasta ja enduron ajamisesta yhdessä muiden kuljettajien ja Moottoriliiton huoltotiimin ja muun henkilöstön kanssa. Tapahtuma on täysin ainutlaatuinen ja tunnelma on varmasti huikea!
MyBeta Racing joukkueeseen kuuluvat Pasi Koivu, Miikka Raekallio, ja Taru Hakulinen. MyBeta Senior Racing joukkueessa ovat mukana Sami Sainio, Markus Raekallio ja Mikko Puro. Huoltojoukkoina toimivat Tero Häkli sekä Eero Villikka ja tiimin vetäjänä Jani Lehto.
Uutta etsimässä
Yksi alkuperäisistä kilpailuun osallistujista on kittiläläinen Miikka Raekallio.
– Suomessa olen kilpaillut jo monta vuotta, on haluttanut kokeilla jotain uutta, ja lähteä vertaamaan omaa vauhtia ulkomaan kilpailijoita vastaan. Hypätään nyt kerralla syvään päätyyn ja lähdetään maailman suurimpaan ja arvostetuimpaan endurokilpaluun. Nyt saa kyllä ulkomaan kisakokemusta, kun kuusi päivää on ajamista tarjolla.
Odotan kisasta hienoja ja uusia maastoja ja reittejä, jotka ovat varmasti hyvin erilaista verrattuna suomalaiseen endurokilpailumaastoihin. Ainutkertainen kokemus kun pääsee tuollaisiin maastoihin ajamaan. Odotan, että kilpailu tulee olemaan rankka. Ajotaidon lisäksi pitkä kilpailu vaatii fyysistä kestävyyttä ja nopeaa palautumista edellisestä päivästä. Varsinkin loppupäivinä ajokunnon merkitys korostuu. Nyt nähdään miten määrätietoinen fysiikkatreeni on purrut, Raekallio pohti.
Vastaavasti tuusulalainen hardenduro-kuljettaja Pasi Koivu tuli ”täytemieheksi” joukkueeseen ajamaan perinteistä enduroa.
– Se, mikä saa lähtemään tuollaiseen kilpailuun, on sen ainutlaatuinen kisaformaatti. Kuusi päivää pitäisi pystyä ajamaan omaa kovaa vauhtia ja suhtkoht puhtaasti rikkomatta itseään ja pyöräänsä. Tähän kilpailuun osallistuminen itselleni on ’yksi kerran elämässä’ -tapahtuma, jotta voi vetää ruksin seinään, että mitä MM-endurokisatouhu on paikan päällä ja pyörän selästä.
– Se, että päästään vielä omassa porukassa oman tiimin kesken lähtemään tämän tyyppiseen koitokseen, jossa pääsee testaamaan omat rajat ja lähtemään yhtenä porukkana, niin olihan tuohon pakko päästä mukaan.
– Harjoittelun puolelta se tarkoittaa sitä, että treenit ovat tulleet paljon pidemmiksi ja niitä on pitänyt ottaa huomattavasti useammin. Aiempiin treenimääriin verrattuna sekä toistot että pituus ovat kaksin- tai kolminkertaistuneet vajaan vuoden aikana, jotta on se varmuus, että pystyy kuusi päivää ajamaan ilman, että kroppa loppuu täysin. Haluan kuitenkin omaa parasta suorittamistani, joten treenien pitää olla riittävän kovia. En halua lähteä sinne ”selviytymismoodilla” että hissukseen ajetaan, vaan kovaa pitää pystyä ajamaan loppuun asti.
– Haluan lähteä kokeilemaan, että onko itsestäni siihen, että pystyy ajamaa kuusi päivää ajamaan kilpaa alusta loppuun asti. Se on oikeastaan se jutun juoni. Tavoite on pystyä ajamaan alusta loppuun asti suunnitelman mukaisesti, Koivu hehkutti.
Mikä on Sixdays kilpailu?
ISDE on lyhennys sanoista International Six Days Enduro. Yli 110 vuotta sitten, vuonna 1913, syntyi erittäin vaativa ja maailmanlaajuisesti arvostettu maastomoottoripyöräilytapahtuma, nimeltään International Six Days of Enduro, joukkueiden maailmanmestaruuskilpailu, ja tarina jatkuu edelleen. ISDE tai suomalaisittain Sixi ajetaan tänä vuonna Pohjois-Espanjassa historiallisen Silledan kylän ympäristössä.
Nimensä mukaisesti kilpailussa ajetaan kuusi päivää. Viisi ensimmäistä päivää ovat pitkiä ja kiertelevät enimmäkseen pieniä teitä, polkuja ja peltoja pitkin vuoristoisissa maisemissa. Päivien pituuden ovat noin 8 tuntia, noin 240 km, ja sisältävät 6 erikoiskoetta. Kuudentena päivänä ajetaan loppucrossi.
Päivä päivältä kilpailureitti siirtymineen vaikeutuu ja kilpailijoita alkaa tippumaan pois aikarajan ylityksen johdosta. Kilpailussa on omat luokkansa maajoukkueille, mutta ketkä tahansa voivat osallistua ns. kerhojoukkueiden luokkaan kolmen hengen joukkueina.
Poikkeuksellista kilpailussa on se, että siinä noudatetaan vanhaa enduron huoltosääntöä, jolloin kilpailijan täytyy itse huoltaa pyöränsä ja mekaanikot saavat auttaa vain tietyissä rajatuissa asioissa.
MyBeta Racing Team
Betalla ajava endurokuskeista koostuva suomalainen merkkitiimi on perustettu kauden 2018 alussa. MyBeta Racing Team koostuu tällä hetkellä kymmenestä Beta-endurokuljettajasta ympäri Suomen.
Tiimin takana on Oulun kupeessa Betan jälleenmyyjänä toimiva Lehto Trading Oy.
– Ajatus merkkitiimin pyörittämisestä on kiehtonut siitä asti, kun sain Betan offroadpyörien ja niiden varaosien edustuksen. Kun touhuaa lajin parissa yhdessä muiden harrastajien kanssa, tietää parhaiten asiakastarpeet ja vaatimukset, kertoo MyBeta.fi verkkokauppaa pyörittävä yrityksen toimitusjohtaja Jani Lehto. – Lisäksi Circuit84 tuotebrändin maahantuonti siirtyi meille, joten ajovarusteet tulevat italialaiselta Circuitilta.
– Saatiin tiimiin nousevia lahjakkuuksia, ja jo nyt hyviä tuloksia ajavia kuljettajia sekä tietysti aktiivisia taustajoukkoja, joten sakki oli helppo kasata. Pyöritettyäni seitsemän vuotta Tyovalot.fi Racing -teamia ajattelin, että on aika kokeilla uutta toimintamallia ja keskittyä vain yhteen pyörämerkkiin – ja sehän onnistui. Nyt jo kuudes vuosi menossa ja hyvä meno jatkuu, toteaa Jani.
– Naisenergiaa tiimissämme on jo ollut alkuajoista lähtien, ja tällä hetkelläkin Taru ja Rimma pitävät huolen, ettei tiimimme ukkoudu. Uusien yhteistyökuvioiden myötä avautui myös ajoleirien ja muiden alaan liittyvien tapahtumien järjestäminen. Tiimi ei ole pelkästään kilpatiimi, vaan omalla toiminnallaan luo positiivista näkyvyyttä lajiin kilpakuljettajien lisäksi myös harrastajan näkövinkkelistä.
Tarkemmat kuljettajaesittelyt löydät täältä.