Michele Colaninno, ACEM:n puheenjohtaja ja Piaggion toimitusjohtaja ja Jorge Viegas, FIM:n puheenjohtaja, sekä Euroopan komission ja parlamentin näkyvät edustajat Magda Kopczyńska ja Bernd Lange pitivät puheenvuorot kaksipyöräisten ajoneuvojen myötävaikutuksesta EU:n tavoitteiden saavuttamiseksi teiden ja kaupunkien osalta.
Ennen tulevia politiikka- ja lainsäädäntökeskusteluja ACEM ja FIM esittelivät visionsa käyttäjien, teollisuuden ja ennen kaikkea yhteiskunnan parhaaksi. Konkreettisesti moottoripyöräalan tiekartta seisoo viidellä pilarilla, jotka sisältävät tieturvallisuuden, kestävän kehityksen, teollisuuden kilpailukyvyn, tutkimuksen ja innovaation sekä matkailun ja moottoriurheilun.
Molempien osapuolten lisäponnisteluja tarvitaan kuitenkin välittömien tavoitteiden saavuttamiseksi. Haavoittuvina tienkäyttäjinä moottoripyöräilijät tarvitsevat erityisiä etuoikeuksia liikkuvuus- ja tieturvallisuussuunnitelmissa Euroopan, kansallisella ja paikallisella tasolla.
Lisäksi mopojen, moottoripyörien, kolmipyörien ja nelipyörien luontainen keveys ja pienet ominaisuudet tekevät niistä todellisia liittolaisia kohti tehokasta liikkuvuutta kaupunki- ja esikaupunkialueilla, kun ne sisällytetään tuleviin kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmiin.
Vastaanoton sosiaalisessa osassa, jota veti Reutersin kirjeenvaihtaja Julia Payne, oli erikoisvieraana kaksinkertainen superbike-maailmanmestari James Toseland. Ammattikuljettajana hän kuvaili moottoriurheilun ja vapaa-ajan arvoja, jotka tarjoavat julkisille instituutioille ja valmistajille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa Euroopan kansalaiset. Tässä mielessä vain lainsäätäjien, poliitikkojen ja liike-elämän yhdistelmä, joka työskentelee yhteisen päämäärän eteen, voi auttaa muuttamaan "Ajamme yhdessä Euroopan puolesta" -sloganin todeksi.
Michele Colaninno, ACEM:n pääjohtaja ja Piaggion toimitusjohtaja: ”Yhdessä ajaminen Euroopan puolesta merkitsee myös innovaatioita. Moottoripyöräteollisuus on sitoutunut jatkamaan innovatiivisten liikkumis- ja vapaa-ajan ajoneuvojen kehittämistä, mutta tarvitsemme realistista poliitikkaa sisällyttääksemme nämä ajoneuvot täysimääräisesti osaksi tulevaa liikkuvuutta. Kilpailukyvyn tulisi olla tulevan eurooppalaisen poliittisen toimeksiannon ytimessä, jolla tuetaan valmistajia mukautumaan tulevaan lainsäädäntöön, samalla kun edistetään kasvua ja luodaan työpaikkoja.
FIM:n puheenjohtaja Jorge Viegas: ”FIM on ollut 120 vuoden ajan moottoripyöräilyn kehityksen ja parantamisen kärjessä, ja oli hyvä, että pystyimme näyttämään sen eilen illalla Euroopan parlamentin ja Euroopan komission jäsenille. Tärkeää oli myös korostaa, että moottoripyöräurheilu ei ole vain markkinoinnin tai tutkimuksen väline, vaan myös tärkeää kulttuurista ja taloudellista toimintaa, joka tukee vieraanvaraisuutta, matkailua ja maaseudun talouksia. Tämä viesti oli selvä ja toivomme, että poliitikot ymmärtävät tarpeen suojella ja vaalia tätä toimintaa tulevaisuudessa."