Matt Denton ja originaali pikku-Monkey.

Matt Denton ja alkuperäinen pikku-Monkey.

Matt Denton on henkilö, joka on aiemmin tehnyt muun muassa täysikokoisen kopion lego-mikroautosta, ja tällä kertaa tämä taituri rakentaa aikuisen ajettavan version lego-Mankista. Kuten oheisista ja videoilta näkyy, mies ei tuhraa pienikokoisten Lego-osien kanssa, vaan suurentaa yksittäiset legopalikat tarvittavaan mittakaavaan.

Ohessa nähdään kaksi videota, joista toisella brittiläinen Denton selittää ja kuvaa Lego-pyörän rakentamiseen liittyviä ongelmia, rakennetta ja etuosan kokoamista. 

3D-tulostus on kova sana, mutta pelkkä muovi ei riitä pitämään näin vaativaa ja rasituksiin joutuvaa laitetta kasassa, vaan kriittisiin kohtiin tulee myös metallisia tukirankoja, laakerointeja unohtamatta. Kaikki tukiratkaisut on kuitenkin sijoitettu jättiläislegojen sisään, joten lego-Monkeyn ulkonäkö muistuttaa tekniikka-Legoista tehtyä alkuperäisversiotaan.

Matt testaamassa rakennelmaansa.

Matt testaamassa rakennelmaansa.

Toisella hän saa pyörän valmiiksi, ja koeajaa sen. Lisää kiinnostusta herättää se, että itse Myytinmurtajien Adam Savage testaa Mattin rakentaman legoprätkän ja innostuu siitä. 

Pyörässä on takapyörän napaan sijoitettu sähkömoottori, joka saa virtansa juomapullon muotoisesta akusta. Denton etsi kauan akkuratkaisua, joka ei rikkoisi pyörän legomaisuutta. Alun perin hän pohti akun sijoittamista takaistuimen sisälle, mutta litium-iioniakut ovat riskialttiita kapistuksia, ja takaliston suojaaminen esimerkiksi tulipalolta, johti toisenlaisen ratkaisun kehittämiseen.

Juomapulloratkaisu on kiinnitetty kevyesti, joten sen saa myös irrotettua helposti, jos akku alkaa ylikuumeta.  

Ensi käynnistys ei ole toivotun mukainen, sillä pyörä pyörii väärään suuntaan: se vetäisi taaksepäin. Onneksi Denton saa ongelman ratkaistua.

Adam Savage koeajolla.

Adam Savage koeajolla.

Koeajo ei sekään alkuun suju ilman kommelluksia, kun lyhyellä akselivälillä ja jyrkällä ohjauskulmalla varustettu jättiläis-lego-Monkey osoittautuu keulivan helposti vähänkin tehokkaammilla asetuksilla. Jännitteen- ja tehonsäädin on sijoitettu "tankki-legon" sisään, ja onneksi siitä löytyy sopivampikin tehoasetus, jolla on helpompi ajaa.

Pyörän huippunopeus on 16 km/h, eikä siinä tietenkään ole jarruja, koska ei alkuperäisessäkään niitä ole. Sähkömoottorin jarrutusteho on tässä tapauksessa olematon, joten Denton kehoittaa Savageakin jarruttamaan jaloilla.

Savagen kommentti Lego-Monkeyllä ajamisesta on riemukas: "sanoa, että olen hämmentynyt, on vähättelyä", mies myös pohtii 3D-tulostimensa käynnistämistä...

Adam Savage ja Matt Denton.

Adam Savage ja Matt Denton tutustumassa pyörän saloihin.

Kannattaa katsoa videot jo senkin takia, että jotain riemastuttavaa on siinä, millaisella äänellä ja äänenvoimakkuudella jättiläis-Legopalikat napsahtavat kiinni. Samoin siinä, miten pieteetillä Denton haluaa Monkeynsä muistuttavan alkuperäistä minikokoista tekniikkalegoa kaikilta osin ja näkee paljon vaivaa ja työtä visuaalisen yhdenmukaisuuden toteuttamiseksi.

Ykkösvideon voit katsoa myös Dentonin omalla Youtbe-kanavalla täällä.

Samoin kakkosvideon täällä.