Honda CBX1000:ssa oli aikanaan vallankumouksellinen 6-sylinterinen rivimoottori, jonka tilavuus oli 1047 cm3. Sylinterikannessa puhkui ilmaan sisään ja pakokaasuja ulos kaikkiaan 24 venttiiliä. Hevosvoimia oli käytössä yli 100. Mallin ilmajäähdytteinen moottori oli leveydessään ja jäähdytysripoineen hieno näky, jota vahvisti vielä 6-3-2 pakoputkisto.
Kuvissa näkyvällä, 45 vuotta sitten valmistetulla CBX1000:lla on matkamittarin mukaan ajettu vain 2651 kilometriä. Sillä ei ole ajettu yli 42 vuoteen, ja huolellisen uudelleen käyttöönoton jälkeen se voi olla – kirjaimellisesti – uuden veroinen.
CBX:ien hinnat ovat nousussa, ja muutos ajoittuu siihen, kun Mecum myi neljä CBX:ää tammikuun huutokaupassaan Las Vegasissa vuonna 2020. Pyörien hinnat olivat 20 909, 22 230, 24 250 ja ennätykselliset 24 756 euroa. Tätä ennen CBX:iä oli saanut vielä helposti alle 10 000 euron.
Vuonna 2022 Las Vegasin huutokaupassa myytiin vuosimallin 1980 musta Honda CBX jo 45 572 euron hintaan, vaikka se ei ollut edes täysin alkuperäiskunnossa, vaan oli varustettu tarvikepakoputkistolla ja ei alkuperäisellä katteella ja istuimella.
Alkuperäinen pakoputkisto on merkittävä visuaalinen osa CBX1000:n ulkonäköä. Pyöriä on valmistettu kaikkiaan 37 000 ja alkuperäisputkiston löytyminen on kiven takana. Tämä nimenomainen pyörä on varustettu sellaisella.
CBX1000 on myynnissä huutokaupassa Melbournessa Australiassa. Toimittaja osti pyörän seitsemän vuotta sitten kuolinpesästä. Pyörä on ollut rekisterissä kolme ensimmäistä elinvuottaan, ja ollut sitten käyttämättä vuodesta 1982 vuoteen 2017. Se on puhdistettu, mutta sitä ei ole käytetty sen jälkeen.
Pyörä on täysin alkuperäinen ja koskematon. Tällä hetkellä CBX1000:sta on tarjottu 15 250 Australian dollaria eli 9492 euroa. Huutokauppa päättyy maanantaina 9. syyskuuta 2024. Pyörä on nähtävissä Melbournessa.
Huutokauppayhtiö voi järjestää laivauksen, jos vaikuttaa siltä, että sikäläinen yleisö ei ymmärrä, miten hieno yksilö kaupanteossa on kohteena.
Burns & Co:n sivuille pääset tästä.