Yhdysvaltalaisen Danny Kimin kehittämä ajoneuvo on kuin suoraan 70-luvun tulevaisuudenutopioista: korilla varustettu auton ja moottoripyörän hybridi – eräänlainen kaksipyöräinen sukkula. Siinä on kaikki moottoripyörän hyvät puolet. Pieni koko, keveys, ketteryys ja ohjaaminen kallistamalla. Umpikori puolestaan mahdolllistaa mukavan matkustamisen kelissä kuin kelissä.
Nämä nyt voisi vielä luetella itsestäänselvyyksiksi, mutta sitten päästään itse asiaan.
C-1 nimittäin pysyy itsekseen pystyssä kahden vastakkain sijoitetun gyroskooppihyrrän avulla ja kun sitä ohjataan kallistumaan, niin silloin itse asiassa poikkeutetaan gyroskooppien välistä suhdetta. Gyroskooppihyrrien tuottama stabiliteetti on niin suuri, että pyörää voidaan hinata sivusuunnassa, tai siihen voidaan törmätä ilman, että laite kaatuu, se vain korjaa asentoansa.
Pyörää voi kallistaa jopa 45 asteeseen saakka kaarteissa, joten ketteryyttä on luvassa.
Danny Kim perusti Lit Motorsin vuonna 2010 ja yritys on ollut uutisissa siitä lähtien, vaikka se ei vielä ole saanut valmiiksi ensimmäistäkään valmista tuotetta. Vuonna 2015 kaikki näytti vielä hyvältä. Yrityksen piti silloin alkaa jatkokehittää ensimmäistä prototyyppiään, kun mies koko hankkeen takana eli Danny Kim loukkaantui vakavasti moottoripyöräonnettomuudessa ja joutui pyörätuoliin. Hän oli pakotettu laittamaan C-1:n kehitystyön jäihin seuraavaksi viideksi vuodeksi.
Puoliksi halkaistun auton paluu
Vuoden 2023 alusta lähtien Lit Motors teki paluun. C-1 on luokiteltu AEV:ksi, mikä tulee sanoista Auto-Balance Electric Vehicle, eli itsensä tasapainossa pitävä, täysin katettu sähkömoottoripyörä.
Kuten Kim laitetta mainostaa, kyse on puoliksi halkaistusta autosta, joka on tehokkaampi, kestävän kehityksen mukaisempi ja tietysti myös paljon mukavampi ja suorituskykyisempi kuin tavanomainen auto.
C-1:n kyytiin mahtuu kaksi ihmistä istumaan peräkkäin. Sen painoksi luvataan 454 kg ja ajomatkaksi latauksella jopa 273 kilometriä. Se kuulostaa ekologisesti tehokkaalta verrattuna täyskokoiseen autoon, joka vie neljä kertaa enemmän tilaa kuin C-1. Pienestä koosta on etua sekä ruuhkissa että pysäköitäessä unohtamatta polku- tai moottoripyörän kaltaista liikenteessä puikkelehtimista. Pienikokoinen ajoneuvo synnyttää myös vähemmän ruuhkia kuin autot.
C-1:n hiilijalanjälki on autoa pienempi, ja se sisältää vähemmän osia kuin auto. Yrityksen oman näkemyksen mukaan C-1 on noin 80 % tehokkaampi kuin vastaava tavanomainen sähköauto, ja voi pienentää työmatka-aikaa jopa 30 % kompaktien mittojensa ansiosta, kertoo Autoevolution.
Kimin lempiargumentation mukaan C-1:n akku on kooltaan vain 1/6:n, osien määrä on vain 1/10 ja se painaa vain 1/4-osan normaaliin sähköautoon verrattuna.
Korin sisällä on suojassa sään vaihteluilta, ja C-1:ssä on myös hieman tavaratilaa. Vakiovarusteisiin kuuluvat turvavyöt ja airbagit - myös sivuilla.
Gyroskooppeja ja protoja
Gyroskooppihyrrät, ja niiden tuoma turvallisuuslisä toivat C-1:lle kuuluisuutta, kun laite alunperin esiteltiin ja Kim on patentoinut niiden ohjausmenetelmän. Samalla järjestelmä toi yritykseen mukaan autoalan huippunimiä kuten Audin Volker Kaesen ja Gary Gislerin, joka on eläköitynyt Honeywell Control Moment Gyro (CMG) -asiantuntija. Miehet liittyivät yritykseen kehittämään betaprotoa.
Kimin jouduttua onnettomuuteen 2015 yrityksellä oli jo olemassa toimiva prototyyppi, joskin sen huippunopeus oli vain noin 15 km/h. Tällä hetkellä yritys työskentelee uuden beta-vaiheen prototyypin parissa. Suunnitelmissa on kehittää ja hioa tuote tuotantovalmiiksi seuraavan puolentoista vuoden mittaan.
Tänä aikana sähkö- ja akkuteknologia ovat kehittyneet, joten myös C-1:n speksit ovat uudet. Sähkömoottorin nimellisteho on 20 kW ja käyttöteho 70 kW ja sukkulalle luvataan huippunopeudeksi luvataan 161 kilometriä tunnissa. 13 kilowatin akuston lataaminen tyhjästä täyteen kestää noin neljä tuntia.
C-1:n hinnaksi on nyt määritetty 32 000 dollaria Yhdysvalloissa, joskin se voi vielä muuttua. Hinta ei kuulosta suhteettoman korkealta laitteesta, jossa on auton mukavuudet, mutta moottoripyörän ketteryys ja lisäksi bonuksena annos ympäristöystävällisyyttä.
Tällä hetkellä laitteen valmistamiseksi on meneillään joukkorahoitushanke. Tavoitteena on saada kasaan viisi miljoonaa dollaria. Tätä kirjoitettaessa rahaa on tulossa noin 1,4 miljoonan dollarin verran ja hanke on päättymässä 9. päivänä syyskuuta.
Danny Kimin tavoitteena on saada valmistettua 10 miljoonaa C-1:stä seuraavan 10 vuoden aikana. Hän on vakuuttunut siitä, että henkilöautojen aika työmatkaliikkumisessa alkaa olla ohi, ja autojen muutenkin.
Rahoitushankkeen esittelyvideon voit katsoa täällä. Wefunder-rahastohankkeen sivulle pääset tästä ja Litmotorsin sivulle tästä. Sivustolla voit myös tehdä ennakovarauksen C-1:stä.
Aiheesta aiemmin sivuillamme:
TORSTAI 8.1.2015 09:00
Näin pysyy tulevaisuuden moottoripyörä pystyssä jäälläkin - ilman nastoja
MAANANTAI 10.11.2014 11:41
Lit Motors C1: kaatumaton kaksipyöräinen tulevaisuuden mp - katso video
PERJANTAI 25.10.2013 10:32
Umpikorinen sähkömoottoripyöräkö on tulevaisuutemme?