Casey Stonerin vuoden 2007 MotoGP Ducati Desmosedici GP7 799cm3 myytiin lopulta hieman yli 479 000 euron hintaan Iconic Auctioneers'in viime viikonloppuna Silverstone Festivalin yhteydessä järjestämässä huutokaupassa. Samalla se on yksi kalleimmista koskaan huutokaupassa myydyistä moottoripyöristä. 

Sama ostaja hankki itse asiassa omistukseensa kaksi merkittävää Ducatia: Stonerille kuuluneen GP7:n ja lisäksi vuosimallin 2003 Ducati Desmosedici GP3 989cm3 -mallin, joka myytiin 239 500 € hinnalla.

Miten usein näkee, että kaksi tämän kaliiperin kisamoottoripyörää tulee myyntiin samalla kertaa? 

– Harvoin, hyvin harvoin, totesi Iconic Auctioneersin moottoripyöräpuolen johtaja Mark Bryan.

Nyt myynnissä olevat pyörät olivat tunnettuja, ja molempia on käytetty kisakauden aikana, toista kaudella 2003 ja toista 2007. Molemmat pyörät ovat käyntikunnossa, ja molempia ovat huoltaneet kokeneet Ducati-mekaanikot. Lisäksi niihin on asennettu lisää modernia elektroniikkaa käytön helpotttamiseksi. Kyseessä oli harvinainen mahdollisuus, sillä vain hyvin harvat valmistajat myyvät kisapyöriään kauden jälkeen.

Ostaja oli kansainvälinen, mikä todistaa alan markkinan vetovoimaa.

2007 MotoGP Ducati GP7 Desmosedici 

Hiljattain jälleenrakennettu vuoden 2007 MotoGP GP7 Desmosedici kisapyörä oli pitkään osana yksityistä kokoelmaa, kunnes eräs Iconic Auctioneersin toimittaja osti sen 2020. Tarjolle tuli hieno mahdollisuus omistaa pala sekä Ducatin että MotoGP:n historiaaa.

Pyörän runko oli numeroltaan D16GP7 CS1 ja se rakennettiin kauden 2007 käyttöä varten. Kaikki tehdaskisapyörät varustettiin peukaloinnin kestävällä metallilevyillä, jotka osoittavat sen numerotunnuksen. Tätä alkuperäistä runkoa käytettiin kaudella 2007, ja siinä on edelleen kiinni Espanjan MotoGP:n katsastustarra.

GP7 pyörässä oli 799 cm3 ja 90° V4, desmodromisella venttiilikoneistolla varustettu DOHC moottori, jossa oli neljä venttiiliä per sylinteri. Moottori tuotti yli 220 hevosvoiman tehon ja se oli varustettu Magneti Marelli elektronisella polttoaineen ruiskutuksella. Pyörä painaa 148 kg, ja sen huippunopeus oli yli 305 km/h.

Siinä on trellisputkirunko, prässätty alumiininen keinuhaarukka ja täysin säädettävä Öhlinsin alusta edessä ja takana. Jarrut ovat Brembon nelimäntäiset satulat ja 305 mm:n hiilikuituiset levyt edessä ja takana yksi 220 mm:n teräslevy ja kaksimäntäinen satula.

Pyörässä on tällä hetkellä 17 tuuman vanteet, mutta se toimitetaan täydellisenä alkuperäisine 16,5 tuuman vanteineen.

Kaudella 2007 Casey Stoner voitti MotoGP-mestaruuden Ducatin tiimille ennen Dani Pedrosaa ja Valentino Rossia. Samalla Ducati voitti valmistajan tittelin ennen Hondaa ja Yamahaa. Ducati otti kaudella viisi paalupaikkaa ja 11 voittoa, joista Stoner otti 10 ja Capirossi vain yhden.

Varhaisia MotoGP-pyöriä voidaan ylläpitää ja huoltaa ilman tehtaan tukea,j oten niitä voifaan käyttää ratakäytössä ja klassisissa paraateissa. Pyörän on vastikään uusinut Ducati-ekspertti Dave Allenby ja se myytiin käyttökuntoisena.

2003 Ducati Desmosedici GP3 989cc

Loris Capirossin 2003 Ducati Desmosedici GP3 989cc -GP-kisa-Ducati.

Loris Capirossin 2003 Ducati Desmosedici GP3 989cc -GP-kisa-Ducati.

Ducati 2003 MotoGP GP3 Desmosedici -kisapyörä myytiin  239 500 € hintaan, on yksi harvoista, jotka Ducati Corsa rakensi kautta 2003 varten ja siten tärkeä pala Ducatin ja MotoGP:n historiaa. Sinä vuonna Ducati osallistui ensi kerran motoGP-kauteen täysin uudella Desmosedici GP3:lla.

Pyörässä on 989cm3, tilavuinen 90° V4 desmodromisesti ohjatulla venttiilikoneistolla varustettu DOHC moottori, jossa on neljä venttiiliä per sylinteri. Tehoa se tuotti yli 220 hv / 16 000 rpm, ja se oli varustettu Magneti Marellin polttoaineen suihkutuksella ja sytytyksellä.

Pyörä painaa vain 145kg, ja sillä päästiin yli 320 km/h huippunopeuksiin.

Pyörä on maalattu ikonisiin Marlboron väreihin, ja siinä on tunnus LC1 ja sitä käytti Loris Capirossi kaudella 2003. Loris kipusi kaudella neljänneksi MotoGP-sarjassa ja Ducati tuli toiseksi valmistajien sarjassa Hondan jälkeen. Kaudella 2003 Ducati voitti kolme paalupaikkaa, mutta voitti vain Espanjan GP:n, jolloin Capirossi päihitti Hondan Valentino Rossin ja Sete Gibernaun.

Pyörää on huollettu viime vuodet ja se on käyttökunnossa. Siihen on asennettu uudempi Marellin vetoluiston estolla varustettu sytytysjärjestelmä.

Lisätietoja Iconic Auctioneersin sivuilta täältä.