Haljala kurvaili E1-luokassa lauantaina yhdeksänneksi ja sunnuntaina kahdeksanneksi, mitkä tarkoittivat maaliin ajaneista kuljettajista viimeisiä sijoja.
- Lauantaina vedin ensimmäisellä endurotestillä tiukassa alamäkimutkassa jarrutuspaikassa vähän myöhäiseksi ja siksi mutkasta pitkäksi. Siinä ei sinänsä olisi ollut mitään ja olisin päässyt pöpeliköstä hyvin takaisin radalle, mutta kohdassa sattui olemaan puu, mikä meni eturenkaan ja lokasuojan väliin jumiin. Meni kauan aikaa repiä pyörä irti siitä, varmaan päälle 30 sekuntia. Toisella kertaa samalla testillä tuli pieni kaatuminen, missä ei kulunut kauaa aikaa. Kokonaisuutena päivässä oli paikoitellen hyvää ajoa ja tekemisen meininkiä, mutta kello ei tykännyt. Se jäi päivästä vähän harmittamaan, italialaisen EnTrophy Enduro Racing -tiimin Haljala kuvaili tuntojaan.
- Sunnuntaina sitten ensimmäisellä extremetestillä, eli päivän kolmannella pätkällä, oli maalilinjalla iso tukki, minkä yli ajettiin. Olin jo tullut maaliin, mutta kaaduin ja satutin vähän kättäni. Sen jälkeen oli hankala ajaa, koska lähti puristusvoimaa kädestä. Toisella enskatestillä sitten kaaduinkin, koska käteni irtosi tangosta. Putosin rotkoon, mistä meni hetken aikaa päästä ylös. Muuten päivä tuli läpi, vaikka meinasin jo jättää leikin kesken, koska reitti oli paikoitellen aika hurjassa kunnossa ja etten vain satuttaisi turhaan itseäni. Ajattelin kuitenkin, että ajan sinnikkäästi maaliin ja otan pisteet. Ei voi sanoa hyväksi päiväksi eikä ajamiseksi. Ajatuksetkin olivat välillä muualla. Mielekkyys oli pois hommasta. Kun ei toimi eikä mene niin kuin haluaisi, totta kai se syö mielenkiintoa. Jos ei tule sellaista tulosta, mitä haluaisi ja mihin kokee pystyvänsä, on haastavaa.
14-osaisesta MM-kaudesta on ajettu 12 osakilpailua ja jäljellä on enää päätösviikonloppu Ranskassa 13.-15. syyskuuta. Haljala on E1-luokan MM-sarjassa kymmenentenä.
- Nyt nokka kohti Suomea, ja ”onneksi” on enää yksi MM jäljellä. Kokeillaan, jos pystyisin siellä antamaan hyvin kaasua. Pyrin valmistautumaan kisaan parhaani mukaan. Ja sitten aletaan miettiä tulevia juttuja.
- Sen verran vielä Walesin kisasta, että se oli tapahtumana hienoin enskakisa, mitä olen ajanut. Oli tosi paljon ihmisiä katsomassa ja hyvä meininki sekä tunnelma. Oli hienoja pätkiä ajaa kilpaa, vaikkei tuloksena haluamani ja hakemani. Opitaan taas tästä ja mennään eteenpäin. Toivottavasti saan käteni nopeasti kuntoon. En usko, että siinä on mitään rikki.
Haljalan tavoin E1-luokassa kilpaileva Roni Kytönen ajoi kauden parhaat noteerauksensa oltuaan lauantaina viides ja sunnuntaina neljäs. Hän nousi MM-sarjassa kuudenneksi.
E1-luokan kaksi ensimmäistä sijaa kirjattiin samoille kuljettajille kuin aiemminkin kauden aikana. Britti Steve Holcombe voitti lauantaina ja oli toinen sunnuntaina. Espanjalainen Josep Garcia kuittaisi puolestaan sijat kaksi ja yksi. Garcia johtaa MM-sarjaa niukasti ennen Holcombea. Holcombe ja Garcia ottivat kumpainenkin yhden voiton myös kolmen pääluokan yhteisessä EnduroGP-yleiskilpailussa.
Suomalaisjunioreista Samuli Puhakainen oli J2-luokassa yhdeksäs lauantaina, mutta keskeytti sunnuntaina. Youth-luokassa Tiitus Enjala merkautti sijat 13 ja 20 sekä Juho Ahokas keskeytys ja 14.
Tulokset
MM-enduro, 11-12/14-osakilpailu, Rhayader, Wales, (Iso-Britannia), 2.-4.8.2024
E1-luokka, perjantai-lauantai 2.-3.8.2024:
1. Steve Holcombe, GBR, Honda, 56:54.44
2. Josep Garcia, ESP, KTM, +5.60
3. Zachary Pichon, FRA, Sherco, +1:25.32
…5. Roni Kytönen, FIN, Yamaha, +2:51.80
…9. Hermanni Haljala, FIN, Beta, +5:00.45
E1-luokka, sunnuntai 4.8.2024:
1. Josep Garcia, ESP, KTM, 55:02.28
2. Steve Holcombe, GBR, Honda, +5.44
3. Zachary Pichon, FRA, Sherco, +1:05.35
4. Roni Kytönen, FIN, Yamaha, +2:09.98
...8. Hermanni Haljala, FIN, Beta, +5:56.27
E1-luokka, MM-pistetilanne:
1. Josep Garcia, ESP, KTM, 225 pistettä
2. Steve Holcombe, GBR, Honda, 219p.
3. Zachary Pichon, FRA, Sherco, 168p.
...6. Roni Kytönen, FIN, Yamaha, 102p.
...10. Hermanni Haljala, FIN, Beta, 68p.
Kaikki tulokset ja sarjataulukot: www.endurogp.com/2024-results