KFV, itävaltalainen Kuratorium für Verkehrssicherheit, tutki innovatiivisten, visuaalisten tiemerkintöjen vaikutusta moottoripyöräilijöihin vaarallisissa tirolilaisissa kaarteissa ja osoittautui, että tiehen merkityt valkoiset ellipsit saivat moottoripyöräilijät valitsemaan turvallisemman linjan mutkissa, mikä vähensi moottoripyöräonnettomuuksien määrää peräti 80 prosentilla.

Oikea ajolinja kaarteissa on ehdoton välttämättömyys moottoripyöräilijöille. Onnettomuustilastot kun kertovat, että suurin osa moottoripyöräonnettomuuksista Itävallan teillä tapahtuu mutkissa.

Monien moottoripyöräonnettomuuksien syynä on väärin valittu kaarteen ajolinja: jos ylävartalo ulottuu vasemmanpuoleisessa mutkassa liian pitkälle vasemmalle, eli vastaantulevalle kaistalle, ei yllättäen vastaantulevaa liikennettä useinkaan ole enää mahdollista väistää ilman onnettomuutta.

Jos törmäys vastaantulevan ajoneuvon kanssa on vielä vältettävissä, pyörä nykäistään pystyyn alemmasta kallistuskulmasta ja matka jatkuu entistä tiukemmalla kaarteen säteellä – ajoteknisesti haastavimman luokan suoritus, joka ei aina toimi.

KFV:n analysoimat Itävallan tilastokeskuksen onnettomuustietojen mukaan väärän ajolinjan valinta johtaa liian usein suoraan katastrofiin. "Tieltä ajautuminen oikealle puolelle vasemmanpuoleisessa mutkassa" on toiseksi yleisin moottoripyöräonnettomuustyyppi "ajoneuvosta putoamisen" jälkeen. Kyse on surullisesta todisteesta epäonnistuneesta kaarreajosta – ja turvallisen ajolinjan valitsemisen tärkeydestä – erityisesti tiukoissa, sokeissa mutkissa, missä ei nähdä mutkan taakse.

80 % vähennys onnettomuuksissa

Vähentääkseen onnettomuusriskiä näillä pahamaineisilla vaara-alueilla KFV:n tutkimusryhmä kehitti yhteistyössä Tirolin osavaltion, aluehallinnon ja paikallisten tienhoito-osastojen kanssa uudentyyppisen visuaalisesti ohjaavan tiemerkinnän. Sitä käytettiin vuonna 2019 kaikkiaan 19 kriittisessä Tirolin kaarteessa, joissa muut riskejä pienentävät toimenpiteet olivat jo epäonnistuneet. Tiemerkinnöissä käytettiin valkoisia elliptisiä kuvioita, jotka – helminauhana yhteen ketjutettuina keskiviivaa pitkin – on tarkoitettu varmistamaan suurempi etäisyys vastaantulevan liikenteen kaistasta. Ennen ja jälkeen -analyysi osoitti ratkaisun menestyksekkäksi: visuaalinen tiemerkintä vähensi moottoripyöräonnettomuuksien määrää 80 %.

Mutkat, joiden taakse ei näe kaarteeseen ajettaessa, ovat vaarallisia – vielä kapeampisäteisemmät mutkat ovat sitäkin vaarallisempia. Turvallisen ajolinjan valitseminen on moottoripyöräilijöille välttämätöntä Alppiosavaltio Tirolissa , josta löytyy ​​pahamaineisia mutkia. KFV:n tutkimusryhmä tutki näitä korkean riskin mutkia yksityiskohtaisesti onnettomuusdatan perusteella, ja nille tehtiin paikan päällä eräänlainen "reality check" moottoripyörällä. Nopeasti toteutettavissa olevana turvatoimenpiteenä visuaalisten ajo-ohjauselementtien laitto toteutettiin ensimmäisenä.

Tiemerkintä on liukas?

Moottoripyöräilijät yleensä välttävät ajamista tiemerkinnöillä, vaikka ne – ainakin uutena – olisivat riittävän pitäviä ja luistamattomia, myös sateessa. KFV:n tiimi hyödynsi tätä autokouluissakin opetettavaa kaksipyöräisten ajotekniikan perusperiaatetta kehittäessään uusia elliptisiä tarrakuvioita.

Alkukesällä 2019 Tirolin maanteiden 19 valittua riskikaarretta varustettiin innovatiivisin merkinnöin. Niissä käytettiin 3M Stamark 380 -kalvomateriaalia – tämän materiaalivalinnan syynä olivat sen erityisen korkea kitkakerroin ja se, että sen  päällä voidaan ajaa heti kalvon levittämisen jälkeen.

Vuonna 2023 kaikki vuoden 2019 pilottitutkimuksessa tunnistetut onnettomuuspaikat tutkittiin uudelleen – ottaen huomioon pandemian vuoksi vuosina 2020 ja 2021 alentuneet kilometrit.

Viimeisin tarkastus tuotti rohkaisevaa palautetta: Ajoneuvojen kaarreajolinjoihin pystyttiin vaikuttamaan onnistuneesti keskilinjan oikean reunan elliptisten kalvokuvioiden ansiosta: suurin osa moottoripyöräilijöistä vältti ajamista ellipseillä ja valitsi ajolinjansa turvalliselta etäisyydeltä tien keskilinjan keskustasta. 

Kaikissa 19 kaarteessa sattui vain neljä henkilövahinkoon johtanutta moottoripyöräonnettomuutta heinäkuun 2019 ja vuoden 2021 lopun välisenä aikana. Moottoripyöräonnettomuuksien lasku 19 testikaartessa on 80 % – selvä todiste kuvioiden turvallisuusvaikutuksista.

Suositustoimenpiteet:

Uusimpien havaintojen perusteella KFV:n tutkimusryhmä suosittelee seuraavia toimenpiteitä onnettomuusalttiiden kaarteiden riskien pienentämiseksi:

– Hengenpelastavat ellipsit: Tirolissa käytännössä testatut ellipsimerkinnät tarjoavat oikean visuaalisen reitinohjauksen ja vaikuttavat ajolinjan valintaan. Ne ovat osoittautuneet toimiviksi turvaratkaisuiksi vasemman- ja oikeanpuoleisissa kaarteissa. Ellipsikuviot voivat pelastaa ihmishenkiä.

– Moottoripyöräystävälliset opaselementit: jos tavoitteena on anteeksiantava infrastruktuuri, niin moottoripyöräilijöiden mahdolliselle putoamislinjalle tulisi asettaa mahdollisimman vähän esteitä. Ohjaavien elementtien tulisi olla joustavaa muovia.

– Kapenevasäteisten mutkien rakentamisen välttäminen ja korjaaminen on yksi tavoite, ne ovat suuri riski – eikä vain moottoripyöräilijöille. Tällaisia ​​linjaussuunnitelmia tulee välttää tienrakennuksessa ja olemassa olevia mutkia on korjattava.

Innovatiiviset tiemerkinnät kiinnostavat myös kansainvälisesti. Pilottitutkimuksia yksikaistaisten teiden turvallisuutta parantavista tiemerkinnöistä on meneillään myös esimerkiksi Saksassa, Sveitsissä, Luxemburgissa, Skotlannissa, Espanjassa ja Australiassa.

Turvallisempia kaarteita koskevat suositukset ovat myös osa SMC:n ja FEMA:n raporttia "Turvallisempia teitä moottoripyöräilijöille".

Lähde: FEMA

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 13.12.2023 10:57

Motoristien tieturvallisuutta parantava hanke ohjaa ajamaan oikein vaarallisissa kaarteissa – sai merkittävän kansainvälisen tunnustuksen