Kölnin Intermot-messuilla tänä syksynä esitellyssä ratakäyttöön tarkoitetusta Ninja HR2:sta otetaan tehoa yli 300 hevosvoimaa alle tuhatkuutioisesta 998 cm3 nelisylnterisestä rivimoottorista. Tehon takana on Kawasakin omavalmisteinen remmiahdin. Huippunopeutta pyörällä on Kawan testiajajien julkistaman kokemuksen mukaan ainakin yli 338 km/h.
Uusi kilparadalle tarkoitettu Kawasaki on kaikkea, mitä koko konsernin osaamisesta löytyy aina suurteollisuuden ahtimista lentokoneteollisuuteen, ja sisäisen yhteistyön lopputulos on vähintään mielenkiintoinen. Pyörän on todennäköisesti ajankohtaisen näköinen vielä melko monen vuoden jälkeenkin, siksi futuristinen se on muotoilultaan ja tekniikaltaan.
Pyörän moottori on kokonaan uusi, ei siis pelkästään uudelleenviritetty ZX-10:n kone.
H2 eriteltynä
Tiistaina paljastettiin EICMA-messuilla Milanossa "siviilikäyttöön" tarkoitettu versio uutukaisesta. H2-mallinimeä totteleva pyörä kantaa samaa ahdettua moottoria. Kampiakselit, tiivisteet ja kytkin ovat kuitenkin erilaiset. Myös imu- ja pakojärjestelmiä on muokattu, jotta ne vastaisivat katukäytön melu- ja päästörajoituksia. Ahtimen roottori kiertää noin 130 000 kierrosta minuutissa, kun taas moottorin huippukierrokset ovat 14 000 tuntumassa.
Moottorin männät ovat valetut taottujen sijasta, jotta ne paremmin kestäisivät ahdetussa moottorissa syntyvät lämpökuormat. Imuventtiilit ovat terästä ja pakoventtiilit kuumaa kestävää Inconel-seosta.
Moottori on sekä neste- että öljyjäähdytteinen. Jäähdytin on suurin piirtein saman kokoinen kuin perinteisissä litraisissa sporttipyörissä, mutta sen läpi kulkeva ilmamäärä on puolitoista kertaa suurempi. Öljyä käytetään sekä jäähdyttämään että voitelemaan ahdinta ja voimansiirtoa.
Moottorin öljytilavuus onkin kokonaista 5,7 litraa, paljon suurempi kuin tavallisen vapaastihengittävän moottorin.
H2 on kolmiasentoinen radalle, kadulle tai märälle kelille säädetty luistonesto. Jokaisessa moodissa on kolme valintavaihtoehtoa, joten asetusten kokonaismääräksi tulee yhdeksän plus off-asento.
Pyörässä on myös quickshifter sekä kolmiasentoinen lähtöavustin, vähennetyn moottorijarrutuksen moodi ja Kawasakin älykäs lukkiutumaton jarrujärjestelmä Kawasaki Intelligent Anti-lock Brake System, KIBS.
Pyörän runko on samantyyppinen kuin H2R:ssä, suunniteltu jäykäksi ja joustavaksi sekä samalla mahdollistamaan moottorin lämmön haihtumisen.
200 hevosvoimaa ja ylikin
Jousitus ja vaimennus ovat sekä edessä että takana KYBin. Etupäässä on 43 mm ilma-öljyvaimentimet, joiden jousen esijännitystä voi säätää samoin kuin puristus- ja paluuvaimennustakin. Myös takavaimennin on täysin säädettävissä.
Edessä on kaksi Brembon 330 mm:n puolikelluvaa uurrettua levyä ja radiaalijarrusatulat. Takalevy on 250 mm.
H2 ei ole H2R:n siipiä, mutta kylläkin spoileri downforcen lisäämiseksi. Lisäksi pyörässä on LED-valot, Öhlinsin elektronisesti säätyvä ohjausiskunvaimennin sekä erityinen Mirror Coat Black -maalipinta, joka näyttää mustalta varjoissa, mutta on vahvasti heijastava valossa.
Pyörä on yllättävän painava, 238 kg tankattuna verrattuna esimerkiksi 1299 Ducati Panigaleen tai Yamahan uuteen R1:een. Joka tapauksessa moottorin teho on 200 hevosvoimaa, 147,2 kW 11 000 rpm ja RamAir-efektin kanssa 210 hv / 154,5 kW 11 000 rpm. Vääntöhuippu on 133 Nm 10 500 rpm. Mielenkiintoista on aikanaan nähdä moottorin vääntökäyrä, epäilemättä se on siviiliversiossa melkoisen laakea.
Rengaskoko edessä on 120/70 ZR17 M/C (58W) ja takanakki on ymmärrettävän leveä 200/55 ZR17 M/C (78W). Polttoainetankin tilavuus on 17 litraa.