Yamaha esitteli kesäkuun lopulla uuden, automatisoidun käsivaihteiston. Se mahdollistaa vaihtamiset joko käsin painikkeilla tai täysin automaattisesti. Kytkin ja vaihteenvaihto toimivat sähköisellä aktuaattorilla. Uuden vaihteiston myötä pyörästä häviävät kytkinkahva ja vaihdepoljin. Aiheesta lisää aiemmassa jutussamme: Yamahalta moottoripyöriin uusi vaihteisto: hyvästi kytkinkahva ja vaihdepoljin

Nyt Yamaha esitteli uuden vaihteiston MT-09-malliinsa sijoitettuna. Mallin nimen perään tulee silloin Y-AMT-kirjainyhdistelmä. 

Vaihteiden vaihdosta tulee siis aiempaa helpompaa ja vaihtaminen voi tapahtua manuaalisesti peukalon ja etusormen avulla ohjaustangon painikkeista tai urheilullisempaan ajoon sopivammin vain yhtä sormea käyttämällä. MT- eli manuaali- ja AT- eli automaattitilojen välillä vaihtaminen käy helposti oikeanpuoleisessa kahvassa olevalla painikkeella.

Automaattitiloissa järjestelmä huolehtii vaihteiden vaihdosta, mutta sen voi ohittaa käyttämällä sormivaihtajaa. D+ -tila on sporttisempi, ja pitää korkeammat kierrokset yllä pidempään, kun taas D- tila sopii matalanopeuksiseeen kaupunkiajoon.

Yamahan näkemyksen mukaan automatisoitu käsivaihteisto parantaa pyörän ajettavuutta.

Samantyyppisen ratkaisun esitteli BMW aiemmin tänä vuonna. Honda puolestaan kertoi automaattikytkimestä viime vuonna, ja Hondallahan on ollut automaattisella kaksoiskytkinvaihteistolla (DCT) varustettuja moottoripyörämalleja jo vuodesta 2012 lähtien. KTM liittyi automaattivalmistajajoukkoon alkukesästä, mutta sen käyttämää ratkaisua ei vielä tiedetä.

Uudesta Yamaha MT-09 Y-AMT:sta puuttuu kytkinkahva.

Uudesta Yamaha MT-09 Y-AMT:sta puuttuu kytkinkahva – ja myös vaihdepoljin..

MT-09 Y-AMT pähkinänkuoressa

  • • Manuaalinen vaihtaminen sormikäyttöisellä keinuvivulla
  • • Sähkömoottoritoiminen automaattinen kytkin ja QuickShifter
  • • Kaksi automaattisen vaihtamisen tilaa: D+ ja D
  • • Avaimeton Smart Key -järjestelmä
  • • Älypuhelinyhteydellä ja navigoinnilla varustettu 5-tuumainen TFT-värinäyttö
  • • Yamaha Ride Control (YRC) -asetusten avulla mukautettava ajokokemus
  • • YRC-asetusten muokkaus älypuhelimella MyRide-sovelluksen avulla
  • • Uusin 890-kuutioinen kolmisylinterinen, neliventtiilinen, DOHC-tyyppinen CP3-moottori nestejäähdytyksellä ja EU5+ -hyväksynnällä
  • • Kuusiakselinen IMU-liiketunnistin
  • • Vakionopeudensäädin
  • • Brembon radiaalinen pääsylinteri
  • • Kevyt CF-valettu alumiinirunko
  • • Bridgestone Battlax Hypersport S23 M -renkaat
  • • Yamahan SpinForged-vanteet
  • • Säädettävä jousitus ja jarrukahva

 

Uusi Yamaha MT-09 Y-AMT: vaihtamisen voi valita tapahtuvaksi joko automaattisesti tai ohjaustangon painikkein.

Uusi Yamaha MT-09 Y-AMT: vaihtamisen voi valita tapahtuvaksi joko automaattisesti tai ohjaustangon painikkein.

Värit ja saatavuus

Uusi MT-09 Y-AMT sekä sen 35 kW:n (A2-lisenssi) versio tulevat saataville kolmena eri värivaihtoehtina: Tech Black, Midnight Cyan ja Icon Blue. Pyörä tulee saataville Euroopassa myöhemmin tänä vuonna. Hinta ja toimitusajat eivät vielä ole tiedossa.

Aiheesta aiemmin:

KESKIVIIKKO 26.6.2024 07:01

Yamahalta moottoripyöriin uusi vaihteisto: hyvästi kytkinkahva ja vaihdepoljin

MAANANTAI 10.6.2024 09:02

Tätä et olisi odottanut: KTM:ltä tulossa automaattivaihteistolla varustettu adventuremalli – katso video

TORSTAI 23.5.2024 12:01

Tuore Honda CBR650R koeajossa: miten toimii uusi sähköinen automaattikytkin näppärässä sportbikessa?

LAUANTAI 4.5.2024 10:02

Automaattikytkin valtaa alaa: nyt tämänkin ison eurooppalaisen valmistajan moottoripyöriin