Yamahan uuden automatisoidun manuaalivaihteiston (Y-AMT) ansiosta kuljettajat pystyvät hallitsemaan vaihteita etusormella ja peukalolla. Valittavana ovat sormilla tehtävät manuaalivaihdot ja täysin automaattinen vaihteisto.
Manuaalinen vaihtaminen (MT) tapahtuu pelkän + tai - painikkeen avulla tarvitsematta käyttää manuaalista kytkintä. Vaihtamista hallitaan etusormella ja peukalolla. Hallinnan parantamiseksi sporttisessa ajossa plusvipua voidaan myös vetää suuremmalle vaihteelle ja työntää pienemmälle vaihteelle vaihtamista varten pelkällä etusormella. Vivun koko, paikka ja liikerata on suunniteltu ihanteelliseksi käsineitä käytettäessä, mikä tarkoittaa, että vaihteen vaihtaminen vaatii vain pientä sormen liikettä. Kytkimen toiminnan ansiosta käyttö on täysin luonnollista kaikilla nopeuksilla.
Tavoitteena on ollut tuoda lisää sporttisuutta crossplane-moottoreilla varustettuihin malleihin.
Täysin automaattisia vaihtoja (AT) käyttäessään kuljettajat voivat valita kahden eri ajotilanteisiin tarkoitetun ohjelman välillä. Niiden välillä voi vaihtaa milloin tahansa painamalla peukalolla erillistä tilapainiketta. Sporttiseen ajoon maantiellä sopii tila D+, jossa vaihtaminen tapahtuu suuremmilla kierrosluvulla.
Työmatkoille ja pitkille ajoille moottoritiellä sopii D-tila, jossa vaihteiden vaihtaminen on pehmeämpää ja kierrosluvut, ja siten ilmeisesti myös polttoaineen kulutusluvut, jäävät matalemmiksi.
AT-tilassa kuljettaja voi myös milloin tahansa vaihtaa manuaalisesti käyttämällä keinuvipuvaihtimia. Automatisoitu manuaalivaihteisto vaihtaa johdonmukaisesti oikein, joten kuljettajat voivat keskittyä ajamiseen.
Yamaha kehitti YCC-S-vaihdeavustusjärjestelmän FJR1300-matkapyörään jo lähes kaksi vuosikymmentä sitten. YCC-S:ssä oli automaattinen hydraulinen kytkinjärjestelmä, jonka avulla kuljettaja pystyi vaihtamaan vaihteita manuaalisesti sormikäyttöisellä vaihdevivulla. YCC-S oli monella tapaa aikaansa edellä, ja nyt Y-AMT on samantyyppinen ratkaisu, kuin mitä BMW on tuomassa omiin moottoripyöriinsä. Lisäksi Hondalla on ainoana moottoripyörävalmistajana tarjolla moniin malleihinsa kaksoiskytkinautomaattivaihteisto. Lisäksi Honda esitteli viime vuonna automaattisen kytkimen.
Toisin kuin hydraulitoimisessa YCC-S-järjestelmässä, Y-AMT-ratkaisussa on kaksi toimilaitetta (aktuaattoria), jotka vastaavat perinteisesti kuljettajan vasemman käden ja jalan vastuulla olleista toiminnoista. Järjestelmä painaa vain 2,8 kg, eli on suurin piirtein samaa luokkaa BMW:n järjestelmän kanssa, ja se on suunniteltu mahdollisimman kompaktiksi ja kevyeksi.
Yamaha ei suoranaisesti tiedotteessaan kertonut, mihin pyörämalleihin uutta automatisoitua manuaalivaihteistoa ensimmäisenä on odotettavissa, mutta veikkaamme MT-sarjan tai Tracereiden isompia malleja.
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 23.5.2024 12:01
Tuore Honda CBR650R koeajossa: miten toimii uusi sähköinen automaattikytkin näppärässä sportbikessa?
LAUANTAI 4.5.2024 10:02
Automaattikytkin valtaa alaa: nyt tämänkin ison eurooppalaisen valmistajan moottoripyöriin
TIISTAI 10.10.2023 11:37
KESKIVIIKKO 4.8.2021 09:01
TORSTAI 13.8.2020 09:39
Honda-moottoripyörien DCT-kaksoiskytkinautomaatti täytti 10 vuotta
TIISTAI 7.4.2020 08:00
Motouutiset kestotesti: Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT – Tästä se alkaa