Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Moottorin valmisti JAP.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Moottorin valmisti JAP.

Mecum järjestää huutokaupan 16. elokuuta Montereyssä. Sen tähtenä on "järkyttävän harvinainen 1922 Brough Superior Mark 1. Se on yksi kahdesta edelleen olemassa olevasta George Broughin varhaisimmista upeista luomuksista. Kuten näin tärkeälle moottoripyörälle kuuluukin, kone on saanut concours-tason restauroinnin, jota voidaan kuvailla todella loistavaksi. Pyörä voitti lokakuussa 2019 Motoroclassica Concoursin," todetaan Mecumin sivuilla pyörää esittelevässä tekstissä.

"Mark 1 oli George Broughin unelmien kone, jonka hän kuvitteli ensimmäisen maailmansodan synkkinä päivinä keskusteluissa rintamalla sotilastoverinsa George Patchettin kanssa siitä, millainen heidän ihanteellinen moottoripyöränsä olisi. George Brough rakensi ensimmäiset Brough Superior -moottoripyöränsä vuonna 1919 isänsä Williamin siemenrahoilla ja osoitti nopeasti olevansa paitsi täydellinen PR-nero ja show-mies, myös yksi historian lahjakkaimmista moottoripyörästylisteistä."

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Hänen 1900-luvun alun konseptinsa oli järkevä: "Hanki parhaat mahdolliset komponentit rakentaaksesi maailman nopeimman, parhaiten ohjautuvan ja näyttävimmän moottoripyörän". Hänen näkemyksensä inspiroi niin asiakkaita kuin kauppaakin, ja hän vaati komponenttitoimittajiltaan erityiskohtelua ja määritteli moottoreihinsa ja vaihdelaatikoihinsa käytettävät materiaalit sekä JAP:ille että Sturmey-Archerille. Samalla se heijasti hyvin tilannetta, että maailman nopeimmat ja tyylikkäimmät tuotantomoottoripyörät käyttivät juuri näiden valmistajien moottoreita ja vaihdelaatikoita.

Brough Superior Mark 1:ssä käytettiin 1000 cc:n V-twin-moottoria, ja se voitiin tilata joko yläventtiilisellä JAP 90-Bore -moottorilla tai sveitsiläisellä M.A.G.:n moottorilla. 90 Bore -moottori oli kilpamalli ja hyvin varhainen esimerkki yläventtiilisestä V-twinistä, jonka venttiilit oli sijoitettu pystysuoraan valurautaisiin, yksiosaisiin sylintereihin.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Moottorin voitelu suoritettiin käyttämällä Best & Lloydin tippasyöttöä kampiakselille ja polttoainesäiliön käsipumpulla. Lisäksi näppärä levyventtiilijärjestelmä avasi sisäiset käytävät kampikammion imulla syntyvää öjysumuvoitelua varten. Se osoittautui hyväksi järjestelmäksi, ja 90 Bore -moottori oli suhteellisen luotettava ja erittäin nopea aikakauteensa nähden.

Kolmivaihteisessa Sturmey-Archer-vaihteistossa käytettiin Sturmey-Archerin omaa yksijousista kytkintä, joka pystyi käsittelemään moottorin tehon myös sivuvaunun kanssa. Mark 1:n valmistuksen yksityiskohdat; tutut, syvästi kaartuvat lokasuojat ja ekstravagantti, nikkelipinnoitettu tankki, ovat aikalaiskuva George Broughin suunnittelun eleganssista, joka haettiin ja saavutettiin heti ensimmäisestä yrityksestä lähtien.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Yksityiskohtien kauneutta.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Yksityiskohtien kauneutta.

On mielenkiintoista, mihin asti harvinaisuuden arvo noteerataan. Brough Superioreista on maksettu melkoisia hintoja, jopa satoja tuhansia euroja, joten niin oletettavasti tästäkin. Brough kuuluu merkkinä klassikkopyörien "Graalin malja"-kolmikkoon, jonka muita edustajia ovat toinen brittimerkki Vincent ja kolmantena yhdysvaltalainen Crocker.

1922 Brough Superior Mark 1 90 Bore

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Kohde F45 huutokaupassa Montereyssä perjantain elokuun 16. päivänä. Moottorin numero 20/50073, rungon 272. Moottorin tilavuus 1000 cm3, V-2. Musta. Loisteliaasti restauroitu. Broughin ensimmäinen JAPin kaksisylinterisellä 1000 cm3 moottorilla varustettu malli. Edeltäjä kuuluisalle Brough Superior SS100 -mallille. Yksi kahdesta olemassaolevasta pyörästä.

Lähde: Mecum.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 19.8.2022 09:10

Tuleeko tästä merkkinsä viimeisestä edustajasta se moottoripyörä, josta maksetaan ensimmäisenä yli miljoona?

LAUANTAI 25.12.2021 09:56

Myynnissä aikansa maailman nopein moottoripyörä – pyörä, jollaisen kaikki haluaisivat

TIISTAI 4.5.2021 09:33

2021 Brough Superior malli 'Lawrence' – nimetty Arabian Lawrencen mukaan – eksoottisin pyörä koskaan

TIISTAI 22.12.2020 10:02

Brough Superior taas huutokaupan ykköstähtenä

LAUANTAI 17.10.2020 08:00

Moottoripyöräklassikkojen Pyhä Graalin malja: neljä Brough Superioria kerralla myynnissä!

TORSTAI 9.5.2019 12:02

Maailman harvinaisimpia moottoripyöriä löydettiin unohtuneesta varastosta, helmenä 1938 Vincent Series A, lähtöhinta 400 000 dollaria

PERJANTAI 26.1.2018 06:39

Tässä on kallein koskaan myyty moottoripyörä - hinta miltei miljoona dollaria

SUNNUNTAI 10.1.2016 12:18

Maailman ainoasta kiinanpunaisesta Vincent "White Shadowista" maksettiin käsittämätön hinta

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Vaihdetanko?

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Vaihdetanko?

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Jousitettu nahkaistuin.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90. Jousitettu nahkaistuin.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.

Vuosimallin 1922 Brough Superior Mark 1 90.