Kawasaki on tiiviisti mukana hiilineutraalissa kehityksessä, sillä sillä on tuotannossa jo kaksi sähkömoottorista kevytmoottoripyörämallia ja niiden lisäksi hybridimoottoripyörä. Ja nyt vielä ilmoitus vetyä polttoaineena hyödyntävän tuotantomallin  esittely!

Vetyä käyttävä polttomoottorilla varustettu pyörä on suunniteltu ja rakennettu osana tutkimusta, joka alkoi maaliskuussa 2023. Sen testiajot alkoivat tämän vuoden alussa, ja ne kulminoituivat tähän julkiseen esittelyyn.

Kawasaki, vety.

Kawasakin vetyä polttoaineena käyttävä moottoripyörä. Päästöt ovat lähinnä puhdasta vettä.

Runkoon asennettu nelisylinterinen rivimoottori on tilavuudeltaan 998 cm3 ja se on mekaanisesti ahdettu. Eli käytännössä moottori on sama kuin H2-mallissa. Toki siihen on tehty ne muutokset, mitä vetypolttoaineen suorasuihkutus sylintereihin vaatii. Moottoripyörän runko on suunniteltu mahduttamaan mukaan tarvittavat vetypolttoainesäiliöt ja pyörä onkin hieman erikoisen näköinen.

Vetypolttomoottorilla varustetut moottoripyörät toimivat samalla tavalla kuin muutkin polttomoottoriset moottoripyörät: ne tuottavat ääntä samalla tavalla, kun kaasua käännetään, mutta niiden palotuotokset ovat lähinnä vettä.

Osana hiilineutraaliustavoitteitaan Kawasaki tutkii ja kehittää toimivaa vetypolttomoottoripyörää, joka tulisi myyntiin joskus varhaisella 2030-luvulla.

Kawasaki, vety.

Kawasakin vetyä polttoaineena käyttävä moottoripyörä tulee tuotantoon 2030-luvun alussa.

Kawasaki Motors on iHySE-konsortion (Hydrogen Small mobility & Engine technology) täysjäsen. Se on puolestaan tutkimusyhteentyöliittymä, joka on fokusoitunut vetyteknologiaan ja pienlaitteisiin. Konsortioon kuuluvat mm. Kawasaki, Suzuki, Honda,Toyota ja Yamaha.

Suzukan radalla esitellystä laitteista ei kerrottu sen tarkempia tietoja, kuten suorituskykyä. Tosin voinee olettaa, että tehon lienee samaa luokkaa kuin H2-malleissa, eli riittävä. Vetypolttoaineen säiliöt tuonevat lisää painoa pyörään. Miten paljon, jää nähtäväksi.

Lähde: Kawasaki.