BMW F 800 R:n moottori on kuten ennenkin kaksisylinterinen nestejäähdytteinen neliventtiilikansin varustettu rivikone, jonka kuutiotilavuus on 798 cm3. Tehoa on tiristetty hieman lisää, 66 kW / 90 hv 8000 rpm verrattuna aiempaan 87 hevosvoimaan. Samalla ykkös- ja kakkosvaihteen välityksiä on lyhennetty, jotta on saatu lisää räväkkyyttä spurttailuun pienemmillä vaihteilla.
Huippuvääntö on ennallaan 86 Nm 5800 rpm, samoin pieni polttoaineenkulutus, väitetään BMW:llä.
Ajomukavuutta on parannettu uusin jousituskomponentein sekä ergonomiaa optimoimalla. Ylösalainen etuteleskooppi huolehtii jousituksesta ja hydraulinen kaksilevyinen radiaalikaliiberein varustettu levyjarru pysäyttämisestä. Myös istuinkorkeutta on madallettu 10 mm 800:sta 790 millimetriin. Ohjaustanko ja kuljettajan jalkatapit on myös uusittu.
Myös ulkoasua on hiottu uusiksi, nyt silmälläpitäen noviisikuljettajia. Katteiden ja jäähdyttimen suojien sekä etulokasuojanja vanteiden uskotaan nyt houkuttelevan aiempaa dynaamisena, varsinkin kun pakettiin lisätään uusitut värit. Myös etuvalo on nyt symmetrinen ja muodostaa uudet kasvot.
ABS-jarrut tulevat vakiona mukana ja optiona on saatavilla sekä ASC (Automatic Stability Control) että ESA (Electronic Suspension Adjustment).