Brooklynissa toimiva sähköisen liikkuvuuden startup-yritys Infinite Machine  toi viime vuonna markkinoille futuristisen sähköskootterin, joka ilmeisesti on hakennut innoituksensa Teslan Cybertruckin ankaran geometrisistä ja kulmikkaista linjoista. Onko se onnistunut siinä hyvin, riippuu varmaan siitä, millaista kauneutta katsoja silmissä piilee. Nyt yritys on ilmoittanut rajoitetun toisen tuotantojakson valmistamisesta P1: First Edition -skootterista.

Cybertruckin poikanen? P1: First Edition.

Cybertruckin poikanen? P1: First Edition.

Kuten sivuiltamme olette huomanneet, osa sähköisten kaksipyöräisten valmistajista on pidättäytynyt noudattamaan perinteisiä moottoripyörien ulkonäkölinjauksia, osa taas on käyttänyt tilaisuutta hyväkseen ja pistänyt muotoilun pelikirjan täysin uusiksi. Enimmäkseen perinteisessä muotokielessä ovat pysyneet perinteiset valmistajat, mutta esimerkiksi BMW on irrotellut aika rankasti CE-02-skootterinsa kanssa.

Infinite Machine kulkee näköjään ei-perinteistä polkua. Se avasi varaukset ensimmäiselle tuotantokierrokselle lokakuussa 2023, ja nyt se valmistautuu julkaisemaan vielä rajoitetumman erän First Editionia.

Uusimmassa sähköskootterissa on sama jauhemaalattu teräsrunko anodisoiduilla alumiinipaneeleilla kuin aiemminkin. Takana oleva tavaratila on modulaarinen, joten kuljettajat voivat mukauttaa säilytystilaa yksilöllisten tarpeiden mukaan. Ohjauskonsolissa on laukkukoukku/kypärän lukitusmekanismi sekä runsaasti säilytystilaa istuimen alla.

6 kilowatin jatkuvatehoisen sähköisen napamoottorin huipputeho on 12 kilowattia, ja pyörän huippunopeus on 88 km/h. Irrotettava, sertifioitu akku eroaa kuitenkin hieman aiemmasta ratkaisusta, mutta tarjoaa jopa 97 kilometrin ajomatkan latauksella.

P1: First Edition kuljettajan paikalta.

P1: First Edition kuljettajan paikalta katsottuna.

Mittaristo/kosketusnäyttö toimii InfiniteOS-käyttöjärjestelmän avulla ja sen infotainment-järjestelmä perustuu Applen Car Playhyn. Skootterissa on etu- ja takakamerat sekä GPS-paikannin. Pyörän lukitus voidaan avata etänä älypuhelinsovelluksella.

Yrityksen ilmoituksen mukaan P1-skootteria voidaan Yhdysvalloissa käyttää tavallisella ajokortilla noin 50 km/h nopeuksiin asti, mutta kuljettajat tarvitsevat moottoripyöräkortin ohjelmistorajoittimen lukituksen avaamiseksi päästäkseen huippunopeuteen.

ABS-jarrut ovat vakiovaruste, istuimelle mahtuu kuljettaja ja matkustaja, ja jos kokonaissuunnittelu ei riitä kääntämään päätä, pystysuuntaisista LED-nauhoista muodostettu mittava päiväajovalo auttaa tulemaan huomatuksi.

Pyörään on saatavilla vara-akkuja on, ja siihen voidaan liittää vastaavan tyylinen perävaunu.

P1: First Edition -tuotanto on rajoitettu 250 yksikköön, ja varaukset ovat nyt auki. Lähtöhinta on 10 000 dollaria, ja 1 000 dollarin talletus varmistaa paikkasi tuotantojonossa. Toimitukset yhdysvaltalaisille asiakkaille alkavat vuonna 2025, kun taas kansainväliset asiakkaat asetetaan jonotuslistalle.

Aiheesta lisää Infinite Machinen sivuilla.

Infinite Machinen P1: First Editionia voinee huoletta sanoa kulmikkaaksi.

Infinite Machinen P1: First Editionia voinee huoletta sanoa kulmikkaaksi.