Jalopnikin toimittaja Bradley Brownellilla oli koeajossa Zero DS -sähkömoottoripyörä, jossa on peruutusvaihde. Brownell piti ratkaisua loistavana, ja ihmettelee, miksei kaikkiin prätkiin ole rakennettu pakkia.

Hänen mukaansa peruutusvaihde tekee elämästä paljon miellyttävämpää, varsinkin, jos on isolla, muutenkin raskaalla ja vielä täyteen tavaraa tungetulla prätkällä matkassa. Normaalisti joudut esimerkiksi tarkkaan seuraamaan sitä, miten pysäköit: ethän vain parkkeeraa pyörääsi etupyörä alamäkeen päin ilman, että jää tilaa lähteä pyörällä vähintään kääntymään. Jollet muistanut, edessä saattaa olla hikinen punttausurakka vastamäkeen, ennen kuin saat pyörän käännettyä. Iso matkapyörä saattaa tavaroineen painaa 350-500 kg, joten on siinä äheltämistä.

Paitsi tietysti, jos pyörässäsi on peruutusvaihde! Kytket vain peruutusvaihteen päälle ja alat pakittaa – ei tietoakaan mistään ongelmasta.

Pakin käyttö on järkevää myös, jos kyseessä on korkea dualsport-pyörä, jonka satulasta jalat eivät tahdo ulottua kunnolla maahan.

Esimerkiksi BMW:n K 1600 -sarjan pyörissä on pakki, samoin Hondan 1800 cm3 Gold Wingeissä. Miksi peruutusvaihde ei ole yleistynyt, kyselee Brownell, ja voimme tietysti yhtyä kysymykseen, olisihan siitä hyötyä monessa tapauksessa pyörää käsiteltäessä.

Sähköprätkään on helppo rakentaa pakki: ohjataan vain moottori pyörimään vastakkaiseen suuntaan ja kehitetään esimerkiksi elektronisesti toimiva järjestelmä, joka mahdollistaa pakilla talutettaessa vain muutaman kilometrin maksimivauhdin. Prätkällä esim satasen vauhtia pakittaminen vaatisi Artsi Nyqvist -version kaksi.

Gold Wingin ja K 1600 -Bemujen pakki on toteutettu sähköisesti. Ne käyttävät pyörän starttimoottoria hyväkseen. Toki lisänä on tapa välittää veto takapyörään. Ratkaisu toisi siis joka tapauksessa lisää mekaniikkaa ja elektroniikkaa pyöriin. Se mikä on järkevää taloudellisesti ja painon puolesta isoissa lippulaivamalleissa, ei ehkä ihan toimi pienissä edullisemman pään pyörissä. Paitsi ehkä sähköprätkien osalta. Mutta pakki moottoripyörässä sinänsä olisi pelkästään hyvä asia.

Mutta sitä Brownwell ei osaa hyväksyä, että on sähkömoottoripyöriä, joissa ei ole pakkia. Kuten esimerkiksi hänen oma Harley-Davidson Livewirensä – ainoa asia, joka häntä pyörässä ärsyttää.