Turvavyöt ja moottoripyörät eivät sinänsä ole kovinkaan yhteensopiva asia. Törmäyshetkellä haluaisit todennäköisesti mahdollisimman kauas satojen kilojen painoisesta metalli- ja muovimöhkäleestä kuin olla sidottuna siihen.

BMW:n lyhytikäiseksi jääneessä ohjaamollisessa, katetussa C1-skootterissa oli aikanaan turvavyö, mutta aiheesta on kuulunut sittemmin varsin vähän. Paitsi nyt.

CFMoto lähestyy asiaa toisenlaisesta näkökulmasta. Se on jättänyt patenttihakemuksen järjestelmästä, joka pitää kuljettajan paikallaan vain tietyissä olosuhteissa antaen pyörän absorpoida edestäpäin tapahtuvan törmäyksen energian. Sen jatkeeksi järjestelmä estää kuljettajaa lentämästä pyörän selästä myöskin kovan jarrutuksen tai töyssyjen vuoksi, mutta päästää kuljettajan vapaaksi tilanteissa, joissa pyörä on kaatumassa tai onnettomuuksissa, joissa on sivuittaissuunnissa vaikuttavia voimia.

Cycleworldin sivuilla selvitetään tarkemmin patentin perusteita ja kuvia, ja patentista on eri versioita. Yksinkertaisuudessaan kyse on järjestelmästä, jossa esimerkiksi kahden tukevan tangon avulla suljetaan pyörän kuljettaja kiinni polttoainetankin ja istuimen väliin. Pienikin sivuittaisvoima vapauttaa kuljettajan, mutta pystysuuntaiset voimat, kuten törmäys tai äkkijarrutus pitävät kuljettajan paikallaan.

Ratkaisu muistuttaa enemmän huvipuistolaitteiden kiinnitysjärjestelmää, kuin perinteistä turvavyötä, mutta idea on sama: pitää sinut turvallisesti paikallaan äkkijarrutuksessa tai törmäyksessä. Asia on nousemassa akuutiksi, koska moottoripyöriin on tullut samanlaisia turvavarusteita kuin autoihin, kuten tutkien avulla toimivat mukautuvat vakionopeudensäätimet, jotka mahdollistaisivat myös automaattisen hätäjarrutuksen. Ongelmana on, miten kuski pysyy kyydissä ja toisaalta pyörä pystyssä tilanteessa.

Toisessa patenttiversiossa käytetään erilaista tankoihin perustuvaa, ja kolmannessa turvavyömäistä ratkaisua, joka niin ikään vapauttaa kuljettajan, jos sivuttaisvoimia ilmenee.

Suurin ongelma ei liene mekaanisissa järjestelmissä vaan riittävän älykkään ja toimivan elektroniikan luomisessa, joka luotettavasti pystyy tunnistamaan ja reagoimaan tilanteisiin erilaisissa olosuhteissa.