1928 Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport
Jokainen keräilijä ja klassikkomoottoripyörien fani haaveilee aiemmin löytymättömästä lato- tai autotallilöydöstä. Bonhamsin tuorein sellainen on yksi huikeimmista, mitä voi löytyä: vuosimallin 1928 Brough Superior SS100 Alpine Grand Sport (hinta-arvio 140 000-180 000 puntaa, 165 000-213 000 euroa).
Bonhams on pitkään ollut tunnettu myymistään merkittävistä Brough Superior -moottoripyöristä. Merkki on sama, jolla legendaarinen Arabian Lawrence aikanaan ajoi. Bonhams on aikojen saatossa myynyt yli 12 miljoonan punnan edestä tätä eksoottista, moottoripyörien Rolls-Royceksikin kutsuttua merkkiä yksistään Englannissa.
Tämä uusin löytö, jonka salaperäinen omistaja piilotti, on pysynyt koskemattomana vuosikymmeniä, kunnes se nyt tuotiin esille. Tämän pyörän erottaa muista sen asema yhtenä halutuimmista moottoripyörämerkeistä, mitä on olemassa, ja jota täydentää pyörän rikas ja monipuolinen historia.
George Brough toimitti koneen Shell Mex Ltd:lle, jonka rekisteröity omistaja oli Malcolm Vincent Amble, Shell Marketing Ltd:n markkinointipäällikkö, joka todennäköisesti käytti sitä yrityksen ajoneuvona tai myynninedistämiseen. Vuonna 1931 se myytiin P. Plattsille Manchesteristä, mahdollisesti Percy Plattille Oldhamista. Clem Beckett, oldhamilainen speedwaykuljettaja, ammattiyhdistysaktivisti ja kommunistisen puolueen jäsen, omisti niinikään vuorollaan tämän koneen (rekisterinumero YV 5550). Beckett oli surmanajaja ja kuuluisa speedway-mestari, perusti Dirt Track Riders' Associationin ja taisteli myöhemmin Espanjan sisällissodassa kansainvälisen prikaatin puolesta, jossa hän kuoli antaessaan suojatulta tovereilleen Jaraman taistelussa vuonna 1937.
Toinen tämän kyseisen pyörän merkittävä omistaja (mainittu vuoden 1955 Motor Cycle -lehden artikkelissa) oli Harold L. Biggs, tunnettu sotaa edeltäneen ajan mekaanikko, joka työskenteli muun muassa Sir Henry Segraven mekaanisesti ahdetun 2-litraisen Sunbeamin parissa. Harry Muckaltin omistaessa pyörän 1950-luvulla, hän rakensi ja muokkasi moottoria, asensi uudet sylinterit ja nosti moottorin kapasiteetin 1 134 kuutiosenttimetriin. Myöhemmin moottoripyörä siirtyi BS Clubin jäsenille John Lemonille ja Peter Robinsonille, ennen kuin nyt jo edesmennyt omistaja osti sen vuonna 1982 hintaan 2 400 puntaa. Hän piti sen enimmäkseen piilossa, kunnes se kaivettiin esiin aiemmin tänä vuonna.
Tämä markkinoille tullut arvoituksellinen Brough Superior SS100 tarjoaa vaativalle harrastajille ja keräilijälle hankkia kenties hienoin keräilymoottoripyörä, mitä tarjolla on.
1936 Vincent-HRD 998cc Rapide Series-A
Toinen, ehkä vielä suurempi tämän huutokaupan tähti on 1936 Olympia Motorcycle Show'n tehdasnäyttelypyörä, vuosimallin 1936 Vincent-HRD 998cc Rapide Series-A (hinta-arvio 240 000-280 000 puntaa, 284 000-331 000 euroa).
Siinä missä Brough Superior SS100 -malleja valmistettiin satoja, Vincent-HRD Series-A Rapide -malleja valmistettiin vain 78 kappaletta ennen sodan puhkeamista, mikä tekee pyörästä ultraharvinaisen. Mutta jotta tämä olisi vielä merkityksellisempi, niin se sattuu olemaan järjestyksessään toisena koskaan valmistettu ja lisäksi vanhin täydellisenä säilynyt kappale.
Se oli esillä ständilla 64 Olympia-näyttelyssä, ja Phil Vincent myi sen suoraan näyttelystä ensimmäiselle omistajalleen Pat Coffeylle sillä ehdolla, että sillä ensin voitiin mennä Oxfordiin, mihin se oli luvattu promotarkoituksiin. Pyörä rekisteröitiin joulukuun 10. päivä 1936, mistä se meni Oxfordiin tammikuussa 1937 ja pian sen jälkeen Coffeylle.
Sodan jälkeen Vincentillä oli monta omistajaa, kaikki heistä tiedossa ja dokumentoituna, ennen kuin nykyinen omistaja hankki sen haltuunsa 1999. Hän teki sille huolellisen tarkan restauroinnin 18 vuoden aikana. Urakka tuli valmiiksi 2017 ja saman vuoden huhtikuussa se palkittiin Staffordin International Classic MotorCycle Show'ssa "Parhaana teknisesti kiinnostavana pyöränä". Siitä lähtien pyörä on ollut kunniapaikalla omistajansa olohuoneessa.
1913 Wilkinson 830cc TMC Four
Vuosimallin 1913 Wilkinson TMC 830cc (hinta-arvio 80 000-100 000puntaa, 95 000-118 000 euroa) on toisella tapaa mielenkiintoinen kapistus. Wilkinson tunnetaan nykyään parhaiten partateristään, mutta se on myös valmistanut yhden maailman hienoimmista moottoripyöristä.
Sen "Touring Auto Cycle" (TAC) -malli julkistettiin 1909. Siinä oli 679cc nelisylinterinen rivimoottori, kardaaniveto ja lehtijousitus.
Vuonna 1912 sitä seurasi "Touring Motor Cycle" (TMC) -malli, jonka kulkua ryyditti nestejäähdytteinen 830cc moottori ja kartiohammaspyöräveto. Vain 125-150 Wilkinsonia valmistettiin, kun tuotanto lopetettiin 1914. Nyt myynnissä oleva TMC rekisteröitiin 1914 ja sillä on rikas historia, lisäksi sen on huolellisesti restauroinut Richard Mummery 1980-luvulla. Viimeisen 40 vuoden aikana sillä on osallistuttu moniin historiallisiin tapahtumiin Englannissa ja Belgiassa. Se on edelleen loistavasssa kunnossa ja mukana tulee laaja historiallinen dokumentaatio, joka kartoittaa mm. sen omistajat viimeisen 111 vuoden ajalta.
Kyse lienee "kerran elämässä" mahdollisuudesta mallista innostuneelle keräilijälle.
Bonhamsin syksyn Staffordin klassikkomoottoripyörien huutokauppa järjestetään 12-13. lokakuuta. Lisätietoja Bonhamsin sivuilta täältä.