Touko-kesäkuussa sattui Intiassa kaksi eri tapahtumaa, joissa kahden Royal Enfield Himalayan 450 runko oli murtunut. Tämä on Royal Enfieldille erityisen herkkä asia, koska sillä oli aikanaan vastaavia runko-ongelmia Himalayan 411 -mallin kanssa, joten yritys antoi vastineen tapahtuneesta Auto Car Indialle.

RE:n vastineen mukaan molemmissa tapauksissa pyöriin oli asennettu jälkimarkkinaosina kaatumaraudat. Uudessa Himalayan 450:ssä käytetään moottoria rungon kantavana osana. Sherpa 450 moottori asennettaan teräsputkirunkoon kolmesta kohtaa. Kaksi niistä on moottorin sylinterin yläosassa molemmin puolin ja yksi pohjassa. 

Moottorin runkoon yhdistävät pultit ovat erikoistuneita, kantavia yksiköitä, jotka on suunniteltu säilyttämään oikeat vääntömomentit pitkällä aikavälillä. Lisäksi alustan ja moottorin välisessä liitännässä käytetään myös erityisesti suunniteltua välilevyä, joka on kiinteä osa vääntömomenttiasetuksen säilyttämistä ja pultin aiheuttaman kuormituksen oikeaa jakamista.

Molemmissa tapauksissa, kun asiakkaat asensivat jälkimarkkinoilta hankitut kaatumaraudat, käytettiin eri spekseillä varustettuja pultteja, ja tämä todennäköisesti johti väärien kiristysmomenttien käyttöön. Sen jälkeen, kun tapahtumat tulivat tietoon, RE kertoo suorittaneensa simulaatiotestejä tutkiakseen väärän vääntömomentin käytön seurauksia. Tulokset paljastivat, että se voi johtaa rungon epäluonnolliseen rasitukseen pitkällä aikavälillä, joka saattaa johtaa rungon murtumiseen.

Yritys kertoo tiedostavansa sen, että sellaiseen adventurepyörään kuin Himalayan ihmiset asentavat erilaisia kaatumarautoja, ja on sen vuoksi kirjannut omistajan käsikirjaan toteamuksen, että niin toimimalla takuu saattaa lakata olemasta voimassa. RE suosittelee sen vuoksi sen itse valmistamien kaatumarautojen asentamista, koska ne on kehitetty ja valmistettu kyseistä moottoripyörää varten sopiviksi.

Voi tietysti ihmetellä, että kun Intian teillä vilistää miljoonia Royal Enfieldejä, joihin on asennettuna jälkimarkkinointiosina hankittuja kaatumarautoja, ettei asia ole ollut ongelma ennen kuin vasta nyt. Uuden Himalayanin kohdalla alkuperäiskaatumarautojen saaminen oli alkuun vaikeaa, ja ne ovat olleet lisäksi kalliita, joten jälkimarkkinat ovat olleet vaihtoehto, joka sitten myöhemmin on tullut kalliiksi.

Valmiiksi tankin sivuille asennetut alkuperäisraudat ovat Himalaynissa niin tukevaa tekoa, että ne suojaavat pyörää, jos sen kaataa, mutta jos harkitsee lisärautojen asentamista, saattaa olla järkevää asentaa RE:n omia rautoja, ettei pyörään tule myöhemmin ongelmia.

Toki parempi vaihtoehto olisi ollut se, että RE olisi ottanut tämän design-vaiheessa paremmin huomioon ja rakentanut pyörän rungon sen mukaan, että se olisi kestänyt myös muuntyyppisten kaatumarautojen käytön.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 28.4.2017 12:49

Royal Enfieldin uusi Himalayan-malli ongelmissa - asiakas valitti 40 valmistusviasta

PERJANTAI 10.3.2023 08:31

Takaisinkutsu: Royal Enfield Himalayan saattaa olla allerginen maantiesuolalle