Harley-Davidson esitteli uuden Softail-sovellusalustansa 1984. Piilotettu takajousitus ja nokkela takakeinuhaarukan rakenne antoivat ulkonäölle ehjän ja yhtenäisen vintage-moottoripyörän – ns. hardtailin eli jäykkäperäisen – profiilin.
Softailin konsepti osoittautui menestykseksi, ja se toimi perustana monille ikonisille Harleyn tehdaskustomeille. Tänä vuonna H-D juhlistaa juhlapäivää alkuperäisen FXST Softail -mallilla. Design on kehittynyt ja kokenut evoluutiota 40 vuoden aikana, mutta perustaltaan kantaa samoja klassisia "hard tail" -linjoja kuin alkuperäinenkin.
Cruisereiden perhe
Nykyinen Softailin rakenne esiteltiin 2018 ja se toimii perustana vuoden 2024 milwaukeelaisvalmistajan globaalille yhdeksän mallin cruiseriperheelle. Tarjolla pitäisi olla ketteryyttä, keveyttä ja suorituskykyä cruisereista kiinnostuneille.
Softailin rungon keskipiste on takaosan monovaimennin. Säädettävä iskunvaimennin sijaitsee istuimen alla, josta se on helppo tavoittaa jousituksen esivaimennuksen säätämiseksi. Tuoteperheen kannalta tärkeintä on säilyttää Softailin tunnusomaiset "hard tail" -linjat.
Cruiser-malleissa voimanlähteenä toimii Milwaukee-Eight V-Twin -moottori, jossa on kaksi tasapainoakselia tärinöitä poistamassa. Paitsi, että se parantaa kuljettajan ja matkustajan mukavuutta, se mahdollistaa moottorin jäykän kiinnityksen runkoon, mikä jäykistää alustaa ja antaa suoremman ajotuntuman.
Vuoden 2024 Cruiser-mallisto sisältää malleja nostalgisesta erittäin moderniin.
Vuoden 2024 Cruiser-mallisto:
Softail Standard: Harley-Davidson Softail-malliston perusmalli jossa on kevyt runko, klassista kromia ja kiiltoa hintaan, joka jättää budjettivaraa räätälöintejä varten.
Street Bob 114: No-bullshit bobber-asennetta apinakiikkuohjaustangosta takalokasuojaan yhdistettynä moderniin tekniikkaan, kuten digitaaliseen mittaristoon ja tunnusomaiseen LED-etuvaloon. Tarkoitettu heille, jotka haluavat tyyliä, suorituskykyä ja ajettavuutta.
Low Rider S: Jo suoraan tehtaalta malli yhdistää länsirannikon tyylin ja melkoisen suorituskyvyn.
Low Rider ST: Irrotettavat kovat satulalaukut ja aerodynaaminen kate sopivat viikonloppureissuja varten ajajalle, joka kaipaa puhdasta ja selkeää länsirannikon tyyliä ja riittävää suorituskykyä.
Breakout: Pitkällä ja puhtaalla chopper-tyylillä Breakout tarjoaa enemmän muskeleita kuin malliston muut pyörät. Milwaukee-Eight 117 -moottori tyrkkää voimaa 240 mm leveään takanakkiin.
Heritage Classic 114: Perimmäinen amerikkalainen cruiser, jossa on näyttäviä vintage-yksityiskohtia ja puhdasta rock and roll -tyyliä. Malli on saanut vaikutteita 1950-luvun Harley-Davidson-malleista.
Fat Boy 114: Alkuperäinen fat-custom -esikuva valualumiinisilla Lakester-vanteilla.
Fat Bob 114: Kaupunkien kaduille rakennettu voimakas ja ketterä sekä huipputeknologinen malli. Kaksi jarrulevyä edessä, USD-etuhaarukka ja 2-1-2 pakoputkisto.
Sport Glide: Irrotettavat laukut ja kate tekevät tästä pyörästä omanlaisensa monipuolisuutta kaipaavalle kuskille.
Softailin alkuperästä
1980-luvun alussa Harley-Davidson osti konseptimoottoripyörän riippumattomalta suunnitteluinsinööriltä Bill Davisilta, joka kokeili Big Twin -runkoon piilotettujen takaiskunvaimentimien varaan rakennettua jousitusta. Harley-Davidsonin insinöörit viimeistelivät designin, joka esiteltiin vuonna 1984 FXST Softail -mallina. Runko tarjosi asiakkaille puhtaan muotoilun ja klassiset "hard tail" -linjat, joita räätälöityjen pyörien valmistajat suosivat, mutta se ei uhrannut mitään täystakajousituksen tarjoamasta mukavuudesta ja käsiteltävyydestä. Vaakasuorat, kaasulla täytetyt iskunvaimentimet vaihteiston alle mahdollistivat myös alemman istuma-asennon.
Vuoden 1984 FXST Softail -mallissa esiteltiin myös täysin uusi Evolution V-Twin -voimansiirto, joka korvasi vähitellen ikääntyvän Shovelhead-moottorin. Aikana, jolloin yrityksellä oli taloudellisia vaikeuksia, Evolution-moottori ja Softail-runko yhdessä auttoivat Harley-Davidsonia palaamaan kilpailukykyiseen asemaan markkinoilla.
"Kun ajattelen FXST Softail -mallin ajoitusta ja sen vaikutusta markkinoihin – meillä oli vaikeuksia uusien omistajien kanssa – ymmärrän, kuinka tärkeitä tämä upea uusi moottori ja alusta olivat selviytymisellemme", entinen muotoilujohtaja Willie G. Davidson kirjoitti kirjassaan "100 vuotta Harley-Davidsonia". ”Softail-sarja on ollut monivuotinen bestseller ja moottoripyöräilijöiden suosikki. Se yhdistää menestyksekkäästi menneisyyden nykyiseen tekniikkaan ja vetoaa Harley-kuljettajiin kaikkialla."
Softail-alustan monipuolisuus mahdollisti myöhemmin uusien eri tyylisten moottoripyörämallien esittelyn.