Teknisen kaupan liiton moottoripyöräjaoston järjestämän Suuren koeajokiertueen Tampereen tapahtumassa paikalla olivat mm. Ducati, Honda, Kawasaki, KTM, Husqvarna, Harley-Davidson, Indian, Aprilia, Moto Guzzi, CFMoto ja Yamaha.
Saavuimme paikalle melko pian klo 12 jälkeen ja koeajorumba oli jo täydessä vauhdissa. Selvästikin ihmiset ovat ottaneet koeajopäivät omakseen ja tulevat tutustumaan pyöriin ja testaamaan, sopisivatko ne omaan käyttöön.
Kawasaki matkassa 10 pyörällä
Kawasakia maahantuovan Sumekon osastolla tapasimme Ari-Pekka Vanhalan.
Montako pyörää teillä on mukana täällä?
– Meillä on kymmenen pyörää. Olemme yrittäneet ottaa pyöriä mukaan malliston laidasta laitaan ja eri paikkakunnille mallisto vähän vaihtuu. Uutuuksia on mukana mahdollisimman monipuolisesti, että olisi huomioitu myös A2-luokan kuljettajat ja isoista pyöristä kiinnostuneet.
Onko teillä uutta hybridimallia mukana?
– Meillä on hybridimalli paikan päällä, mutta se on tällä hetkellä ajossa. Sillä on ollut kovasti kysyntää ja mielenkiintoa.
Miten koeajojen ennakkovarausjärjestelmä on toiminut?
– Me emme itse asiassa ole ottaneet ennakkovarauksia kuin ihan muutaman, joita on ollut yhteistyökumppaneiden kautta. Muuten täällä on vain paikan päällä jonottamalla saanut vuoron. Kivasti tämä homma on toiminut ja suht hyvin pyörii. Eikä tule kovin pitkiä odotusaikoja, joten olemme olleet ainakin tähän mennessä tosi tyytyväisiä. Selviää erikseen, miten kova ruuhka tulee sitten kello neljän jälkeen.
Mikä on ollut kysytyin pyöränne?
– Tottakai nuo uutuudet. Just hybridimalli kiinnostaa, samoin ZX-4RR kiinnostaa ja 6R:n paluu mutta sitten meillä on sellainenkin kestosuosikki, mikä vaan vuodesta toiseen on ylivoimainen. Mä veikkaan, että se on yksi tämän parkkipaikan kysytyimpiä, ja se on (mekaanisesti ahdettu) Z H2, koska ahdin määrää tahdin, Vanhala myhäilee. – Sille luvataan vähintään 210 hv. Kukaan ei ole vielä koskaan palauttanut pyörää ja sanonut, että olisi loppunut puhti kesken.
Ovatko uudet sähkökevytmoottoripyöränne mukana?
– Ne eivät nyt ole täällä, mutta perjantaina sitten kyllä Helsingissä.
– Kaiken kaikkiaan on oikein hienoa olla koeajokiertueella mukana ja toivottavasti saadaan motoristeille ja uusillekin tulokkaille madallettua sitä raja-aitaa että pääsee tutustumaan lajiin. Sitä varten me ollaan täällä ja yritetään avoimesti kertoa tuotteista.
Paljonko käy ihmisiä vain kyselemässä, millaista moottoripyöräily on?
– Ehkä valitettavan vähän. Emme ole riittävän hyvin tavoittaneet moottoripyöräilystä kiinnostuneita, mutta ei vielä hommaa aloittaneita. Tai sitten olemme vielä vähän liian etäisiä tai pelottavia, mutta ihailtavaa on, että tulee sellaisia porukoita, ettei ole välttämättä ajokamat mukana ollenkaan, vaan tulevat vähän tutustumaan. Tai tullaan jonkun ystävän kanssa kyselemään tai mallailemaan. Eli jonkin verran niitä tulee, mutta edelleen tarvitsisi viedä sanomaa eteenpäin, saataisiin helpommin heitä mukaan.
Vanhala toimii myös moottoripyörien maahantuojia edustavan Teknisen kaupan liiton moottoripyöräjaoksen puheenjohtajana.
– Olemme kovasti yrittäneet tehdä töitä uusien moottoripyöräilijöiden houkuttelemiseksi. Ja muutenkin ihan messuilta lähtien mietitty, miten saisimme innokkaat mopopojat, jotka rakentelee ja tuunaa, miten saisimme heidät siirymään isompien pyörien pariin, että harrastus voisi jatkua. Ettei se tökkää siihen mopohommaan tai muihin tarjolle tuleviin juttuihin.
– Kyse on koko alan yhteisestä ongelmasta. Tarvitsemme lisää harrastajia. Kaikki me voidaan täällä paremmin, kun saadaan kasvatettua porukkaa isommaksi. Silloin voimme taata sen, että tarjontaa on yhtä kattavasti kuin tänä päivänä. Ja tietyllä tavalla hintataso ja kulut pysyvät järkevällä tasolla, Vanhala pohtii.
Honda ja se Transalp
Hondan osastoa veti Tero Heino. Miten koeajokiertue on sujunut, ja miltä päivä näyttää?
– Aika hyvältä. Meillä on 11 pyörää mukana, ja juuri nyt niistä on menossa yhdeksän.
Oletteko mukana kaikilla kiertueen paikkakunnilla?
– Kyllä, Oulusta Helsinkiin.
Miltä kiertueen kolme ensimmäistä päivää on näyttänyt?
– Keli on ollut hieno ja ihmisiä aika hyvin liikkeellä, mikäs tässä on ollessa. Ihmisen parasta aikaa.
Miten koeajajia on riittänyt?
– Erittäin hyvin on ollut. Tämä on tykätty juttu.
Mikä on ollut suosituin koeajopyöränne?
– Honda XL750 Transalp. Osaltaan siihen vaikuttanee meidän kyseiseen malliin kohdistuva myyntikampanjamme. CB 750 Hornet ja Transalp ovat olleet tasaisesti ajossa koko ajan. Meillä on mukana myös mielenkiintoinen malli, joka tuntuu kovasti kiinnostavan ihmisiä, eli CBR1000RR, vaikka sitä ei Suomessa myydäkään kovin paljoa. Sportbike, jossa on 216 hevosvoimaa, on tietysti kiinnostava laite ja vähän omassa kastissaan. Moni haluaa päästä koeajamaan. 216 heppaa helli, Tero Heino myhäilee.
Mitä odotatte näiltä päiviltä?
– Sehän on lähtökohta, että saadaan kauppaa, tai tarkemmin, että kauppiaat saa kauppaa. Kauppa edellä ollaan matkassa. Ihmiset pääsee koeajamaan ja vertailemaan ja toivotaan tietysti, että päätyvät meidän merkkiin.
Miten skootteripuoli kiinnostaa?
– Meillä on täällä erittäin positiivisen vastaanoton saanut ADV350-skootteri mukana. Selvästi skootterit yleistyvät, ja niihin on kiinnostusta. Ihmiset ovat huomanneet, että se on erittäin kelpo väline työmatkaliikkumiseen ja pieni polttoaineenkulutukseltaan. Olisi mukava tuoda myös piikkiskoottereita, mutta meillä on vain rajallisesti tilaa autossa käytettävissä, joten prätkien määrä rajoittuu tuohon yhteentoista.
Entä uudet 650-kuutiosenttimetrin sähköisellä automaattikytkimellä varustetut mallinne? Ovatko ne herättäneet uteliaisuutta?
– Kovasti niillä on ajettu ja kovasti ne ovat myös keränneet kiitosta. Kaikki, mitä Suomeen saadaan menee kaupaksi, eli meillä on vain muutamia kappaleita varastossa Tero Heino iloitsee.
– Ja yksi mikä herättää varmaa kiinnostusta, on GL1800 Gold Wing Bagger DCT. Moni sitä ajaa ikään ja omaan pyörään katsomatta. Ja pääsääntöisesti palaute on aina tosi positiivista, että sillä on kiva ajella.
Onko paikalle tullut myös kortitonta porukkaa vain katsomaan, kun siihen on mahdollisuus?
– On tullut, mukana myös tyttöjä ja nuoria, mikä on tosi hieno asia, että saataisiin lisää naisia ja nuoria hienon lajin pariin.
Miten olette edistäneet asiaa?
– Meillä on hyvä piikkimallisto ja meillä on monena vuotena ollut kortittomille koeajoja yhteistyössä Riihimäen suunnalla.
Heino jakoi kuitenkin yhteisen huolen Kawasakin Vanhalan kanssa.
– Valitettavasti näyttää vähän siltä, että sähköpolkupyörät ja sähkölaudat kiinnostavat nuorisoa ja lisäksi he saavat helposti 17-vuotiaana autokortin. Toisaalta Mp-messujen Jonnela oli eritääin hyvä juttu ja toi paljon nuoria mukaan. Uskomme joka tapauksessa, että nuorissa on tulevaisuus, ja he löytävät moottoripyöräilyn.
– Toisaalta, kun uusien moottoripyörien rekisteröintimäärät ovat reilun neljä tuhatta vuodessa, niin se saisi nousta noin 5000:n. Silloin ala voisi hyvin, ja mallisto säilyisi laajana ja monipuolisena, Heino päättää.
Suuri koeajokiertue tänään Turussa klo 12.-18.00 ja huomenna Helsingissä klo 12-20.00.
Aiheesta aiemmin:
TIISTAI 30.4.2024 10:23
Moottoripyörien suuri koeajokiertue valtaa kesäkuun alussa viisi paikkakuntaa