Ducati valmistaa Ayrton Sennan kunniaksi rajoitetun erän Monsterin, joka ylistää brasilialaisen kilpa-ajajan poikkeuksellista uraa ja hänen jättämäänsä perintöä. Myös valmistettavien pyörien määrä on kunnianosoitus legendalle: 341 kappaletta. Numero 3 on Sennan Formula 1:ssä voittamien maailmanmestaruuksien määrä, ja 41 on Sennan voittamien F1-kisojen määrä.
Monster Senna -erikoisversion tarkoituksena on juhlistaa Ducatin ja brasilialaisen mestarin välille muodostunutta kiinteää suhdetta. Kahden moottoriurheilulegendan välillä vallitsi molemminpuolinen intohimo, jota Ducati viljelee edelleenkin Ayrtonin perheeseen ja Senna Brandsiin.
Monster Sennan on saanut inspiraationsa maestron koko uransa ajan kisakypäröissä käyttämästä värityksestä. Siinä on Brasilian lipun värit: keltaista, vihreää ja sinistä.
Monsterin valinta malliksi rajoitetun painoksen luomiseen liittyy Ayrtonin omaan Ducati-historiaan. Hän oli yksi ensimmäisistä Monster 900:n omistajista. Pyörää hän käytti liikkuessaan Monte Carlossa, ja jolla hän esiintyi vuoden 1993 Monaco F1 GP-gaalaillassa. Ayrton piti Monsterin yksinkertaisesta konseptista: urheilullinen moottori, täydellinen maantiekäyttöön, superbike-runko, leveä ohjaustanko ja nakumalli.
Ducatin Sennalle omistaman moottoripyörän esittely järjestettiin Enzo ja Dino Ferrari -kilparadan pihalla Imolassa Emilia-Romagna Formula 1 Grand Prix -kilpailujen yhteydessä. Sennan ja Ducatin yhteydestä kertoivat mm. Ducatin toimitusjohtaja Claudio Domenicali ja Bianca Senna (Senna Brandsin toimitusjohtaja) sekä F1-johtaja Stefano Domenicali.
Ducatin ja Ayrton Sennan tarina
Ducatin ja Ayrton Sennan tiet kohtasivat ensimmäisen kerran vuonna 1990, kun Claudio Castiglioni, Ducatin silloinen omistaja ja intohimoinen Sennan fani, antoi kolminkertaiselle maailmanmestarille 851 SP:n. Seuraavina vuosina Senna ja Ducati ymmärsivät, että heillä oli monia yhteisiä arvoja, ja kun maailmanmestari näki uuden Ducati 916:n henkilökohtaisesti, hän innostui siitä täysin, mikä synnytti ajatuksen yhteistyöstä: hankkeen, jossa pystyttiin yhdistämään Ducatin ja Sennan brändit.
Näin syntyi Ducati 916 Senna, moottoripyörä, jolle oli ominaista brasilialaisen kuljettajan henkilökohtaisesti valitsema väritys, jossa oli kontrastivärinen grafiikka antrasiitinharmaan, mattamustan ja punaisen välillä, ja josta tuli ikoninen seuraavien vuosien aikana. Ducati julkisti maaliskuussa 1994 erikoissarjan, joka rajoitettiin vain 300 yksilöön.
Traaginen onnettomuus, jossa Ayrton Senna menetti henkensä, tapahtui muutama kuukausi ennen Ducati 916 Sennan tuotannon alkamista ja pysäytti kaikki Ayrtoniin liittyvät toiminnot. Myöhemmin keskustelu Ducatin ja Sennan perheen välillä sai osapuolet jatkamaan projektia. Ayrtonin muistoksi valmistetun mallin esittely tapahtui vuoden 1994 autonäyttelyssä. Ensimmäinen sarja myytiin loppuun hyvin lyhyessä ajassa, ja sitä seurasi kaksi muuta vuosina 1997 ja 1998 Ayrtonin veljen Leonardo Sennan valitsemilla väreillä.
Yhteistyö Senna Brandsin kanssa jatkui vuonna 2014 1199 Panigalella, jonka pohjalta luotiin rajoitettu 161 yksikön sarja – sama määrä kuin mitä Ayrton osallistui GP-kisoihin. Kaikki Ducati Sennat ovat keräilijöille kuumaa tavaraa.
Monster Senna
Monster Senna on varustettu komponenteilla, jotka ulkonäön viilaamisen lisäksi parantavat pyörän ominaisuuksia ja mahdollistavat 175 kg:n omapainon. Paino on mitattu ilman polttoainetta, ja se on 4 kg vähemmän kuin vakiomallissa, luokan keveyden vertailukohdassa.
Monsterin voimanlähteenä on Testastretta 11° -moottori. Se on kaksisylinterinen, nestejäähdytteinen ja varustettu desmodromisella venttiilinohjauksella sekä 4-venttiilikansilla. Tehoa on 111 hevosvoimaa, josta pitäisi irrota riittävästi suorituskykyä koko kierroslukualueella.
Mallissa on Ducatin Superbiken inspiroima alusta: täysin säädettävä ja urheilullinen Öhlins-jousitus, taotut vanteet, hienostunut jarrujärjestelmä Brembo Stylema etusatuloilla sekä huippuluokan elektroniikka.
Monster Sennan estetiikkaa korostavat erikoisvärin lisäksi erityisesti tätä mallia varten tehty keltainen/vihreä/sininen merkki mustissa vanteissa sekä keltainen jarrusatulassa ja Termignonin hiilikuituinen äänenvaimennin.
Muita tämän mallin erottuvia elementtejä ovat erityinen istuin, siihen sopiva moottorin suojus sekä erillinen kojelaudan animaatio, joka käynnistyy, kun sytytysvirta kytketään.
Jokaisesta moottoripyörästä tekee ainutlaatuisen yläkolmiossa oleva kyltti, jossa on pyörän mallinimi ja numero, sekä aitoustodistus ja erillinen moottoripyörän suojapeite.
Lähde: Ducati.com-sivusto, josta löytyy lisää tietoja tästä erikoispyörästä sekä Ducatin ja Sennan välisen suhteen historiaa.
Tärkeimmät vakiovarusteet
- - "Senna" juhlaväritys
- - Kilpi, jossa mallin nimi ja progressiivinen numero (XXX/341)
- - Erikoisanimaatio mittaristossa
- - Urheiluistuin logolla
- - 937 cc Testastretta 11° moottori
- - Suurin teho 111 hv käyntiopeudella 9 250 rpm
- - Suurin vääntömomentti 95 Nm käyntinopeudella 6500 rpm
- - Termignonin hiilikuituinen äänenvaimennin keltaisella raidalla
- - Alumiininen eturunko
- - Öhlinsin ohjausiskunvaimennin
- - Öhlins NIX30 etuhaarukka
- - Öhlins monotakavaomennin
- - Taotut alumiinivanteet (-1,86 kg) kaksisävyisellä keltaisella/vihreällä/sinisellä tunnisteella
- - Etu- ja takalokasuojat hiilikuitua
- - Kauttaaltaan LED-valot
- - 4,3 tuuman värillinen TFT-mittaristo vaihteen ja polttoaineen määrän osoittimella
- - Kolme ajotapavalintaa
- - Kaarre-ABS, 3 valintaa
- - Vetoluistonesto 8 tasoa, wheelien esto 4 portainen, Launch Control 3-portaiset asetukset
- - Brembo etujarrut, 320 mm levyt, keltaiseksi maalatut monobloc Stylema -jarrusatulat, radiaalipääsylinteri ja palat sintratusta materiaalista
- - Istuinkorkeus 840 mm
- - Molempiin suuntiin toimiva shifteri
- - Litiumioniakku
- - Pirelli Diablo Rosso IV renkaat
- - Matkustajan istuimen päällisuoja
- - Erillinen moottoripyörän suojapeite
- - Aitoustodistus