Pekka Päivärinta kyydissään brittiläinen Adam Christie kaasutteli lauantaisessa sprinttikilpailussa viidenneksi ja oli sunnuntaisessa pitkässä kilpailussa mukana voittokamppailussa kiilaten ruutulipulle neljäntenä.
Päivärinta asensi ASR Yamaha -pyöräänsä paremmin kilpailukäyttöön soveltuvan sähköjärjestelmän ja sen tuoman lisätehon turvin entisistä kierrosajoista tipahti sekunti ja suomalaisenglantilainen kisakaksikko kellotti kierrosaikoja kärkitiimien kanssa samoille sekuntiluvuille.
– Päivitettiin pyörän sähköt ja heti siitä tuli parempi. Nyt se on sellainen kuin pitääkin. Uusi järjestelmä on yksinkertaisempi ja kevyempi. Pyörän painosta lähti paljon pois. Kierrosaika tipahti edellisvuodesta ja ollaan menty selkeästi eteenpäin, Päivärinta summasi, mutta totesi samalla, että muutkin tiimit ovat kehittäneet tekniikkaansa ja eroa kärkitiimeihin vielä on, mutta ero on kaventunut.
Sachsenringin rata ei ole Päivärinnan mielirata pitkälti siitä syystä, että sen mutkat kaartavat suurimmaksi osaksi vasemmalle, eikä pulkan renkaasta ole pitoapua.
– Me oltiin täälläkin vahvoja radan kahdella ensimmäisellä sektorilla, kun niissä on oikealle antavia mutkia ja hävittiin muilla, kun niillä rata kaartuu koko ajan vasemmalle, sanoi suomalainen.
Muita kärkitiimejä hivenen painavampana Päivärinnan pyöräkunnan ajokin takarengas kuluu muita nopeammin. Päivärinta oli kuitenkin tyytyväinen viikonlopun tuloksiin.
– Ihan tyytyväinen olen siitä, että tuli viitos- ja nelossijat. Sunnuntain kilpailussa me pysyttiin kärkiporukassa. Lauantainen sprintti oli meille vaikea, meiltä meni takarengas aikaisemmin kuin muilla. Se ylikuumeni ja samalla häipyi pito. Piti säästellen ajaa eikä voinut runnoa menemään. Kisan alussa olin liian löysä. Minun olisi pitänyt olla aktiivisempi ensimmäisillä kierroksilla, ettei kärki olisi karannut liikaa, muisteli pilotti lauantaista kisaa.
Sunnuntaista kilpailua varjosti ns. puolihullu keli. Sivuvaunut starttasivat märälle radalle, joskin ajoura kuivui varsin pian ja tiimit lähtivät kisaan slikseillä.
– Harry Payne karkasi alussa, mutta sen renkaat loppui ja saatiin hänet kiinni lopussa. Me kärkinelikko tultiin maaliin reilun sekunnin sisään. Harmi, että kisa loppui kesken, sillä meillä olisi ollut mahdollisuus vielä parantaa sijoitusta. Me ajettiin kisan lopulla parhaat kierrosajat, summasi Päivärinta sunnuntain pitkän kilpailun.
Brittiläisranskalainen pari Harry Payne/Kewin Rousseau voitti Sachsenringillä molemmat kilpailut ja siirtyi sarjan kärkeen 75 pisteellään. Saksalaispari Schlosser/Schmidt on sarjassa toisena 72 pisteellään ja brittiläinen veljespari Christie kolmantena kymmenen pinnan päässä kärjestä. Hallitseva mestari Todd Ellis/Emmanuelle Clement on nelosena ja Päivärinta jatkaa viidentenä 46 pistettä plakkarissaan.
Sivuvaunujen MM-sarja jatkuu vasta juhannuksen tienoilla Tsekinmaan Mostissa. Tämä rata on yksi suomalaisajajan suosikeista.
– Mostin rata sopii minulle. Viime vuonna meni hyvin. Se on minun ratani, olen aina ollut hyvä siellä, toteaa Päivärinta.
Sivuvaunut MM-sarja
2. osakilpailu Sachsenring tulokset:
Sprintti 11 kierrosta. 1. Payne/Rousseau, 2. Christie/Christie +0.137, 3. Schlosser/Schmitd +2.266, 4. Streus/Kölsch +2.675, 5. Päivärinta/Christie +10.842.
Gold race 20 kierrosta: 1. Payne/Rousseau, 2. Ellis/Clement +0.771, 3. Christie/Christie +1.015, 4. Päivärinta/Christie +1.380.