– Sijoitukset oli ihan ok, mutta meillä oli teknisiä ongelmia eikä aika riittänyt niiden ratkomiseen, summasi Pekka Päivärinta.
Päivärinnan tiimi vaihtoi tälle kaudelle uuden saksalaisvalmisteisen ARS-rungon ja moottorina jatkaa edelleen Yamahan 600-kuutioinen R6-moottoripyörän moottori. Uuden pyörän rakentaminen huippukuntoon on haastavaa, eikä aika ole riittänyt karsimaan ajopelistä kaikkia lastentauteja. Tämän lisäksi kauteen valmistautuminen viivästyi Päivärinnan parannellessa muutaman leikkauksen vaatinutta olkapäävammaa. Vauhtia hidastaneen vian tai vikojen laatu paljastuikin vasta avauskisan yhteydessä.
– Pyörässä oli itse asiassa kaksi vikaa päällekkäin ja se on sotkenut kuvioita. Olin tietävinäni missä vika piilee, mutta etsittiin sitä väärästä paikasta. Eikä Le Mansissakaan pystytty vikaa täysin paikallistamaan, kuvaili suomalaispilotti avauskisan vaikeuksia.
– Päivitystä pyörän sähköihin on tulossa, ja jää nähtäväksi pystytäänkö se asentamaan jo seuraavaan kilpailuuun, sillä se on aikaa vievä homma. Testausaikaakin on kuitenkin rajoitetusti, mietiskeli Päivärinta.
Sivuvaunujen seitsemän osakilpailua käsittävä MM-sarja jatkuu jo toukokuun ensimmäisenä viikonloppuna Saksassa Sachsenringin radalla. Rata oli viime kaudella Päivärinnalle hankala johtuen ilmeisesti ajajan ja matkustajana tuolloin toimineen Ilse da Haasin painoerosta. Tänä vuonna Päivärinnan menoa tasapainottava Adam Christie on ajajan kanssa samaa painoluokkaa. Uusi tilanne antaakin ajajalle positiivisia odotuksia seuraavan MM-osakilpailun suhteen.
– Toivon, että se menisi tänä vuonna vähän paremmin, toivoo pilotti.
Uuden ajopelin lisäksi Päivärinnan tiimi on saanut uuden nimen ja suomalaistalli kulkee kilpailuissa nimellä ”Hänni Racing 2024”. Tiimi on nimetty Päivärinnan vuosien takaisen matkustajan Adolf Hännin mukaan. Purkkiorjana toimiva Christie tuo Päivärinnan ajamiseen tasapainoa, mutta myös tietotaitoa tekniikan suhteen ja brittiläinen on tärkeä tekijä uuden ajopelin virittämisessä.
– Vauhdin parantaminen koostuu pienistä yksityiskohdista ja siinä Adam on tärkeä tekijä tuoden tiimiin brittiläistä tietotaitoa. Hyvänä päivänä me pystytään ajamaan hyvistäkin sijoituksista. Kärki menee tänä vuonna tosi kovaa ja kierrosajoista on viilattava jos meinataan podiumille.
Kauden avauskilpailujen jälkeen MM-sarjaa johtaa saksalaiskaksikko Markus Schlosser/Marcel Fries kaasuteltuaan perjantain sprintissä kakkoseksi ja voittaen lauantaisen pitkän kisan. Hallitseva maailmanmestaripari Todd Ellis/Emmanuelle Clement on toisena ja brittipari Sam Chirstie/Tom Christie kolmantena ja perjantaisen sprintin voittanut Harrison Payne/Kewin Rousseau nelosena. Päivärinnan pyöräkunta on avauskilpailun jälkeen sarjassa viidentenä 22 pisteellään.
Tämänvuotisesta Superside-sarjasta on tulossa vaativin pitkään aikaan, sillä avauskilpailussa oli mukana peräti 22 pyöräkuntaa.