Varmasti moni Harrikalla satunnaisestikin ajanut on huomannut sen, että H-D:n moottorin ääni kuulostaa aivan omanlaiseltaan. Matkijoita on, mutta yksikään valmistaja ei ole äänellisesti päässyt aivan samaan. 

Harleyn ääni kuulostaa siltä, kuin siinä olisi kaksi työrytmiä peräkkäin ja niiden jälkeen leporytmi, malliin: isku-isku-paussi.                                                                                           

Se, että ääni on omanlaisensa, ei ole sattumaa. Valmistaja on – onnistuneesti – pyrkinyt rakentamaan omanlaisiaan moottoripyöriä, ja sen tapauksessaa ääni on olennainen osa sen modernia identiteettiä.

Äänen perusta on moottorissa, jonka rakenne poikkeaa useimmista muista markkinoilla olevista äänentuoton kannalta.

Jotta ymmärtäisi, miten H-D:n moottorit saavat omalaatuisen äänensä, pitää ensin ymmärtää, millaisia muut moottoripyörän moottorit ovat rakenteeltaan. Perustasolla Milwaukeessa valmistetut moottorit toimivat samoilla periaatteilla kuin muutkin, mutta yksityiskohdissa on eroa.

Harleyn sydän on siis perimmältään nelitahtinen bensiinimoottori. Ensimmäisen tahdin aikana mäntä laskee sylinterissä alas, imuventtiili avautuu ja sylinteri täyttyy ilma-bensiiniseoksella. Toisen syklin aikana mäntä nousee ylös ja puristaa kaasu-ilmaseoksen kasaan. Kolmannen tahdin aikana sytytystulppa sytyttää seoksen ja räjähdys painaa männän alas. Lopulta neljännen tahdin aikana pakoventtiili avautuu, mäntä nousee ylös, ja työntää pakokaasut ulos sylinteristä.

Harley-Davidson Fat Boy Slim 30th anniversary model.

Harley-Davidson Fat Boy Slim 30th anniversary model.

Kaksisylinterinen nelitahtimoottori on tänä päivänä yleinen monissa moottoripyörissä. Muotivirtaus tuntuu olevan versio, jossa sylinterit ovat rinnakkain. Mutta Harleyn käyttämä kaksisylinterinen V-moottori ei sekään ole harvinaisuus. 

Yleensä V2-moottorissa on kaksi sylinteriä ja kaksi mäntää, jotka on asennettu kampiakselin vastakkaisiin kohtiin toimimaan ikäänkuin vuoron perään. Tällöin moottorin ääni on tasainen tik-tik. 

Harleyn moottori toimii toisin saavuttaakseen halutun äänen. Vaikka se noudattaa samaa nelitahtista sykliä kuin muutkin vastaavat moottorit, sen sisäinen rakenne on erilainen.

Moottorin kahden männän välinen työsykli ei ole symmetrinen, vaan sytytys tapahtuu 45 asteen kulmassa. Sen tuloksena, kun ensimmäisessä sylinterissä tapahtuu sytytys, toisen sylinterin työsykli tapahtuu vasta kampiakselin kierrettyä 315 astetta ja ensimmäinen sylinteri toimii taas vasta 405 asteen kampiakselin kierroksen jälkeen.

Tämä voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta avainkohta on huomata, että ensimmäiseltä sylinteriltä menee hieman pidempään sytyttää uudelleen kuin toisella sylinterillä menee. Tämän vuoksi Harleylle tyypillinen ääni on isku-isku-paussi -sarja.

Kaksi iskuääntä ovat kaksi sylinteriä sytyttämässä nopeasti peräkkäin 1-2, ja paussi syntyy ensimmäisen sylinterin seuraavaa sytytyshetkeä "odoteltaessa".

Niin ikoninen, kuin Harrikoiden soundi onkin, se ei ole tarkoituksella aikaansaatu, vaan enemmänkin sivutuote, joka syntyi erilaisten moottorin rakennekokeilujen tuloksena.

Harley-Davidson.

Harley-Davidson.

Aikanaan Haarley-Davidson pyrki rekisteröimään moottoriäänensä, mutta se kaatui muiden mooottoripyörävalmistajien aktiiviseen vastustukseen, jotka totesivat, että se oli tyypillinen V2-moottorin rakenteeseen kuuluva ääni, eikä siksi ainutlaatuinen H-D:n malleille.

Vuonna 2000 Harley luopui ajamasta asiaa, joten moinen rytmitys jäi vapaasti muidenkin valmistajien käytettäväksi. Tik-tik-paussi -rytmi ja ääni liitetään kuitenkin useimmiten Harleyn moottoreihin ja on edelleen vakiokomponentti niissä. Ja äänessähän on rytmin lisäksi useimmiten mukana syvä, mureva bassokomponentti.

Lähteet: Slashgear, Harley-Davidson, iMotorbike, Wikipedia.