MV Agusta Enduro Veloce on kunnianosoitus miltei 80 vuoden taakse, vuoteen 1946, jolloin Vincenzo Nencioni voitti ensimmäisen kerran voitti merkille kisan, “Golfo di La Spezia” -offroad-kilpailun 98-mallilla. Kolme vuotta myöhemmin Carlo Ubbiali otti merkille sen ensimmäisen kansainvälisen voiton British Six Days -kisasta.
Mallin muotoilu on MV:n muotoilustudion käsialaa. Etuosa tuulilaseineen on kehitetty suojaamaan kuljettajaa ilmavirralta ja ajoasento maksimoimaan pyörän hallintaa. Pyörän väritys on Ago Red- ja Ago Silver -värien yhdistelmä.
Etulokasuoja on suunniteltu aerodynaaminen tehokkuus mielessä. Samalla etupään linjat maksimoivat ilman virtauksen suoraan jäähdyttimelle.
Moottori
Pyörän 931 cm3 kolmisylinterinen rivimoottori on käytössä kaikissa valmistajan uuden sukupolven kolmisylinterisissä malleissa. Siinä on vastakkaiseen suuntaan pyörivä kampiakseli (kuten kaikissa MV:n moottoreissa), ja se on suunniteltu ja valmistetaan MV:n tehtaalla. Moottori painaa vain 57 kg ja on äärimmäisen kompakti kooltaan. Vastakkaiseen suuntaan pyörivä kampiakseli kumoaa suuren osan etupyörän hyrrävoimista ja parantaa ajettavuutta. Sillä on iso merkitys varsinkin mallin 21-tuumaisen offroad-painotteisen etupyörän kanssa.
Moottorin teho on 124 hv / 10 000 rpm ja maksimivääntö 102 Nm / 7000 rpm. Väännöstä on 85 % käytössä jo 3000 kierroksella minuutissa.
Vaihteita on kuusi ja niiden tukena on elektronisesti avustettu vaihdeavustin, joka mahdollistaa kytkimettömät vaihdot ylös ja alas.
Iso äänenvaimennin on viritetty äänimaailmaan, joka MV:n mukaan on lähempänä Superbike-replikaa kuin seikkailupyörää.
Elektroniikkaa
MV Agusta Enduro Velocessa on varsin monipuolinen elektroniikkapaketti. Kuusiakselinen inertianmittausyksikkö (IMU) huolehtii datankäsittelystä. Ajotapavalintoja on neljä: Urban, Touring, Off-Road ja muokattava All-Terrain.
IMU-yksikkö mahdollistaa sähköisen kaasun eli ridebywire-toiminnon.
Vetoluistonhallinnan saa pois päältä, mutta se tarjoaa samalla 8 eri valintaa, joista viisi on tarkoitettu tiekäyttöön, kaksi offroad-ajoon ja yksi märille, heikon pidon pinnoille.
Lisäksi päävalikon kautta voi säätää ECU:n toimintaa sen mukaan, mitkä renkaat kuljettaja päättää asentaa: Bridgestone Battlax A41 vai AX41:set.
Moottorijarrutuksella on kaksi eri valintaa. Pyörässä on myös lähtöavustin varmistamassa kipakan kiihtyvyyden. Väli 0-100 km sujuu rivakasti 3,72 sekunnissa. Toinen asiaan vaikuttava tekijä on etupyörän noston hallinta.
Kaarre-ABS-jarrut toimivat yhdessä takapyörän nousuneston kanssa. ABS-jarrujen reagointiherkkyyteen on valittavana kaksi asetusta. ABS:n saa pois päältä vain Off-Road ja Custom All-Terrain -valintatiloissa.
Mallissa on vakionopeudensäädin, joka voidaan asettaa vaikuttamaan valittuun nopeuteen joko 1 tai 5 kilometrin askelin.
HD-laatuinen väri-tft-mittaristo on halkaisijaltaa 7 tuumaa ja se sallii Bluetooth- ja Wifi-yhteydet. Näytön kirkkautta ja grafiikkoja voi säätää. MV Ride appin avulla voi tuoda pyörän näytölle navigointiohjeet tai kustomoida pyörän monia operatiivisia parametrejä. Avaimeton sytytys kuuluu mukaan kuvioon.
Ohjaustangon hallintapainikkeissa on taustavalaistus.
Alusta
Enduro Velocessa on kaksoiskehtorunko. Takakeinuhaarukka on kaksiaisainen ja valmistettu alumiinista. Takarunko on irrotettavissa.
Putkihalkaisijaltaan 48 mm:n etuhaarukka on Sachsin valmistama ja sen puristus- ja paluuvaimennus sekä jousen esijännitys ovat säädettävissä. Joustomatka on 210 mm sekä edessä että takana. Proggressiivisellä linkityksellä kiinnitetty Sachsin monovaimennin on niin ikään säädettävissä.
Istuinkorkeus on 870 mm, mutta sitä voidaan alentaa 850 mm:n korkeuteen. Maavaraa on 230 mm, ideaalisti offroad-käyttöön.
Jarrut ovat Brembon, edessä on Stylema-satulat ja 320 mm:n kelluvat levyt ja takana 265 mm:n levy ja kaksimäntäinen satula.
Muuta
Kuten nykyaikana niin usein on tapana, Enduro Veloce on varustettu led-valoin.
Vakiona mallissa on Bridgestone Battlax A41 ensiasennusrenkaat, joiden koot ovat 90/90-21 ja 150/70-18. Ne on asennettu Takasagon Excel -sisärenkaattomille mustille vanteille. Halutessaan mallin saa myös offroad-kelpoisemmilla Bridgestone Battlax AX41-renkailla.
Tarjolla on myös joukko lisävarusteita; alumiinilaukkusarja, suojarautoja sekä esimerkiksi Termignonin titaaninen äänenvaimennin.
Pyörässä on neljän vuoden tehdastakuu. Tietoa siitä, milloin pyörä tulee myyntiin tai hinnasta ei tätä kirjoitettaessa ollut saatavilla.
Aiheesta aiemmin:
MAANANTAI 29.1.2024 14:47
MV Agusta mukana Mp24-messuilla – merkille jälleenmyyjä Suomeen
KESKIVIIKKO 8.11.2023 12:27
MV Agustan ensimmäinen adventuremalli tekee kunniaa nelinkertaiselle Dakar-voittajalle Edi Oriolille
LAUANTAI 14.10.2023 12:30
MV Agusta teki sen taas: Superveloce 98 on hieno tribuutti merkin ensimmäiselle moottorille
KESKIVIIKKO 5.7.2023 08:01
Neljä historiallista MV Agustaa myynnissä merkkikerhon vetäjän kokoelmasta
LAUANTAI 9.7.2022 11:24
MV Agustan adventuremallit tuotantoon ensi vuonna: Lucky Explorer 9.5 ja 5.5.