Alkuperäinen "Slippery Sam" -malli perustui kolmisylinteriseen 750 cm3 Triumph Trident -malliin. Nimi sai alkunsa, kun vuoden 1970 24-tunnin Bol d'Or -kisassa moottorista pakeneva öljy väritti sekä pyörän että Triumphin omaa henkilöstöä. Sana "Slippery" tarkoittaa sekä "liukasta" että "epäluotettavaa". Tosin öljyongelma johtui virheestä: kisamoottoriöljyyn oli vahingossa sekoitettu tavallista mineraaliöljyä, ja pyörällä päädyttiin siitä huolimatta kisassa viidenneksi!
Liukkaalla Samilla voitettiin Mansaaren ajojen 750-kuutioisten luokka viisi kertaa peräkkäin vuosina 1971-1975. Joten oli se liukaskulkuinenkin.
Perusta perus-Tridentissä
Triumph Trident Triple Tribute Special Edition perustuu mekaanisesti Trident 660 -malliin. Moottori on sama 660 cm3 rivikolmikko, jonka huipputeho on 60 kW/80 hv/10 250 rpm ja maksimivääntö 64 Nm/6250 rpm. Edessä on Nissinin tuplalevyt ja jousitus on Showan käsialaa. Ensiasennusrenkaina on samat Michelin Road 5:t kuin perusmallissakin.
Vuoden 2020 julkistuksensa jälkeen tämä keskikokoinen roadster on myynyt yli 35 600 kappaletta maailmanlaajuisesti.
Numero 67
Erikoismallissa on sama numero 67 kuin aikanaan kisapyörässä, tankin grafiikka on erityinen, samoin koko pyörän väritys valko-puna-sinisine väreineen etulokasuojassa, tankissa , perässä ja pienessä etukatteessa.
Mallissa on vakiona molempiin suuntiin toimiva vaihdeavustin.
Erikoismalli on saatavilla ainoastaan tämän vuoden ajan, joten jos se kiinnostaa, niin kannattaa olla hereillä. Tätä kirjoitettaessa ei ole tiedossa, tuodaanko mallia Suomeen. Kieltämättä 67 on nätti.
Pyörä itsessään on kevyt ja sporttinen, tankattu paino on vain 189 kg ja istuinkorkeus 805 mm.
Aiheesta aiemmin:
MAANANTAI 2.11.2020 09:59
Tässä se on: uusi vuosimallin 2021 Triumph Trident 660