KTM ei uusinut enää Toby Pricen tehdaskuljettajasopimusta miehen kovista meriiteistä huolimatta. Price on voittanut Dakarin kaksi kertaa, vuosina 2016 ja 2019. Kakkoseksi hän ajoi viime vuonna ja kolmanneksi kolme kertaa vuosina 2015, 2017 ja 2020. Ja tosiaankin, hän oli vuoden 2024 Dakarissa viides.

KTM-kuljettajista ajoi tämän vuoden Dakarissa Pricea paremmin vain Kevin Benavides, joka oli neljäs. Myös Benavides'llä on kaksi Dakarin mestaruutta. Ne ovat vuosilta 2021 ja 2023. Tosin ensin mainittu Hondan tehdaskuljettajana.

KTM:n tehdastiimi julkistikin kiitoksensa Toby Pricelle tämän monista saavutuksista tiimin tehdaskuljettajana yhdeksän vuoden aikana ja toivotti miehelle hyvää jatkoa urallaan. Kaikkiaan Price on kisannut Kotareilla 15 vuoden ajan.

Price loi uraa kotimaassaan Australiassa ennen siirtymistään kansainvälisille kentille voittamalla siellä viisi offroad-mestaruutta. 2018 KTM:n ässä kruunattiin Cross countryn maailmanmestariksi.

"KTM päätti olla uusimatta sopimustani, joten Dakar 2024 oli viimeinen tapahtumani heidän kanssaan... Tunnen, että olen vielä parhaimmillani, ja valmis taistelemaan voitosta, erityisesti Dakarissa, joten on harmi, ettei minulla ole sitä mahdollisuutta 2025, mutta arvostan tukea, mitä sain heiltä urallani," Toby Price totesi tiedotteessaan.

Australialainen on keskittynyt kisaamaan myös nelipyöräisillä, mutta kolmas Dakar-voitto olisi jotain todella erityistä. 

"Nacho" Cornejo

Hondan Rally -tiimi puolestaan hyvästeli Jose Ignacio Cornejon ja kiitti yhteistyöstä sekä toivotti niin ikään tälle kaikkea hyvää tulevaisuuden haasteissa. Kolumbialaiselta puuttuu vielä mitalisija Dakarista, mutta hän on parhaimmillaan kova luu etapilla kuin etapilla. Tämän vuoden Dakarissa hän sijoittui kuudenneksi, ja oli varmistamassa Hondan menestystä.

Kun yleensä viime vuosina on totuttu näkemään KTM-, GasGas- ja Husqvarna-kuljettajia vähittäin ja tukuittain kärkikymmenikössä ja erityisesti voittosijoilla, niin tänä vuonna Honda pesi koko porukan.

Hondan jenkkivahvistus Ricky Brabec otti toisen mestaruutensa, tiimin ranskalaisjäsen Adrien Van Beveren kolmossijan, ja Nacho Cornejo oli tosiaankin kuudes.

Tallirulettia?

Näitten tietojen myötä on kiinnostava nähdä, jatkaako Cornejo KTM:llä tai jommassa kummassa muussa Mattighofeniin tiensä vievässä Dakar-tallissa eli GasGasilla tai Husqvarnalla. KTM:llä on tietenkin paikka vapaana, jollei se ole vain päättänyt supistaa tiimiään.

Vai viekö Cornejon tie Heron tehdastalliin Ross Branchin kaveriksi? Branch on aiemmin ollut KTM:n (2019-20) ja Yamahan tehdastallissa (2021-2022), Herolla vuodesta 2023, ja kaipaa varmasti kovatasoista kuljettajaa rinnalleen.

Toki sellaiseksi kelpaisi myös Toby Price, jota kovemmista on niukkuutta. Vai kiinnostaisiko Hondan palkkalistoille siirtyminen australialaista enemmän? Toisaalta hän totesi, ettei hänellä ole tiimiä vuodelle 2025 (ainakaan vielä).

Cornejo totesi jäähyväisviestissään, että "Uudet haasteet ja uudet värit tälle kaudelle. Vähän surullisena, mutta suurella kiitollisuudella Hondaa kohtaan".

Epäilemättä saamme tietää asioista enemmän lähiaikoina. 

Lähteet: Eri lähteitä.

Edit 31.3. klo 8.47: Korjattu Ross Branchin aiemmat tehdastallit.

Aiheesta aiemmin:

PERJANTAI 19.1.2024 11:02

Dakar, päätöspäivä: Brabec korjasi legendaarisen erämaarallin kokonaisvoiton jo toisen kerran