Jämsän huolto, lauantai 16.3.2024 klo 16.30:
11 Ensimmäisen maastokokeen jälkeen kilpailua johtaa viimeiset kolme vuotta toista paikkaa pidellyt Antti Hänninen. Kilpailua johti ensimmäiset kahdeksan maastokoetta voittajasuosikki Eemil Pohjola, joka kuitenkin ilmoitti joutuvansa keskeyttämään ajonsa lauantain osalta, kun vaihdelaatikko lopetti toimintansa.
Toista paikkaa pitelee Peetu Juupaluoma, joka jahtaa Hännistä 51 sekunnin päässä. Kolmantena kulkee Albert Juhola, 2 minuuttia ja 49 sekuntia kärjestä.
– Olisihan se voitto nyt tarjolla, mutta vielä on matkaa. Päitsin voitto olisi tietysti iso juttu ja Suomiendurossahan sitä arvostetaan. Pisimmät pätkät ovat kuitenkin vielä edessä, toteaa kärkipaikkaa pitelevä Hänninen.
Peetu Juupaluoma odottaa myös hämärtyvää iltaa.
– Pitää koittaa vaan kiristää tahtia, toteaa Juupaluoma, kun kysytään mahdollisuutta Hännisen kiinni kirimiseen. Kaikki on vielä mahdollista, sillä päivä on ollut täynnä yllätyksiä ja keli on yhä enemmin haastavaa loskaa ja räntää. Jämsän huollossa vettä alkaa sataa yhä enemmän.
Lauantaina ajetaan yhteensä 15 maastokoetta, joista ensimmäinen pari lähti ajamaan aamulla klo 8.01 Tapahtumahotelli Tallukasta. Ensimmäinen maastokoe ajettiin Vesivehmaalla, jolla metsäpätkät yhdistyivät Vesivehmaan motocrossrataan. Toinen maastokoe pyöriteltiinkin vauhdilla Urajärvellä, jossa jouhealla hakkuuaukealla sekä metsäaukealla ajettiin vauhdilla kuusi kilometriä. Kolmas perinteinen endurotesti ajettiin Marjoniemessä myöskin kuuden kilometrin mittaisella spoori- ja metsätiepohjaisella pätkällä.
Myös neljäs ja viides maastokoe tarjosivat kuljettajille metsäpohjaa sekä spooria Ravioskorvella sekä Sysmässä. Kuudennella maastokokeella Leppäkoskella pyörittiin kosteassa sekä mutaisessa spoorissa metsässä sekä pellolla.
Seitsemäs maastokoe Vaihelassa suoritettiin monipuolisesti niin soramontulla, metsässä kuin myös pellolla, josta siirryttiin monivuotiseen katsojasuosikkiin Tammijärvelle ihailemaan pelto- ja metsäpätkien vauhdikasta vuorottelua. Yhdeksäs maastokoe Karamäellä tarjosi kuljettajille jälleen kuraista spooria, kuin myös vauhdikasta metsäautopätkää. Erikoiskoe 10 ajettiin vaihtelevassa metsäspoorissa, josta siirryttiin viimeiseen huoltoa edeltävään maastokokeeseen Haapajoelle, legendaariseen ja haastavaan metsäspooriin.