Käsin tilaustyönä tehdyt moottoripyörät ovat oman kiinnostuksensa kohde heille, joille Gold Wing on liian sohvamainen, Ducati liian rahvaanomainen, Harley-Davidson liian halpa ja V2-moottoriset pyörät muutenkin tylsiä.
Oheisissa kuvissa esiintyvä Ransom Archangel eli Arkkienkeli on nimensä veroinen, sellaista ei tule vastaan toista, jollei Ransom Motorcycles valmista sellaista.
Pyörä näyttää sulavan metallin varaan rakennetulta virtaviivaiselta tietokonemallinnukselta, mutta on todellinen ja ostettavissa: maksaa "6-7-numeroisen luvun", "enemmän kuin moni superauto" ja ilmeisesti kulkeekin "tarpeeksi livakasti" 185-hevosvoimaisen moottorinsa turvin.
Arkki- eli ylienkeli on custom-moottoripyörien rakentaja W. Robert Ransomin käsialaa. Mies on tuttu lukijoillemme maailman ensimmäisen täystitaanisen moottoripyörän rakentajana: Maailman ensimmäinen titaaninen moottoripyörä – sinun pitäisi arvata, mikä moottori siinä on
Ransom on rakentanut custom-moottoripyöriä vuodesta 2001 lähtien ja perusti Ransom Motorcycles boutiquen brändinsä vuonna 2004 palvelemaan kaikkein vaativimpia ja tarkkasilmäisimpä asiakkaita. Toisin sanoen, kun Ransomin kanssa haluaa asioida, on hyvä olla muutaman maailmanluokan yrityksen tulovirran verran kassaa takataskussa.
Ransomilla ei ole tiimiä takanaan, vaan hän tekee pyörät itse omin käsin ja jokainen pyörä on toimiva taide-esine. Hänen sivustollaan mies rinnastetaan taidemaalariin, siveltimen sijasta hän vain työstää metallia.
Mies on itse todennut, että hänen pakeilleen tullaan, kun Bugatti tuntuu "liian arkiselta".
Ransom on poikkeava rakentelija siinä mielessä, että kun muut useimmiten käyttävät jykeviä V2-moottoreita, mies istuttaa tekeleisiinsä sporbike-moottoreita. Kyseessä ei kuulemma ole erikoisuudentavoittelu, vaan hän on tottunut ajamaan Hondan CBR:illä, Kawan Ninjoilla, Suxzuki GSX-R:illä ja Jammun FZR:illä. Joten japanilaiset sporttipyörät ovat hänen veressään.
Tosin Ransom toteaa, että hänen pyöränsä eivät ole sportbikejä – muuta kuin ihan jonkin verran.
Ransomin tuotannosta löytyy kuvia hänen verkkosivustollaan ja kaikki niistä ovat omalla tavallaan näyttäviä. Viime syksynä hän sai valmiiksi täystitaanisen Suzuki Haybusan.
Ransom aloitti Archangelin rakentamisen 2022. Se on tehty käsin muotoillusta alumiinista. Pyörän etupää on saanut innoituksensa tikarista ja takapäässä takapyörän kohdalla tulkintaa levennetään miekan muotoon. Eteenpäin liikkuvan miekan muoto kannattelee ajatusta taivaallisen sotajoukon ylimmäisestä.
Pyörän nestemäisen virtaviivaisen näköinen ja täysmetallinen kateosa peitää koko pyörän ja leviää myös edessä sivuille wingleteiksi tuomaan downforcea. Pyörässä kaikki on customoitua monokokkirungosta käsinmuotoiltuun keinuhaarukkaan. Takarengas taitaa olla leveydeltään 300 mm.
Takaswingiä käytetään samalla säädettävän ilmajousituksen ilmasäiliönä. Joustomatkaa on parhaimmillaan 112 mm.
Moottorista sen verran, että se on 1000 cc, japanilaisen sportbiken perua, ja tuottaa 185 hv / 13 000 rpm.
Ransomilla on syynsä siihen, miksei tee moottorista sen isompaa numeroa. Tai sen puoleen muutenkaan teknisistä tiedoista: hän haluaa asiakkaidensa keskittyvän itse prätkään ja arvostamaan sen kaikkia hienoja yksityiskohtia, joiden rakentamiseen hän on käyttänyt tuhansia työtunteja.
Ransom ei myöskään usko, että hänen pyöränsä kuluvat normaalissa työmatka-ajossa, vaan hän tietää varsin hyvin, että hänen varakkaat asiakkaansa eivät välttämättä koskaan aja pyörillään. Se kuulemma sopii hänelle, sillä hänen rakentamansa prätkät ovat taideteoksia, joilla voi ajaa.
Pyörälle ei ole annettu lopullista hintaa. Varausmaksu on 2000 dollaria, mutta Archangelin lopullinen hinta on 6-7-numeroinen riippuen siitä, millä tavalla asiakas haluaa pyöränsä personoitavaksi...
Ransom Motorcyclesin sivuille pääset tästä.
Aiheesta aiemmin:
PERJANTAI 29.12.2023 09:09
Maailman ensimmäinen titaaninen moottoripyörä – sinun pitäisi arvata, mikä moottori siinä on