Harley-Davidson ennustaa moottoripyörämyyntinsä koko vuoden 2024 liikevaihdon pysyvän joko ennallaan tai laskevan jopa 9 % vuotta aiemmasta, paljon analyytikkojen arviota alhaisemmaksi. Syyksi se kertoi kuluttajien kukkaronnyörien kiristymisen erityisesti Pohjois-Amerikassa.
Hintojen nosto ja valikoitujen erikoismallien hinnoittelu auttoivat valmistajaa pitämään marginaalit kunnossa, mutta ne eivät riittäneet kompensoimaan pyörien toimitusten vähenemistä.
– Makrotalouden ympäristö, mukaan lukien korkeat korot, lisäävät asiakkaidemme päätösten kompleksisuutta ostaa harkinnanvaraisia tuotteita, totesi Harleyn pääjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Jochen Zeitz tilanteesta.
Myös kilpailija Indian Motorcycles povasi kuluvalle vuodelle myynnin laskua "vaikeasta vähittäiskauppamyyntiympäristöstä johtuen".
– Olemme edistyneet strategiamme avainelementtien osalta – fokusoineet eniten voittoa tuottavimpiin tuotteisiimme ja markkinoihin, joiden uskomme jatkossakin tuovan etuja liiketoiminnallemme ja luovan meille pitkän aikavälin lisäarvoa huolimatta teollisuudenalan nykyisestä haastavasta ympäristöstä, Zeitz kertoi.
2023 neljäs neljännes
120 toimintavuottaan viime vuonna juhlinut yritys kuitenkin kykeni odotettua parempaan tulokseen vuoden 2023 neljännellä neljänneksellä, kun se keskittyi myymään vähemmän pyöriä paremmalla voittomarginaalilla.
H-D toimitti 29 544 moottoripyörää, joka oli 13 % vähemmän kuin vuoden 2022 vastaavalla neljänneksellä. Sähkömoottoripyörä LiveWirejä myytiin jaksolla 514 kappaletta.
Kokonaisliikevaihto jaksolla laski 8 prosenttia 1,053 miljardiin dollariin. Osakekohtainen tulos oli 18 dollarisenttiä. Pelkkien moottoripyörien myynnin ja vastaavien arvo oli 792 miljoonaa dollaria, jossa laskua 14 %.
Harleyn moottoripyörien vähittäiskauppamyynti laski globaalisti 11 %, Pohjois-Amerikassa lasku oli 9 %. Pohjois-Amerikassa kysyntä laski korkeiden korkojen ja Sportster-mallin valmistuksen päätyttyä vuoden 2022 lopulla. Myynti laski kaikilla muilla markkinoilla paitsi Latinalaisessa Amerikassa. Tarkemmat luvut selviävät sekä vuoden neljännen neljänneksen että koko vuoden osalta oheisesta taulukosta.
EMEA-alueella 22 % lasku aiheutui Saksan ja Ranskan markkinoiden heikkoudesta. Aasian-Tyynen Meren alueen 10 prosentin pieneneminen johtui kysynnän heikkenemisestä Australian ja Uuden-Seelannin markkinoilla.
Vuosi 2023
Harrikoiden vähittäiskauppamyynti laski koko vuonna 2023 globaalisti 9 % 178 500 kappaleesta 162 800 pyörään. Vain Latinalaisessa Amerikassa myynti ei laskenut.
Liikevaihto nousi yhden prosentin vuonna 2023 5,836 miljardiin dollariin, voitto per osake oli 4,87 dollaria, kaksi prosenttia pienempi kuin 2022.
Zeitz on pyrkinyt kääntämään Harleyn kurssia nostamalla hintoja ja pitämällä inventaarin tiukemmalla sekä investoimalla isompiin, kalliimpiin ja paremman voiton tarjoaviin malleihin.
Yrityksen globaalit moottoripyörien toimitukset laskivat jaksolla 13 % vuotta aiempaan verrattuna, jälleenmyyjien pienentäessä inventaariotaan hidastuneen kysynnän vuoksi.
"Pohjois-Amerikan vähittäismyynnin suorituskykyyn vaikuttivat korkeammat korot, talouden epävarmuus sekä ei-perusmoottoripyörien vähentynyt myynti," H-D kertoi tiedotteessaan. Talouden heikko kasvu Euroopassa ja hidastuminen Aasiassa söivät alueiden myyntiä vuoden toisella puoliskolla.
Sähkömoottoripyörä LiveWire
Harleyn tytäryhtiö LiveWiren tappiollinen taival jatkui vuonna 2023. LiveWirejä toimitettiin asiakkaille kaikkiaan 660 kappaletta, jotka tuottivat yritykselle 117 miljoonan dollarin tappion. Toimitusmäärässä oli kuitenkin nousua 11 % vuoteen 2022 verrattuna.
Myynnin kasvua haettiin edullisemmalla S2 Del Mar -mallilla.
Vuonna 2024 H-D odottaa myyvänsä 1000-1500 LiveWireä, joista aiheutuu noin 115-125 miljoonan dollarin tappio.
Toimituksen kommentti:
On mielenkiintoista nähdä, miten Intiassa ja Kiinassa julkistetut siellä valmistetut pienikuutioisemmat Harleyt vaikuttavat Harleyn tulokseen ja kappalemääräiseen myyntiin. Ne tullevat myymään ainakin valmistusmaissaan ja Aasian alueella. Miten paljon, se jää nähtäväksi, mutta myös sikäläisillä markkinoilla Harleyn nimellä lienee omanlaisensa kaiku.
Oletamme, että Harleyn pikkumalleja alkaa valua aikaa myöten myös Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan.