Triumphin Tiger 1200 -malliperhettä koskevat muutokset kohdistuvat kuljettajan ergonomiaan ja moottorin ominaisuuksien hienoviilaukseen sekä maavaran parantamiseen ja semiaktiivisen jousituksen madaltamiseen hiljaisissa vauhdeissa. Myös värimallistoa on uusittu.
Kolmisylinterisen 1160 cm3 moottorin kampiakselia, laturin roottoria ja tasapainoakseleita on muutettu moottorin inertian kasvattamiseksi. Samalla moottorin kalibrointia on muutettu, tavoitteena pehmeämpi ja täsmällisempi matalien kierrosten väännön hallinta. Kuljettajan pitäisi huomata ero siten, että moottori tuntuu pehmeämmältä sekä kiihdytettäessä että moottorijarrutuksen yhteydessä erityisesti alhaisilla kierroksilla.
Myös kytkintä on uusittu, joten luvassa on pehmeämpi voiman kytkeytyminen, kun vaihdetaan ykkösvaihteelle.
Pitkän ajopäivän mukavuutta on parannettu moottorin paremmalla tasapainottamisella; luvassa on siis vähemmän värinöitä.
Explorer-mallin vaimennetut ohjaustanko ja nostimet ovat nyt myös GT Pro ja Rally Pro -malleissa, joten tarjolla on vähemmän tärinää ja parempi näkyvyys peileistä.
Kuljettajan istuin on suunniteltu uusiksi ja sen profiili on litteämpi. Siinä on enemmän tilaa kuljettajalle, mikä vähentää väsymistä pitkillä matkoilla. Myös tehdasoptiona saatavaa 20 mm matalampaa istuinta on madallettu edelleen. Sen avulla istuinkorkeus on 830 mm GT Pro'ssa ja 855 mm Rally Pro'ssa. Samalla sen pitäisi olla entistä mukavampi.
Pidempi kytkinkahva puolestaan antaa lisää tilaa kuskin sormille.
Tiger 1200 GT Pro ja GT Explorer -mallien maavaraa on kasvatettu nostamlla jalkatappeja ylemmäs ja tuomalla ne lähemmäs runkoa.
Viime elokuussa Triumph esitteli Active Preload Reduction -toiminnon, jolla semiaktiivisella jousituksella varustetun pyörän istumakorkeutta voidaan alentaa hitaissa ajonopeuksissa 20 mm pelkällä napinpainalluksella. ??Nyt sen pitäisi olla saatavilla ohjelmis
Pyörä tulee saataville neljänä versiona: Tiger 1200 GT Pro ja GT Explorer on suunniteltu pääasiassa teillä tapahtuvaan adventureajoon, ja ne tulevat saataville seuraavin värivaihtoehdoin: Carnival Red (uusi), Snowdonia White ja Sapphire Black. Tiger 1200 Rally Pro ja Rally Explorer sopivat myös maastossa tapahtuvaan adveajoon, ja värivaihtoehdot ovat: Matt Sandstorm (uusi), Jet Black sekä Matt Khaki.
Triumphin tavoitteena on mallipäivityksen avulla tuplata Tiger 1200 -malliston myynti.
Tiger 1200 -mallisto:
Tiger 1200 GT -mallit, suunniteltu pääasiassa teillä tapahtuvaan adventureajoon. Varustettu 19" etu- ja 18" alumiinivalurenkailla.
- Tiger 1200 GT Pro (20 litran tankki)
- Tiger 1200 GT Explorer (30 litran tankki)
Tiger 1200 Rally -mallit sopivat myös maastossa tapahtuvaan adventureajoon. Eturengas 21" ja takarengas 18", sisärenkaattomat pinnavanteet.
- Tiger 1200 Rally Pro (20 litran tankki)
- Tiger 1200 Rally Explorer (30 litran tankki)
Teknisiä tietoja
Kolmisylinterinen T-Plane-moottori 150 hv / 9000 rpm ja maksimivääntö 130 Nm / 7000 rpm. Kardaaniveto. Triumph Blind Spot Radar System / Continental (vain GT Explorer ja Rally Explorer). Brembon Stylema kaarteissakin lukkiutumattomat monoblock -jarrut. IMU. Showan semiaktiivinen alusta. 6 ajotapavalintaa. LED-valot ja mukautuvat kaarrevalot. Vaihdeavustin vakiona. Säädettävä istuinkorkeus. Lämpiävät kahvat ja istuimet sekä rengaspaineanturit; vain GT Explorer ja Rally Explorer. Mäkilähtöavustin kaikki mallit.