Lotus Motorcycles kohautti maailmaa julkaistuaan C-01 superbiken 2013. Se oli aikanaan varsin mielenkiintoinen katulaillinen tehopommi. Siinä käytettiin KTM:n RC8R superbikesta tuttua 1195 cm3:n V-Twin-moottoria, josta ruuvattiin 200 hevosvoiman teho. Koko pyörä painoi vain 180 kg.
Itse Lotus Carsin perusti 1952 insinööri Colin Chapman, joka tunnetaan F1-kilpa-autojen valmistuksesta sekä koko lajin kehittämistyöstä unohtamatta monia autojen ominaisuuksia parantavia keksintöjä. Lotus oli aikanaan Ferrarin pääkilpailija radalla, ja on ollut pitkään F1-luokan eliittiä. Myös sen valmistamat superautot ovat keränneet kiitosta ulkonäkönsä ja ominaisuuksiensa puolesta.
Lotus Motorcycles
Lotus Motorcycles on ollut tuntemattomampi yritys, ja lopulta aivan ymmärrettävistä syistä. Se oli muutaman eri yrityksen yhteinen projekti. Mukana oli mm. saksalaisomisteinen Kodewa-niminen yritys, joka valmisti Lotukselle T128 LMP -mallin 2013, sekä sunnittelija Daniel Simon, jonka käsialaa oli T128-mallin musta-kulta-väriteema (hän piirsi aikanaan myös Bugatti Veyronin linjat). Kolmas linkki hankkeessa oli Holtzer Group, joka on sekä auto- että ilmailualan valmistaja. Se toi mukaan kehitys-, tuotanto- ja asennusosaamisensa ja vastasi pyörän rakentamisesta.
Lotus Cars myönsi C-01:n valmistukseen virallisen lisenssin sen nimen käyttämiseksi tuotteessa, mutta muuten autovalmistajalla ei juurikaan ollut tekemistä itse tuotteen kanssa. Kovan luokan valmistajista kertoo kuitenkin se, että C-01:n materiaaleina käytettiin eksoottista yhdistelmää hiilikuitua, titaania ja lentokoneterästä.
Itse pyörä oli designin ja elämäntavan mielenkiintoinen yhdistelmä ryyditettynä tuoreimmalla kisatekniikalla. Pyöriä valmistettiin vuonna 2014 kaikkiaan sata kappaletta, ja kaikki myös myytiin. C-01:ssä ei ollut mitään kuljettajaa avustavia elektronisia järjestelmiä, kuten vaikkapa ABS-jarruja tai vetoluistonestoa, vaan se oli siinä mielessä "raaka" pyörä.
Kahden niistä olemassaolosta tiedetään sen verran, että ne ovat olleet Mecumin huutokaupoissa tarjolla Yhdysvalloissa, muista ainakin osa sijainnee Euroopassa.
Pyörän alkuperäinen lähtöhinta oli noin 127 000 euroa, mutta kun tammikuussa 2017 yksi brittikisavihreä C-01 oli myynnissä Las Vegasissa Mecumin huutokaupassa, niin siitä tarjottiin vain 102 000 euroa. Vuonna 2019 Montereyssä Kaliforniassa Mecumilla oli myynnissä Martini Racingin kisaväreillä maalattu versio, josta maksettiin 112 000 euroa.
Sen jälkeen Lotus Motorcycles näyttää hävinneen kartalta, eikä se ole koskaan valmistanut muita moottoripyöriä. Sen sivusto on edelleen olemassa, ja löytyy täältä, samoin Facebook-sivusto. Viime mainittua ei ole päivitetty vuoden 2016 jälkeen.
Katoavaisia ovat siis superpyörätkin, jos valmistuksen motiivi ei ole vahvalla, jatkuvalla pohjalla. Olisi mielenkiintoista tietää, miten moni entinen tai nykyinen F1-kuski omistaa Lotus C-01 moottoripyörän?
Aiheesta aiemmin:
TORSTAI 20.2.2014 16:12
Lotus C-01 supermoottoripyörän ulkonäkö ja ominaisuudet julkistettu
TORSTAI 11.12.2014 14:30
Tältäkö näyttäisi maailman nopeimman auton valmistajan moottoripyörä?