Totuuden nimessä moottoripyörien ajovalojen toimivuus on aina kiinni lopputoteutuksesta, myös Led-ajovalojen osalta. Huonoihinkin toteutuksiin olemme törmänneet, mutta keskimäärin parempaan päin on oltu menossa.
Laserajovalot antavat kuitenkin aivan uusia mahdollisuuksia toteuttaa moottoripyöriin entistä paremmat ja yöajokelpoisemmat ajovalot.
Autoissa ratkaisuja on jo käytetty jonkin verran vuodesta 2014, jolloin BMW esitteli ensimmäiset autoon tarkoitetut laservalot, mutta moottoripyöriin asti ne eivät vielä ole ehtineet.
Syykin on selvä: ne ovat kalliita ja paljon isokokoisempia kuin Ledit tai perinteiset halogeenilamput. Moottoripyörät ovat muutenkin nykyään täynnä tiukkaan pakattua teknologiaa.
BMW esitteli vuonna 2016 K1600GT-mallia, johon oli asennettuna laserajovalot, mutta ne eivät koskaan tulleet tuotantopyörään.
Yamaha ja Honda sekä valokuitupatentit
Sekä Yamaha että Honda ovat työskennelleet samankaltaisen idean parissa, jolla saada lasereista käypäinen vaihtoehto myös moottoripyöriin ja päästä hyödyntämään niitten uskomatonta kirkkautta. Hintaa ja kokoa pyrityään suitsimaan hyödyntämällä valokuitukaapeleita valon jakamisessa.
Jos valo kanavoidaan valokuidun kautta, tarkoittaa se sitä, että laser-valonlähdettä ei tarvitse sijoittaa pieneen tilaan eteen pääajovalon yhteyteen. Sen sijaan molemmat japanilaiset ovat päätyneet ratkaisuun, jossa itse laser sijoitetaan kuljettajan istuimen alle ja tuodaan sieltä kuituja pitkin sinne, missä sitä tarvitaan.
Yamahan ratkaisu vaikuttaa teknisesti edistyneemmältä. Siinä käytetään yhtä laservalonlähdettä tuottamaan kaikki pyörän tarvitsema valaisu ajovaloista vilkkuihin, parkkeihin ja jarruvaloihin erillisiä valokaapeleita hyödyntämällä.
Hondan ratkaisussa käytetään kahta laservaloyksikköä: toinen pitkille ja toinen lyhyille valoille ja Led-valaistusta muualle.
Laserin edut
Sen lisäksi, että lasereilla saadaan parempaa ja kirkkaampaa valoa parantamaan näkyvyyttä eteenpäin, ajovalon kokoa voidaan pienentää. Siten ne voidaan sijoittaa vaikka sivupeileihin, kuten Hondan patentissa, jolloin pyörä myös erottuu kauempaa, kun tupla-ajovalot ovat kauempana toisistaan.
Hondan patentti sisältää myös eteenpäin kuvaavan kameran, joka automaattisesti vastaantulijan havaitessaan pudottaa ajovalot lähivalokorkeudelle häikäisemisen estämiseksi.
Istuimen alle sijoitettu laseryksikkö myös auttaa hallitsemaan pyörän massakeskipistettä siirtämällä sen edestä keskelle ja alemmas pyörässä. Samalla se suojaa laseria kolhuilta.
Lähde: Motorcyclenews.